De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verwante presentaties

Presentatie over: "die boot bijna op z'n kant, zij met volle vaart die haven ingevaren, net op tijd 't roer omgegooid !"— Transcript van de presentatie:

2 die boot bijna op z'n kant, zij met volle vaart die haven ingevaren, net op tijd 't roer omgegooid !

3 en 't was maandag, en die jongen zei :

4 en als de boot 'n beetje schuin gaat en je houdt die grootschoot vast, en 't roer, dan leun je of dan hang je met je gewicht aan die grootschoot, maar die schiet dan automatisch in die klem en ik zag kans om de verkeerde kant op dat ding proberen los te trekken, dus de grootschoot die bleef klem zitten en de boot die ging steeds schuiner en uiteindelijk viel die gewoon om.

5 die andere jongens zaten met z'n tweeen in de boot.

6 hebben we daar in eerste instantie twee zeilbootjes gehuurd, dat was in de buurt van 't Snekermeer, 'n klein haventje daar zo.

7 dus wij al overal rondgevraagd, mensen die misschien konden helpen, die wat wisten, want, ja, je kunt natuurlijk wel onder die boot gaan kijken, maar je ziet geen moer.

8 die ander, nou ja, die bleek 't ook wel te kunnen, maar die wist dan niet hoe alles heette en die deed 't allemaal maar ongeveer 'n beetje, en dat ging altijd wel goed ;

9 dus wij die boot omgekeerd, sprong de motor niet aan.

10 windkracht zeven eigenlijk niet meer.

11 " Joh 't gaat niet meer, we moeten die motor aanzetten en die zeilen naar beneden ".

12 die hadden we dus, eigenlijk had d'r 'n knoop in moeten zitten, naar mijn weten had ik die d'r ook echt wel ingedaan, alleen die was losgeraakt dan blijkbaar.

13 wij hadden dan 't geluk dat we met z'n drieen waren, dus wij hadden nog 'n beetje gewicht, dus 't ding lag nog wel stabiel.

14 dus wij op de gok, ja, we konden niet takelen - op de gok teruggevaren, en we hadden net besloten, 'n paar dagen van tevoren al, dat we die nácht zouden gaan varen van Hoorn naar Enkhuizen toe, want 'n keertje 's-nachts op 't IJsselmeer, dat was natuurlijk ook wel mooi.

15 die kregen de motor ook niet aan de praat, dus die hebben wij toen moeten slepen geloof ik zelfs.

16 nou, dat ging hartstikke goed, we waren zo bij Enkhuizen.

17 mooi in 'n plastic trommeltje gedaan met de jus d'r nog bij, zodat we die op konden warmen die avond.

18 nou ja meer-waardig meer, want op zee kunnen ze niet en, ja, daar zouden we dan drie in ene boot twee in andere boot lekker 'n stukje zeilen en per dag 's zien waar we aan zouden leggen.

19 " Oh, ja, geen enkel probleem ".

20 we moesten nog wel 'n klein stukje.

21 ik had nog wel even door kunnen gaan hoor...

22 die konden geen kant meer op.

23 en ja, ik was 't jaar daarna pas d'r bij gekomen, toen waren we met nog twee anderen, waren we ook 'n weekje gaan varen, ook op die kleine bootjes, en 't jaar daarop weer, met nog 'n paar anderen.

24 weer naar dat haventje.

25 gelukkig was 'r geen ander bootje, was 'r precies eeen leeg plekje voor die boot om 'm, ja, in te leggen, waar die gelijk rechtstreeks in kon varen, dus met 'n enorme klap tegen de kant op !

26 die was óf ontzettend naïef, óf die had gewoon helemaal, die was nergens bang voor.

27 wat we niet verwacht hadden was dat 't 's-nachts de wind opstak.

28 ik wéér achter 't roer, deze keer wat oplettender natuurlijk, dus de boot ging niet om, maar ja, die golven die sleurden die boot behoorlijk mee, dus we hadden moeite om 'm recht te houden, moeite om de bochten door te komen.

29 niet persé met die groep, maar in ieder geval...

30 we zagen in de verte, nou ja, goed, 't Hegermeer dat is vrij langgerekt en precies over de lengte kwam de wind opzetten, dus helemaal in de verte, de kant waar we vandaan de wind kregen, we hadden gelukkig wind mee, maar daar zagen we dus al enorme onweersbuien hangen, dus wij probeerden om zo snel mogelijk naar de haven te komen.

31 en toen durfde ie de volgende dag ook weer gewoon in 't boot je te stappen, maar als we toen ook slecht weer hadden gehad dan denk ik niet dat ie 't leuk had gevonden !

32 dat was dan gelukkig nog goed afgelopen, want hij had 'm gelijk koel gehouden, maar, nou ja, goed, wij naar binnen toe.

33 we hadden al 'ns eerder gezeild, we hadden ook al twee keer eerder 'n zeilvakantie gehad.

34 ook op twee van die kleine bootjes.

35 en de laatste dag, nee, niet, toen zijn we zelfs gelíjk doorgegaan, want we konden de sluizen bijna onmiddellijk door en 't was nog zulk mooi weer, toen zijn we gelijk teruggevaren 't IJsselmeer over.

36 die zei ook van :

37 't zijn tenslotte bootjes voor op de meren, dus, nou ja, windkracht zes, dat kan dan nog wel...

38 nou ja, goed, hij was dan wel zo snel dat ie gelijk mij naar de onderkant van de boot delegeerde om allebei op 't zwaard te gaan staan.

39 toen hadden we ook al van alles meegemaakt, want toen kwamen we weer in 'n storm terecht met, wij tweëen zaten toen op die ene boot en die derde jongen die ook die echt goed kon zeilen, die was 'r toen nog niet, die zou pas later, die avond geloof ik, bij ons komen, en die andere drie, die dus geen vaarervaring hadden, die zaten op 't andere bootje.

40 enkhuizen ligt boven hoorn geloof ik...

41 ja, volgens mij wel.

42 eentje die had ook al gevaren op zo'n kajuitboot die z'n ouders hadden, maar toen was ie nog vrij klein.

43 dan zouden we daar 't Markermeer op, dus door de sluizen heen en dan zien dat we nog bij, zeg ik 't goed ?

44 op 'n gegeven moment, voor de haven van Heeg heb je, aan één kant 'n beetje, nog 'n eiland liggen.

45 dus wij konden nog net voor de vaargeul die boot stil krijgen, anders dan waren we misschien nog overvaren ook, en toen kregen we 'n enorme hoosbui op ons dak !

46 't is van dat slootwater-kleurtje, dus dat helpt eigenlijk niks.

47 die boot zo recht mogelijk gehouden, nou ja, dat ging dan wel, en juist omdat ik 't zo voorzichtig deed had ie op gegeven moment ook zoiets van :

48 naar de havenmeester toe, vragen of we getakeld konden worden !

49 Ok, 'n beetje 'n domper op de feestvreugde voor de eerste dag, maar 't weer bleef lekker dus de volgende dag zijn we ook lekker gaan zeilen.

50 en op zich was dat allemaal nog niet zo erg geweest want 't was 'n mooi zonnig dagje, we konden alles te drogen leggen, dus dat was niet zo'n punt, alleen...

51 de moeder van twee andere jongens die ook mee waren, die zaten toen op 't andere bootje - die had voor ons heel aardig 'n paar gehaktballen gebakken.

52 't was namelijk zo :

53 gelukkig ook die voorkant van die boot, die was van metaal, dus dat bleef heel, maar in die kant zat 'n enorme deuk in die houten balk en die jongen die stapte met trillende vingers uit, dus die had ook zo iets van :

54 daardoor klapte ie vrij snel weer rechtop.

55 " Dat is goedkoper, dan gooien we die ander op sleeptouw, gaan we op eeen motortje gaan we die kanaaltjes door ".

56 normaal gesproken zet je die klem door 'm naar beneden vast te drukken, alleen deze zette je klem door 'm omhóóg te trekken.

57 twee polyvalkjes, ik weet niet of dat u wat zegt ?

58 nou goed, dat was allemaal in ieder geval niet zo'n ramp.

59 ja, ik, uh...

60 dus wij al heel blij en, nou ja, goed, maar weer terug naar Hoorn gegaan en de volgende dag dan, overdag, toen was 't inmiddels al weer heel rustig, zijn we teruggevaren naar Enkhuizen.

61 toen vonden we in de haven die andere jongens, die waren gelukkig wat voor ons uit gekomen, die waren wat sneller, maar die lagen daar helemaal tegen de kant aangeduwd door de wind.

62 nou ja goed ook de spullen natuurlijk 'n beetje onder de jus, ik geloof dat die stank d'r na die week nog steeds in zat !

63 in ieder geval, open bootjes, niet zo groot, vrij zeewaardig.

64 nou, de eerste paar dagen dan zo snel mogelijk richting 't IJsselmeer gevaren, toen daar, ik geloof bij...

65 " Nou, dan kunnen we beter teruggaan ".

66 dus wij hadden al helemaal de zenuwen, want wij dachten dat dat door dat touw kwam, en pas de derde keer sprong de motor uiteindelijk aan.

67 zeker niet als je midden op 't IJsselmeer zit en 't gebeurd.

68 daarna zijn we 't meer overgestoken naar 'n haventje aan de andere kant, ik geloof Elahuizen of zo.

69 we konden nou aan de voorkant de achterkant van de boot zowat niet meer zien, en wij net met de grootste moeite die zeilen naar beneden en, ja, hopen dat die motor wou starten.

70 als die schroef los is komen te zitten door dat touw, dan heb je d'r nog geen moer an ".

71 toen zouden we 'n grotere boot meenemen, 'n kajuitboot, 'n metertje of tien lang, geloof ik.

72 en die andere jongen met inmiddels die derde die ook aan was, vierde, ik moet wel goed tellen - die ook aan was gekomen en dat andere meisje in die andere boot, en ik heel rustig en zo min mogelijk over de golven heen varen, zo rustig mogelijk.

73 ik wilde wat vertellen over mijn vakantie van afgelopen zomer :

74 de assistent havenmeester was dat geloof ik, die zei van :

75 met 'n beetje geluk konden we dan gelijk recht de haven in, maar dan moest je wel 'n beetje schuin op de golven blijven en die golven werden ook steeds hoger, dus op 'n gegeven moment kon ik 't roer niet meer houden, dus ik roep tegen die jongens :

76 vlak voor hoorn zouden dan die boot tegen de wind in gooien en de zeilen reven, en dan konden we naar binnen op de motor.

77 uiteindelijk zijn we d'r dan toch maar d'ronder gegaan, op de tast dan geprobeerd om die knoop te ontwarren.

78 in de haven gelegen.

79 en die vertelt ons heel vrolijk dat dat alleen maar op maandag gebeurd, dus de dag daarvoor !

80 maar ja, gelukkig was 't allemaal 'n stuk minder link dan 't bleek, want die schroef die was zo scherp niet, en, nou ja, goed, uiteindelijk bleek dan :

81 dat was wel 'n leuk avontuur, dus dat was in ieder geval wel spannend.

82 " Jemig, hoe krijgen we dat kind ooit bang ? "

83 't grootzeil zit met 'n grootschoot vast en die grootschoot die kon je klemzetten.

84 ik zou echt niet meer weten hoe 't heet daar, in ieder geval...

85 daar, eerst hebben we in Heeg gelegen 'n paar dagen of, nee, 1 dag.

86 we hadden wind mee, dus dat ging allemaal hartstikke soepel.

87 in ieder geval, 't was hartstikke leuk daar en we zouden die avond geloof ik daarna terugvaren, want 't had overdag 'n beetje geregend, dus we wachtten tot 't wat beter weer werd.

88 " Mwah, dat zeilen valt toch wel mee ! "

89 twee van m'n vrienden die mee waren helemaal niet, twee zelfs nog vaker dan ik.

90 nou ja, goed, lekker windje...

91 nou ja, dat viel ook allemaal wel mee, die sluizen dat was niet zo'n punt, maar de wind die begon 'n beetje op te steken, dus wij met 'n lekker vaartje richting Hoorn...

92 dus wij netjes vragen van :

93 nou, prima, wij plaatsje gezocht, nog even wat gegeten in de stad en wij de volgende ochtend gelijk vroeg op :

94 en, ja, 't was dus toch wel al ruim windkracht zes, dus wij op best wel grote golven die kant op.

95 die straalde ook echt vertrouwen uit.

96 dus wij lopen vloeken en tieren op die man en z'n assistent, maar dat hielp allemaal geen biet.

97 we waren geloof ik nog geen uur op het Snekermeer of ik zag al kans om de boot om te krijgen !

98 gelukkig, in eeen keer, dus wij nét op 't nippertje dóór die hagelbui ontsnapt eigenlijk.

99 durf ik niet met zekerheid te zeggen.

100 tot twee keer toe !

101 ja goed, alle spullen natuurlijk nat, die jongen z'n slaapzak die was nat geworden, z'n kussen dat was, nou, niet meer te redden eigenlijk...

102 dan door de sluizen heen naar Hoorn toe.

103 dus wij hadden eeen bootje helemaal leeggegooid de volgende dag, en die jongen en z'n vriendin, die waren lekker aan de kant gebleven bij 't andere bootje, wat helemaal volgestouwd lag met onze spullen.

104 en die wist ook wel hoe of wat uiteindelijk, maar van tevoren had je dan zo'n gevoel van :

105 op 't Hegermeer, weer met veel wind, alleen toen hadden we maar eeen bootje met 'n motor.

106 maar daarna zijn ze samen nog 'n keer 'n vakantie op zo'n zeilschool hebben ze gehad, dus die konden wel 'n beetje, die wisten wel 'n beetje hoe of wat, en zeker eeen van de twee die was d'r heel zelfverzekerd mee, in ieder geval.

107 ja 't begon al 'n beetje te golven en die bootjes die zijn wel stabiel, maar die kunnen natuurlijk niet véél golfslag hebben.

108 hartstikke mooi weer, volgende dag ook met hartstikke mooi weer, bijna windstil, wilden wij 't IJsselmeer over zien te komen.

109 nou ja, goed, op zich was 't wel 'n leuk dagje, maar ja, we moesten natuurlijk wel weer terug naar, in ieder geval, naar Heeg toe, en daarna nog naar Sneek ergens, dat plaatsje waar we gehuurd hadden, dus de volgende dag ben ik met die jongen en z'n vriendin in 't bootje gestapt.

110 normaal gesproken is 't 's-nachts veel rustiger dan overdag, dus dat kon wel, maar nu begon 't zo hard te waaien dat wij op 'n gegeven moment ergens halverwege zoiets hadden van :

111 en wij hadden de motor, dus zij moesten met zware wind de haven inkomen en die jongen die gooit op 'n gegeven moment 't zeil om, maar die vergeet 't zeil vast te houden, dus dat slaat met 'n klap om.

112 nou, 't was wel mooi hoe we toen, we moesten natuurlijk ook nog terug, want we waren ook, ergens in Sneek hadden we die bootjes gehuurd, en we waren weer in Elahuizen aangekomen, toevallig diezelfde haven, 't is altijd raak daarzo, en die jongen die had helemaal geen zin meer om te varen en z'n vriendin die was ook mee, die had ook zoiets van :

113 alleen, dat trommeltje was opengegaan in onze boot, dus die hele boot die

114 glibberde van de jus, dus wij probeerden die boot leeg te hozen, maar we gleden steeds onderuit, dus die moesten we ook eerst nog 's helemaal afsoppen !

115 nou op zich dat viel allemaal nog wel mee zelfs, want daarna, na die paar dagen, ik geloof dat we vijf dagen op die bootjes hadden gezeten - daarna gingen we terug.

116 alleen 's-avonds begon die wind steeds meer op te steken dus wij hadden al zoiets van :

117 nou, dus dat was allemaal ook wel spannend, dus we hebben altijd wel leuke zeilvakanties gehad, in ieder geval want, uh...

118 " Nou, als we dan omvallen dan is 'r toch niks aan de hand, en zo schuin mogelijk ".

119 wij gelijk 'n plaatsje gevraagd, gevraagd aan die man of we eventueel opgetakeld konden worden om te kijken onder die boot omdat, nou ja, goed, als die schroef losraakt of zo, dan kan je natuurlijk ook geen kant op.

120 daar zat 'n beetje speling tussen, daar kon dat touw net tussen, dan zat ie mooi klem.

121 die had nog wel 'ns problemen gegeven.

122 't probleem was alleen eeen van de fokkeschoten, die schoot los.

123 we dachten :

124 nou moeten we wel 'n beetje opschieten, anders dan komen we nog in de storm terecht, dus wij vlot die boot opgetuigt en volgegooid met onze spullen, de haven uitgegaan en ja hoor 't begon inderdaad te stormen.

125 dus die jongen die bij me in de boot zat, die was natuurlijk hartstikke kwaad, want zijn spullen lagen onder de waterlijn !

126 " Ja, nou ja, goed, eigenlijk moet je dat ding effe takelen want dan weet je zeker dat die schroef nog vastzit.

127 toen hebben we nog 'n poosje gehoost en gelukkig kregen we de motor aan de praat anders dan waren we waarschijnlijk nog 'n hele tijd op 't meer blijven dobberen.

128 nou, dat eiland dat zouden we dan net voor langs kunnen steken.

129 dus wij hebben 'm losgehaald, toen hebben we de eigenaar van die boot opgebeld, 't hele verhaal verteld.

130 die man die wilde onze boot pertinent niet optakelen, dus wij zaten, nou ja, goed klem daar in Enkhuizen, uh in Hoorn.

131 die wind die werd steeds harder, 't begon te regenen, en we zagen in de verte al echt gróte donkere onweersbuien aankomen.

132 " Nou, zit dat wel helemaal lekker ? "

133 " Nou, voor mij hoeft 't even niet meer ".

134 nou ja, goed, 't was niet veel wind en 't viel allemaal wel mee, dus wij lekker aan de mast hangen om dat ding schuin te laten gaan en dat meisje, nou ja, die vond 't alleen maar leuk, en wij hadden zoiets van :

135 en dat andere meisje wat mee was, die, nou, ik weet niet...

136 nou ja, vóór de wind draaien, dat gaat natuurlijk niet, dan sla je gelijk om.

137 " Jongens, kunnen we getakeld worden ? "

138 die schoot los, die schoot onder de boot door en die kwam vast in de schroef te zitten, dus we konden niks meer met de zeilen doen en we kregen de motor niet meer aan want die schroef die zat klem, dus toen moesten we wachten tot we naar binnen gesleept werden.

139 op 'n gegeven moment moesten we zelfs twee, drie keer tegen de wind in steken voordat we d'r doorheen konden draaien.

140 weet je wel ?

141 overdag veel bootjes om ons heen dus dat kon wel, en uiteindelijk is alles goed afgelopen, maar we hebben toch wel 'n paar keer flink in de zenuwen gezeten !

142 toen ben ik met 'n viertal vrienden in Friesland op zeilvakantie geweest.

143 heb ik nog tijd over ?

144 tot overmaat van ramp, dat eeen van m'n vrienden ook nog z'n - ik geloof eeen van z'n vingers - die was knel komen te zitten bij eeen van die schoten, toen we tegen de wind in gingen liggen, dus die jongen die had ook al ontzettende pijn aan die vinger.

145 eentje waarmee we ook 't IJsselmeer op konden.

146 toen waren we inmiddels bij 't Hegermeer aangekomen.

147 de haven uit.

148 en toen was 't lekker volle maan dus veel licht, dus wij al 'n beetje, ja, knoop in de buik ;

149 die floepte helemaal 't katrolletje uit.

150 maar die wilde gelijk wéér met ons varen, en gelijk met dat weer en liefst zo schuin mogelijk !

151 " Ja, morgenochtend moeten jullie gelijk naar ons toe komen, dan kunnen we jullie takelen ".

152 " Nou, voor mij hoeft 't niet meer ".

153 en wij met dat lege bootje 't meer op, zo van :

154 dat ding was 'r 'n paar keer omheen gedraaid, die hebben we d'r toen teruggedraaid en toen zat ie alleen nog maar klem tussen de schroef en de schroefas.

Download ppt "die boot bijna op z'n kant, zij met volle vaart die haven ingevaren, net op tijd 't roer omgegooid !"