De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Essays schrijven Opzet klein en groot Ontwikkeling Literatuur onderzoek Inleiding Stellingen en afwegingen Centrale citaten Centrale argument, lijn van.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Essays schrijven Opzet klein en groot Ontwikkeling Literatuur onderzoek Inleiding Stellingen en afwegingen Centrale citaten Centrale argument, lijn van."— Transcript van de presentatie:

1 Essays schrijven Opzet klein en groot Ontwikkeling Literatuur onderzoek Inleiding Stellingen en afwegingen Centrale citaten Centrale argument, lijn van het betoog Situationeren in levendige omgeving (persona’s) Conclusies Reflectie op waarde essay

2 essay The word comes into the English language through the French influence on Middle English; tracing it back further, we find that the French form of the word comes from the Latin verb exigere, which means "to examine, test, or (literally) to drive out." Through the excavation of this ancient word, we are able to unearth the essence of the academic essay: to encourage students to test or examine their ideas concerning a particular topic. number of skills such as close reading, analysis, comparison and contrast, persuasion, conciseness, clarity, and exposition.

3 opzet Introductie bijvoorbeeld: waarde van likes Welk probleem is er mee gemoeid Uitleg probleemoplossing; waar ligt mogelijke oplossing Wat levert dat op Wat is een ander probleem dat er mee samenhangt Hoe wordt dat opgelost Etc. Volg de cyclus enkele malen zodat je het probleem in kaart hebt gebracht Conclusies en evaluaties

4 ontwikkeling Hoe breng ik diverse perspectieven in kaart? Is het vanuit economisch standpunt of sociaal maatschappelijk? Welke implicaties hangen daarmee samen Welk begrippenkader hoort daarbij? Hoe kan ik de groep daarvoor gebruiken?

5 Plan en uitvoering Lezen Perspectief vastzetten Bibliografie bepalen MLA? Internetpagina Carpentier, N., en D. Bilstereyst. “Fighting Discourses. The Construction of the Self and the Enemy.” [2000] Carpentier, Nico. Home page – Ulb.ac.be/~ncarpent/ kosovo_essex2.pdf Opstellen van een literatuurlijst volgens het MLA-systeem 2 Vermeld bij documenten van internet – voor zover bekend - de naam van de auteur van het document, de titel van het document, het jaar van publicatie, de titel van de site, de datum waarop de site is geraadpleegd (altijd), het internetadres (altijd). Carpentier, N., en D. Bilstereyst. “Fighting Discourses. The Construction of the Self and the Enemy.” [2000] Carpentier, Nico. Home page – Ulb.ac.be/~ncarpent/ kosovo_essex2.pdf

6 Een pakkende inleiding schrijven De belangrijkste functie van de inleiding is de lezer te boeien. In de inleiding beslist de lezer of hij verder gaat lezen of niet. Om de lezer vast te houden kun je één van de volgende trucs gebruiken: Start met een ongebruikelijk detail. Probeer de lezer bijvoorbeeld te schokken, te amuseren of op het verkeerde been te zetten. Doe een krachtige stellingname. Deze moet zo in elkaar zitten dat de lezer zich direct gaat afvragen hoe je zo'n stelling denkt te verdedigen. Citeer een beroemde persoon. Pas op met bekende citaten, die werken vaak clichématig. Er zijn echter veel citaten van bekende mensen die heel interessant zijn en extra boeien, omdat ze zijn bedacht door beroemde personen (zet de naam van de beroemdheid er dus altijd bij). Begin met een pakkende anekdote over het onderwerp. Start met één of enkele opmerkelijke feiten, bijvoorbeeld statistische gegevens.

7 Paragrafen opbouw Maak een lijn in je betoog en deel op in paragrafen Zorg dat het een verhaal is wellicht met persona voor identificatie Rhetorica, grammatica en dialectica (trivium)

8 Denk in drama’s scenario waarin het toneelstuk gebaseerd is op de spelers, dat zijn wie, het gebeuren dus wat, de tijdsspan; wanneer, waar speelt het zich af, waar dus, wat is er voor nodig om te laten gebeuren, middelen en hoe, motieven voor acties waarom.

9 toekomsten Brieven vanuit fictief figuur in de toekomst Sta stil bij een gebeurtenis die nu belangrijk is en extrapoleer naar de toekomst; wat dan? (voetbalwedstrijd, concert, treinreis, vacantie etc.)

10 Ontdekken en openbaren In het vertalen wordt iets geopenbaard Vertalen vervormen van de aanleiding Elke vorm van communicatie is vervorming Dat wat fout wordt gezien (misvorming) is de basis voor nieuw inzicht De structuur van de vervorming is de basis voor verandering en voortuitgang

11 Conclusie De conclusie is meer dan een samenvatting van het voorgaande. Als het goed is komen de hoofdpunten van je essay in je conclusie bij elkaar en worden aan elkaar verbonden. Dat laatste is heel belangrijk: het moet de lezer duidelijk zijn hoe de verschillende secties van je betoog met elkaar samenhangen. Kijk er voor uit dat de conclusie een herhaling wordt van wat je al gezegd wordt. Je moet proberen van de conclusie iets pakkends te maken, dat blijft hangen. Daarbij is de slotzin het belangrijkste. Voorbeelden van boeiende slotregels bevatten bijvoorbeeld: Een voorspelling. Een vraag aan de lezers, zodat de lezers een voorspelling kunnen doen. Aanbevelingen waarmee het besproken probleem opgelost kan worden. Een citaat van een beroemd persoon.

12 Evaluaties speculaties Laat zien waarom je essay de moeite waard is Geef toepassingsmogelijkheden aan Toon aan waarom jij het verhaal geschreven hebt en niet iemand anders


Download ppt "Essays schrijven Opzet klein en groot Ontwikkeling Literatuur onderzoek Inleiding Stellingen en afwegingen Centrale citaten Centrale argument, lijn van."

Verwante presentaties


Ads door Google