De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De kleurles Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters

Verwante presentaties


Presentatie over: "De kleurles Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters"— Transcript van de presentatie:

1 De kleurles Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters
Ergotherapeuten Partner Passend Onderwijs, Nijmegen

2 Hoe het begon Vanuit de praktijk ‘Zorgleerling’ SBO
Van therapie naar begeleiding in de klas Uit de ‘zorgsfeer’

3 De kleurles Wat doen we met de kinderen: Zij gaan kleuren
Zij leren in stapjes steeds iets nieuws Proberen dat direct toe te passen

4 De kleurles: vier aspecten
Zit/uitgangshouding en organisatie werkplek Penvatting Tonusregulatie Fijne motoriek

5 Doel leerling Ontwikkeling van een dynamische driepuntsgreep
Nauwkeurig werken op papier Schrijven zonder pijn

6 Aspect: penvatting Greephoogte (rood/groen) Tweedeling (hand)
Driepuntsgreep (driepuntsgreep)

7 Doel leerkracht Vergroten kennis leerkracht
Geven van tips en tools aan de leerkracht t.a.v. pen/papiervaardigheden Attitudeverandering bij de leerkracht

8 Opbrengst Vergroten vaardigheden van leerling en leerkracht :
preventie en signalering

9 Waar praktijk en theorie bij elkaar komen
Sandra Koot: Co - teaching Maar ook: coöperatief werken klasse- en gedragsmanagement Leraren gaan over van controlerende naar stimulerende en corrigerende rol.

10 Attitudeverandering Motivatie van de leerkracht
reactie van kinderen op kleurles en kleuren: enthousiasme zien de resultaten / verandering / opbrengst (door instructie / gebruik van tools) zien taak/werkhouding veranderen, ruimte om van afstand naar de kinderen te kijken.

11 Aspect: fijne motoriek en penvatting dynamische greep
tolletje

12 De kleurles : ET en AB ‘sleutelfiguur’ op school
achtergrond als leerkracht: verplaatsen in positie van de leerkracht en haalbaarheid van adviezen ondersteunen bij versterken van klasse en gedragsmanagement komt terug op school: zorg dragen voor lange termijneffect

13 Discussie/valkuil Als ET/Behandelaar is de verleiding groot om ‘te snel’ door te verwijzen (naar eigen praktijk) Co-teaching m.b.t. tot de klas (met o.a als opbrengst signalering) versus individuele (zorg) leerling. ………………..

14 Heel Holland Kleurt Wie kun je benaderen voor het geven van een kleurles Tool voor de leerkracht: de illustraties.. (COPYRIGHT)

15


Download ppt "De kleurles Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters"

Verwante presentaties


Ads door Google