De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ouderavond Radboud Universiteit30 januari 2014 U als studiekeuze-coach Rachèl Wannet Ilse van Manen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ouderavond Radboud Universiteit30 januari 2014 U als studiekeuze-coach Rachèl Wannet Ilse van Manen."— Transcript van de presentatie:

1 Ouderavond Radboud Universiteit30 januari 2014 U als studiekeuze-coach Rachèl Wannet Ilse van Manen

2 Studiekeuze: media Ouders spelen een grotere rol bij de studiekeuze van hun kind dan ze zelf denken. (Brabants Dagblad, 10 jan. 2012) Het wordt steeds duurder om te switchen van studie waardoor het maken van een weldoordachte keuze nog belangrijker is geworden (LSVb, 09 sept. 2012) Zeker driekwart van de universitaire opleidingen stuurt studenten weg als zij in het eerste jaar onvoldoende presteren. (NRC, 25 sept. 2012) Jaarlijks stopt een derde van de studenten in het eerste jaar met de studie, of switcht naar een andere studie. (Eén vandaag, ) Van de studenten die stoppen met hun opleiding geeft 50 procent aan dat dit komt door een verkeerde studiekeuze. Het Research Centrum Onderwijs en Arbeidsmarkt heeft onderzocht dat studenten die uitvallen, herstarten en vertragen de maatschappij bijna 6 miljard euro kosten. (ING, )

3 De juiste studiekeuze Oriënteren Studievoorlichting op school Informatie via internet Brochures Verkennen Voorlichtingsdag Studiebeurs Verdiepen Proefstuderen Nijmeegse tweedaagse Knoop doorhakken Dagje meelopen

4 Valkuilen bij studiekeuze Haastige spoed Te smalle basis De perfecte studie Vanzelfsprekendheden Geld en Macht

5 Studiekeuze: de ouders ‘Eigenlijk heeft ze geen idee. De ene dag wordt het Diergeneeskunde, de andere dag toch maar Engels. We houden ons hart vast volgend jaar...’ Gerard (51), vader van eindexamenkandidate Sarah (18) ‘Hij laat niets los over zijn interesses en zijn toekomstbeeld. ‘Komt wel goed’ is het enige wat we over zijn studiekeuze te horen krijgen.’ Yvonne (45), moeder van Camiel (19) ‘Ik heb zelf niet gestudeerd, en heb het idee dat ik mijn dochter daardoor bijna niet kan helpen met haar keuze.’ Martine (42, moeder van Nikki (17). ‘Er is tegenwoordig zoveel keuze. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Hoe moet ik mijn dochter nog zinnig advies geven?’ Bart (54), vader van Chantal (18)

6 Studiekeuze: de wetenschap 40% van de eerstejaars studenten heeft niet goed nagedacht over de keuze voor een opleiding (Elsevier, 2012)  Studie sluit niet aan bij interesses  Studie past niet bij toekomstbeeld Hoe is dit mogelijk?  Te weinig of te laat georiënteerd  Te veel laten leiden door baanperspectief, toekomstig salaris en maatschappelijk aanzien (Elsevier, 2012)

7 Sociaal-emotionele ontwikkeling FASE 1 (10-14 jaar) Maken zich los van ouders Gaan nieuwe emotionele bindingen aan met leeftijdsgenoten Impulsief, emotioneel, gevoelig voor groepsdruk FASE 2 (14-16 jaar) Ontwikkelen een eigen ‘ik’ Durven steeds meer af te wijken Experimenteer- en risicogedrag, stemmingswisselingen FASE 3 (16-22 jaar) Krijgen eigen identiteit Stellen zich verantwoordelijker op Zelfbewust, zelfreflectief, soms nog onvolwassen Puber ThuisSchoolPeersOverig

8 Kiezen is moeilijk zonder keuzekwab

9 Het puberbrein Hersenen nog niet volgroeid: Geen helikopterview Heftige emoties Kicks (bron: Puberbrein binnenstebuiten)

10

11 Belangrijker dan gedacht  Vraag: Wie waren voor jou de belangrijkste adviseurs bij het maken van je studiekeuze?  Antwoord: 60%ouders (!!!) 23%vrienden en vriendinnen 24% iemand die in het vakgebied studeert 20%iemand die in het vakgebied werkt 16%schooldecaan / schooldocent (5142 eerstejaars studenten) Instroommonitor 2013

12 Begeleidingsstijlen ‘Eigenlijk heeft ze geen idee. De ene dag wordt het Diergeneeskunde, de andere dag toch maar Engels. We houden ons hart vast volgend jaar...’ Gerard (51), vader van eindexamenkandidate Sarah (18) SturenStimuleren

13 Begeleidingsstijlen ‘Hij laat niets los over zijn interesses en zijn toekomstbeeld. ‘Komt wel goed’ is het enige wat we over zijn studiekeuze te horen krijgen.’ Yvonne (45), moeder van Camiel (19) LoslatenNegeren

14 Begeleidingsstijlen Ik heb zelf niet gestudeerd, en heb het idee dat ik mijn dochter daardoor bijna niet kan helpen met haar keuze.’ Martine (42), moeder van Nikki (17). Open staan Beoordelen

15 Begeleidingsstijlen ‘Er is tegenwoordig zoveel keuze. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Hoe moet ik mijn dochter nog zinnig advies geven?’ Bart (54), vader van Chantal (18) OpdragenCoachen

16 Gesprekstechnieken Hoe ontdek je de interesses van je kind?  LSD: luisteren, samenvatten en doorvragen  Praat in een informele setting  Maak samen een studiekeuzetest  Stel interessevragen  Ben je een generalist of een specialist?  Waar word je enthousiast van?  Ben je een mensenmens, dingenmens of informatiemens?

17 Hulpmiddel: Expliciteer! 1.Zet de studies horizontaal. 2.Zet de criteria verticaal. 3.Scoor de studies op elk criterium. Psychologie Geneeskunde Rechten Inhoud vakken Sfeer Onderwijsvorm Arbeidsmarktperspectief

18 Hulpmiddel: Expliciteer! 1.Zet de studies horizontaal. 2.Zet de criteria verticaal. 3.Scoor de studies op elk criterium. 4.Geef de criteria een weegfactor. 5.En rekenen maar Psychologie Geneeskunde Rechten Inhoud vakken Sfeer Onderwijsvorm Arbeidsmarktperspectief `

19 Hulpmiddel: Expliciteer! Psychologie Geneeskunde Rechten Inhoud vakken Sfeer Onderwijsvorm Arbeidsmarktperspectief ` 1.Zet de studies horizontaal. 2.Zet de criteria verticaal. 3.Scoor de studies op elk criterium. 4.Geef de criteria een weegfactor. 5.En rekenen maar..

20 Rationaliseer niet te veel!

21 Laat de keuze aan uw kind!

22 Begin op tijd!

23 Ga (samen) kijken!

24 Meer informatie?    Boekje ‘Studeren in Nijmegen, antwoorden voor ouders’  Nieuwsbrief voor ouders

25 Bedankt voor de aandacht! Vragen?


Download ppt "Ouderavond Radboud Universiteit30 januari 2014 U als studiekeuze-coach Rachèl Wannet Ilse van Manen."

Verwante presentaties


Ads door Google