De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ICTO project: Voiceresponse drs. Carmen Lie-Lahuerta

Verwante presentaties


Presentatie over: "ICTO project: Voiceresponse drs. Carmen Lie-Lahuerta"— Transcript van de presentatie:

1 ICTO project: Voiceresponse drs. Carmen Lie-Lahuerta

2 Belang van een goede uitspraak

3 Wat is voic board? een interactieve digitale spraaktool: Voic board meerdere manieren spraak kunnen oefenen ontwikkeld door Erwin de Vries en Peter van Rees

4 Mogelijkheden: zowel gesproken als geschreven berichten
mogelijkheid om afbeeldingen, animaties, video- en geluidsfragmenten toe te voegen Mogelijkheid om gesprekken en feedback te beluisteren en te bewaren.

5 Voordelen: Meer mogelijkheden om spreekvaardigheid te oefenen, ook buiten college Individuele benadering Achteraf feedback geven Opnamen kunnen worden opgeslagen Zeer gebruiksvriendelijk Direct mee aan de slag

6 Opschalingsproject 2009-2010: Voice response
Noors  Tanja Bouwman niveau B1 Zweeds  Annette Ölander nvieau B1 Russisch  Alla Peeters  niveau B1/B2 Spaans  Anna Escofet niveau A2 Voor iedere taal studentassistent.

7 Planning: Verschillende tools toepassen voor zelfstudiemateriaal
Februari t/m mei uitgeprobeerd. Juni geëvalueerd.

8 Alle talen Uitspraak (o.a. klinkers, Russisch vooral medeklinkers, prosodie). Oefenen van de al bekende woordenschat en uitbreiding actieve vocabulaire (door vragen te beantwoorden over filmpjes, door lezen van tekstjes gebruik maken van net geleerde woorden). Oefenen luistervaardigheid door originele geluidsfragmenten waarin ook dialectgebruik voorkomt (=Noors). Oefenen opbouw betoog(=Russisch + Spaans) Kennis van land en cultuur. Creativiteit bevorderen bij de studenten.

9 Noors: oefeningen over o.a.
het weer + vragen beantwoorden + eigen mening eten + recepten: lees en vertel clips met heel verschillende soorten Noorse muziek: wat vind je ervan enz. – eigen mening geven historisch filmpje over houtvlotters – over historisch onderwerp vertellen filmpje over boek dat iemands leven veranderde: vertel over een boek dat jij heel erg mooi vond

10 Zweeds: oefeningen o.a. over
Typisch Zweeds cultureel fenomeen Wat is geluk voor een Zweed? Gezinssamenstelling (singles, etc) De unieke metro van Stockholm Zweedse trends (eigen brood bakken, etc) Relatie van Zweden met de natuur (paddestoelen plukken, zomerhuisje, etc) Zweden & moderniteit (welvaart, techniek, etc)

11 Russisch: oefeningen o.a. over
1) een sprookje verzinnen; 2) een betoog voorbereiden op basis van een filmfragment, een reclamespotje, etc. 3) eigen mening/interpretatie geven op basis van een luistertekst en grafieken; 4) een commentaar leveren bij een programma; 5) een presentatie maken van een lied/gedicht; 6) een filmfragment inspreken.

12 Spaans: oefeningen o.a. Receptief: uitspraak van moeilijke woordeneerst horen en dan uitspreken dmv muziekfragmenten, gedichten, opgenomen teksten van native speakers. Reproductie: videofragmenten over cultuur en steden van Spanje vragen beantwoorden. Productie: toepassen van de vocabulaire in de eerste twee oefeningen in betoog of discussie met medestudent. Powerpointpresentatie over de te gebruiken constructies bijv. vergelijkingen.

13 Feedback: Vooral uitspraak: klinkers, klemtoon.
Grammaticale correctie: morfologie, concordantie. Woordenschat Zinsopbouw

14 Evaluaties van 31 studenten:

15 Ik heb alle opdrachten met Voice Response gemaakt.

16 De opdrachten in Voice Response zijn afwisselend

17 Het gebruik van Voice Response is duidelijk

18 Het programma heeft mij geholpen in het verbeteren van mijn spreekvaardigheid.

19 De hoeveelheid oefeningen is te doen.

20 Van de feedback van de docent heb ik veel geleerd

21 Ik heb met plezier gewerkt met Voice Response

22 Waar heb je vooral gewerkt aan de opdrachten van Voice Response?

23 Probeer aan te geven wat je van de technische werking van het programma vond

24 Resultaten evaluatie:
Feedback werd erg gewaardeerd. Onderling oefenen werd te weinig gedaan. Oefeningen erg afwisselend. Zwakke studenten zijn vooruitgegaan (mondeling examens). Angst om te praten is minder geworden.

25 De minst leuke opdrachten:
Opdrachten met eigen commentaar. Samenvattingen geven. Betoog houden

26 De leukste opdrachten:
Muziekopdrachten (karaoke oefening). Opzeggen gedichten. Naspreken van teksten. Gevarieërde opdrachten over kunst en cultuur van het land.

27 Verbeteringen: Betere instructies.
Invoeren als onderdeel van het curriculum. Aan het onderwijsmethode koppelen. Niet te lange videofragmenten (ong. 3 min.)

28 Voicemailboard Spaans

29 Dank voor uw aandacht Gracias por su atención Takk for oppmerksomheten
Tack för er uppmärksamhet Спасибо за Ваше внимание


Download ppt "ICTO project: Voiceresponse drs. Carmen Lie-Lahuerta"

Verwante presentaties


Ads door Google