De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

|Datum 12-04-2013 faculteit economie en bedrijfskunde Gerdien Regts Eric Molleman Kees Ahaus Rijksuniversiteit Groningen Faculteit Economie & Bedrijfskunde.

Verwante presentaties


Presentatie over: "|Datum 12-04-2013 faculteit economie en bedrijfskunde Gerdien Regts Eric Molleman Kees Ahaus Rijksuniversiteit Groningen Faculteit Economie & Bedrijfskunde."— Transcript van de presentatie:

1 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde Gerdien Regts Eric Molleman Kees Ahaus Rijksuniversiteit Groningen Faculteit Economie & Bedrijfskunde Invloed van helpgedrag van collega’s op werktevredenheid en verloopintentie van verpleegkundigen

2 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde 2 Onderwerpen 1. Context: Benchmarkonderzoek ‘Verpleging Centraal’ ›Deelnemers ›Aspecten die gemeten zijn (o.a. sociale netwerkvragen) ›Resultaten 2. Artikel: Invloed helpgedrag op verloopintentie ›Theorie + Conceptueel model ›Resultaten ›Conclusie

3 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde 3  Kwaliteitsprojecten Deelnemende 5 ziekenhuizen ( ): Kennemer Gasthuis, Haarlem (pilot 2009) Meander Medisch Centrum, Amersfoort (pilot 2009) Medisch Centrum Alkmaar Orbis Medisch Centrum, Sittard Maxima Medisch Centrum, Eindhoven/Veldhoven Interne Geneeskunde/MDL & Orthopedie De Ziekenhuisketen

4 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde 4 Benchmarkonderzoek ‘Verpleging Centraal’ Doelstelling 1. Wat is de aantrekkelijkheid van ziekenhuizen voor verpleegkundigen?  Hoe kunnen we verpleegkundigen behouden? 2. Hoe kunnen we als ketenziekenhuizen van elkaar leren?  Een vergelijking: de mogelijkheid tot het vergelijken van de resultaten met vergelijkbare afdelingen uit andere ziekenhuizen

5 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde 5 Onderwerpen vergelijkingsonderzoek (Uitkomstvariabelen) Werktevredenheid van verpleegkundigen Verloopintentie van verpleegkundigen op ziekenhuisniveau Verloopintentie van verpleegkundigen op afdelingsniveau Verbondenheid van verpleegkundigen met de organisatie Prestaties van verpleegkundigen Welke factoren hebben invloed op deze uitkomstvariabelen? Werktevredenheid Verloopintentie Verbondenheid Prestaties ? 

6 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde 6 Voorbeelden van netwerkvragen De nadruk ligt bij dit onderzoek op werkrelaties. Een afdeling kun je zien als een netwerk van relaties. De plek van een persoon in een ‘netwerk’ (afdeling) kan van invloed zijn op de motivatie en tevredenheid van deze persoon. Met behulp van voorgedrukte namenlijst in de vragenlijst: 1.In welke mate biedt deze verpleegkundige jou vrijwillig hulp aan? 2.Hoe prettig vind je de omgang met deze persoon op je werk? Antwoordschalen van of 1 – 5 + de mogelijkheid ‘nvt’ wanneer onbekend

7 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde 7 Terugrapportage Terugrapportage aan management en aan de afdelingen:  Raad van Bestuur en management  leidinggevenden  de teams  Op basis van de benchmark: vergelijken Opstellen verbeterplan:  Formuleren conclusies  verbeterplan  De leidinggevende is verantwoordelijk voor de uitvoering van het plan. Uitvoering van het plan:  Gebruik maken van kennis en ervaringen van andere afdelingen Survey-feedbackmethode (Bennebroek Gravenhorst, 2003)  De vragenlijst als leermiddel en niet als stuurmiddel

8 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde 8 Resultaten

9 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde 9 Hulp van collega-verpleegkundigen

10 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde 10 Kwaliteit relatie leidinggevende – Professioneel respect

11 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde 11 Werktevredenheid

12 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde 12 Samenhang factoren met uitkomstvariabelen Top 3 1. Mogelijkheden en stimulans voor professionele ontwikkeling 2. Leiderschap van de leidinggevende Relatie met collega’s en leidinggevende 3. Tevredenheid met doorgroeimogelijkheden Tevredenheid met salaris

13 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde 13 Afdelingsspecifiek: - Relatie met collega’s: Vasthouden van ‘team spirit’: Iets leuks doen met het hele team - Relatie met artsen: Meer bewustwording creëren bij specialisten over de functie van de verpleegkundige De punten zijn opgenomen in het jaarplan van de afdelingen en worden 1 keer per kwartaal geëvalueerd Voorbeelden veranderplannen pilotziekenhuizen

14 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde 14 Deel 2: Artikel “Invloed helpgedrag op verloopintentie” Gebaseerd op: Regts, G., & Molleman, E. (2013). To leave or not to leave: When receiving interpersonal citizenship behavior influences an employee’s turnover intention. Human Relations, 66:

15 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde Introductie ›Gezien de mogelijk hoge kosten van vrijwillig verloop is het belangrijk te weten wat de oorzaken ervan zijn (bijv. Griffeth & Hom, 2001) ›Vrijwillig verloop = Vertrek bij een organisatie, ondanks de mogelijkheid te blijven (Mossholder, Settoon & Henegan, 2005) 15

16 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde Een relationeel perspectief op verloop ›Er is nog veel te ontdekken wat betreft de manier waarop interpersoonlijke werkrelaties invloed hebben op de houding van een werknemer t.o.v. de organisatie (Morrison, 2002) ›Als werknemers verschillende kenmerken van een organisatie niet leuk vinden, kunnen positieve werkrelaties werknemers doen besluiten om toch te blijven (Mossholder et al., 2005) 16

17 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde Interpersoonlijk helpgedrag 17

18 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde Interpersonal citizenship behavior (ICB) ›Interpersoonlijk helpgedrag ›ICB: Vrijwillige gedragingen, gericht op anderen in de organisatie, die niet zijn voorgeschreven in directe taakomschrijvingen (Venkataramani & Dalal, 2007) Bijv. nieuwe werknemers wegwijs maken, iemand helpen met een hoge werkdruk (Smith, Organ & Near, 1983) 18

19 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde ICB en verloop ›Dit onderzoek: Wat is de invloed van het ontvangen van ICB van collega’s op verloopintentie?  Effect van ICB: Interpersoonlijke banden worden sterker en stressfactoren die tot verloop kunnen leiden worden afgezwakt “Job embeddedness” 19

20 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde Conceptueel model (1) ›Wanneer heeft de manifestatie van ICB een positief effect op werkhouding en –gedrag?  potentiële moderatoren Contextuele karakteristiek ICB (van collega’s)WerktevredenheidVerloopintentie 20

21 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde Taakafhankelijkheid ›De associatie tussen relaties (bijv. gedrag naar elkaar) en uitkomsten (bijv. verloop) zal beïnvloed worden door task interdependence (Labianca & Brass, 2006) ›Task interdependence: de manier waarop en de mate waarin teamleden informatie en middelen moeten uitwisselen of moeten samenwerken om hun werk te kunnen doen (Van der Vegt, Emans & Van de Vliert, 2000) 21

22 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde Verloopintentie Taakafhankelijkheid ICB van collega’sWerktevredenheid Conceptueel model (2) 22

23 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde | 23 Respondenten ›149 respondenten (verpleegkundigen) van 12 afdelingen Interne Geneeskunde van 2 Nederlandse ziekenhuizen ›Respons: 63% ›9 mannen, 140 vrouwen ›Leeftijd 20 – 62 jaar (gem. 41 jaar) ›Lengte dienstverband 0, jaar (gem. 12 jaar) 6/30/2010

24 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde Resultaten Conditioneel Indirect Effect - TD Simple slope high TD:.44, p <.001 Simple slope low TD:.15, p = ns 24

25 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde Conclusie ›ICB & Verloopintentie:  Het ontvangen van ICB van collega’s heeft een belangrijke invloed op verloopintentie  …via werktevredenheid ›Moderator:  Vooral voor taakafhankelijke werknemers 25

26 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde Praktische implicaties

27 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde Conclusie – Praktische Implicaties (1) Dit onderzoek  Helpt duidelijk te maken wat de impact is van een relationele variabele (ICB van collega’s) op het besluit van werknemers om bij een organisatie te blijven  Geeft meer inzicht in taaksituaties waarin ICB tussen werknemers gewenst is om te voorkomen dat werknemers de organisatie verlaten  Benadrukt dat organisaties manieren moeten vinden voor het faciliteren van ICB tussen collega’s voor de juiste werknemers 27

28 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde Conclusie – Praktische Implicaties (2) Eerder onderzoek: ICB kan worden bevorderd door o.a. ›Taakvariabelen (bijv. minder taakroutine, meer taakfeedback) ›Leiderschapsvariabelen (bijv. transformationeel leiderschap, o.a. bouwen van een groepsgevoel, inspirerende uiteenzetting van een toekomstvisie) (Podsakoff, MacKenzie, Paine, & Bachrach, 2000) 28

29 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde 29 Vragen?

30 |Datum faculteit economie en bedrijfskunde Bedankt voor jullie aandacht Gerdien Regts T T


Download ppt "|Datum 12-04-2013 faculteit economie en bedrijfskunde Gerdien Regts Eric Molleman Kees Ahaus Rijksuniversiteit Groningen Faculteit Economie & Bedrijfskunde."

Verwante presentaties


Ads door Google