De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werkbezoek bibliotheek Brussel

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werkbezoek bibliotheek Brussel"— Transcript van de presentatie:

1 Werkbezoek bibliotheek Brussel
Er leiden vele wegen naar Rome…………. Boekenberg Antwerpen Hoofdbib Gent Glaspaleis Heerlen Centrale bibliotheek Rotterdam Seattle Public Library ……………… Brussel

2 Even voorstellen: Fred Geelen, directeur OBH
Luc Peters, manager dienstverlening Geert Coenen, adviseur ICT

3 Indeling Kijk op bibliotheekwerk De organisatie in beweging
Oude en nieuwe praktijklessen

4 Kijk op bibliotheekwerk
Indeling Kijk op bibliotheekwerk De organisatie in beweging Oude en nieuwe praktijklessen

5 Actuele context bibliotheekbranche:
Van lappendeken naar professioneel stelsel: Meer regie NL, provinciale en gemeentelijke overheden; Regionaliseren, vorming van basisbibliotheken; Professionalisering diensten en personeel. Van publieke voorziening naar beleidsinstrument: Basisvoorziening + additionele functies; Intermediair, liaisonfunctie; Partnerships (educatief, cultureel, etc.). Van uitleen-, naar verblijfsbibliotheek: > vrije tijdsmarkt; > klantenbinding; Klant als co-producent.

6 De bibliotheek als “sterk merk”
100% Naamsbekendheid Grootste vereniging van NL 100 jaar oud Virtueel netwerk: NL Breedbandnetwerk Digitale diensten Fysiek netwerk: Fijnmazig publieke voorziening Concreet product: media RFID Klantenbestand: 20 a 30% bevolking of 50% in 5 jaar C.R.M.

7 Bibliotheekfunctie’s:
Uitleenfunctie Informatiefunctie Educatiefunctie Culturele functie

8 De dynamiek van het “systeem”
Culturele +educatieve activiteiten: >Verblijf/intensivering klantrelatie Op onderwijs en vrije tijdsmarkt Markten Netwerk Informatie: Efficienter/grotere schaal Informatiemarkt: callcentra e-business klantgroep OBH Team klant Uitleen: Zelfbediening/<personeel Detailhandel Medewerker lener Basissubsidie Additionele inkomsten Terugval Continuïteit Groei

9 De juiste hefbomen: t. b. v
De juiste hefbomen: t.b.v. imagoverbetering en toename gebruik instelling Groepsgewijze actieve cultuurparticipatie: Terugkerende bezoekers; Verblijfstijdverlenging; Meer klantbinding; Benoemen + gebruiken van piekmomenten: Kwalitatief activiteitenprogramma; Aansluiten met collectie- en informatiediensten; Relatiebeheer, PR, partnerships; Toename lidmaatschappen, klantregistratie, partners; Integrale digitale dienstverlening: Nieuwe website als kans; Klantregistratie en interactieve mogelijkheden; Meer regionale klanten.

10 Het gedachtegoed er achter
Bron: “De betere bibliotheek”van Frank Huysmans

11 Ordening culturele instellingen: (functies, MBP, financiering)
Culturele basisvoorziening: Beleidsinstrument: Imago: Lasten en lusten delen? Heerlen  Parkstad  publieke partners  marktpartners? Publieke dienstverlening Cultuur Sociaal Onderwijs Wonen Economie Veiligheid

12 De bibliotheek een Kleurrijke Kever als Ontwapenend voertuig op de ………markt

13 De organisatie in beweging
Indeling Kijk op bibliotheekwerk De organisatie in beweging Oude en nieuwe praktijklessen

14 De succesvolle bedrijven: gericht verbeteren !
Doelen

15 Beweging ontstaat pas als er een dringende urgentie bestaat
Bibliotheekvernieuwing Beweging ontstaat pas als er een dringende urgentie bestaat

16 Leren&verbeteren met INK
Leiderschap Management van processen Resultaten Personeels management Beleid & strategie Middelen Waardering door personeel klanten maatschappij organisatie resultaat feedback INK-model

17 De kei in de vijver ofwel waar leidt dit toe?
Dienstverleningsconcept (zelfbediening…full service) Openingstijden/dienstrooster (50 cq 100 uur) Wg ICT Uitbreiding functionaliteiten Landelijke ontwikkelingen (leenkaart; LL) PMC (tijd voor [nieuwe] klantgroepen) Activiteiten Communicatieplan Collectiebeheer en aut. Inname/sortering RFID in nieuwbouw filiaal Hoensbroek/Heerlerheide

18 Zelfbedieningsbalie

19 Bibliotheekpas

20 Innamerobot

21 Lockersystemen

22 Zelfbedieningskast

23 Kleinste filiaal

24 Indeling Kijk op bibliotheekwerk De organisatie in beweging
Oude en nieuwe praktijklessen

25 Plannen versus doen ofwel met een goed plan een goed resultaat?
Anticiperen: Uitzendkrachten in de uitleen Op de hoogte van ontwikkelingen De grootste vrees voor de “angst voor de angst”: Ik sta van mezelf/jou te kijken Ieder antwoord, roept een nieuwe vraag op De kracht van toeval + noodzaak dringende urgentie: Verhuizing Nieuwe leiding Politieke agenda

26 ICT voor niet-ICTers ofwel: Hoe laat je ICT voor je werken?
Hardware-software-verbinding Op locatie testen Vele betrokken partijen Het lot van de pionier Contract = contract? Expertise, bedrijfstrots en concurrentie

27 RFID/zelfbediening Wat heb ik nu eigenlijk gekocht?
Dienstverlening: Altijd Ondersteuning door ob personeel Op de vloer Geleiding van klantstromen Vertrouwen in apparatuur en personeel Beveiliging: Wel/niet Fysiek, techniek, organisatie Diverse plaatsen Afscheiding/hek Gebaat bij mythe

28 Voortschrijdend inzicht
Groepsruimtes (project, ateliers etc.); Leer- en studieruimtes; Balies/werkplekken op de vloeren; Logistieke functionaliteit; …………..

29 De dynamiek van het “systeem”
Culturele +educatieve activiteiten: >Verblijf/intensivering klantrelatie Op onderwijs en vrije tijdsmarkt Markten Netwerk Informatie: Efficienter/grotere schaal Informatiemarkt: callcentra e-business klantgroep OBH Team klant Uitleen: Zelfbediening/<personeel Detailhandel Medewerker lener Basissubsidie Additionele inkomsten Terugval Continuïteit Groei

30 Meer informatie: Informatiepakket OBH/Glaspaleis www.obheerlen.nl
Jan van Vaerenbergh – Fred Geelen

31 Vragen? Enkele nu………… Tijdens rondleiding Voor de lunch……
….Tijdens de lunch Later………………

32 Goede reis Rotterdam-Brussel Boeiend bouwproces
Leerzaam verblijf Smakelijke lunch Goede reis Rotterdam-Brussel Boeiend bouwproces Tot de …………(bibliotheek) Brussel


Download ppt "Werkbezoek bibliotheek Brussel"

Verwante presentaties


Ads door Google