De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Testen 18 februari. Tests Functionaliteit Performance Beveiliging Techniek... Usability (playability) de mate waarin een gebruiker in zijn omgeving.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Testen 18 februari. Tests Functionaliteit Performance Beveiliging Techniek... Usability (playability) de mate waarin een gebruiker in zijn omgeving."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Testen 18 februari

2 Tests Functionaliteit Performance Beveiliging Techniek... Usability (playability) de mate waarin een gebruiker in zijn omgeving met een product zijn doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid kan bereiken.

3 Kwalitatief onderzoek vs. Kwantitatief onderzoek Dit gaan jullie doen

4 1. Listen to users 2. Ignore what they say ‘Expert’ review ‘User’ test Dit gaan jullie doen

5 ‘Huiskamer’ observaties (in ontwikkeling) ‘Werkplek’ observaties Observatieruimte Live meekijken Software: Tobii Remote Viewer Ons Usability Lab Tobii Eyetracker Software: Tobii Studio

6 O.a. voor het testen van: Websites Applicaties (Flash) games Visuals Commercials Posters/Flyers... Nb. Ook als je geen ‘standaard’ site of app maakt kun je dus altijd aspecten van je project testen.

7 Wat wordt geregistreerd Beeld op de computer Geluid van de computer De muis Het gezicht van de proefpersoon Stem van de proefpersoon Geluid uit de omgeving Eyetracking

8 Statistieken Heat map (kijkdichtheid) Gaze plot (kijkpad) Aantal maal focussen op object Duur focussen op object Tijd tot eerste maal focussen Tijd tot eerste muisklik... Nb. Pas valide vanaf 20 proefpersonen (wees bij minder proefpersonen voorzichtig met het trekken van conclusies).

9 Prototype / TestplanTestrapportProduct Week 4Week 1Week 2Week 3Week 5Week 6Week 7Week 8Week 9 College Usability testen Instructie Usability lab Werkgroep Usability testen Week 10 Usability test Usability test (opt.)

10  Testdoel  Testvorm / Scenario’s  Proefpersonen  Prototype/Hulpmiddelen/Faciliteiten  Formulier/Vastlegging Plan van Aanpak  Preparatie  Instructie/uitleg  Observeren/Vastleggen bevindingen  Nabespreken  Evalueren bevindingen  Prioriteiten stellen  Ontwerp aanpassen  “Opnieuw testen” Uitvoering Voorbereiding Evaluatie

11 Proefpersonen - 3x – vinden vaak lastig – begin op tijd

12 Testdoelen Verifiëren of belangrijke onderdelen goed werken. Verifiëren hoe onderdelen waarover je twijfelt werken. Mogelijke onderwerpen: Concept, Functionaliteit, Bepaalde functies, Informatie Architectuur, Content, Navigatie, Interactie, Labels, Vormgeving/Stijl.

13 Opdrachten Zorg dat je natuurlijk gedrag uitlokt. Niet te veel opdrachten. Zorg dat de 1 e opdracht makkelijk is, zodat de gebruiker snel succes heeft. Bij de 2 e, 3 e... opdrachten begint de test echt.

14 Opdrachten Case: Opdracht voor IAM intranet “Navigeer naar ‘Roosters/Route’ en kijk onderaan de pagina wanneer de zomervakantie start en het nieuwe jaar weer begint.”

15 Opdrachten Case: Opdracht voor IAM intranet “Zoek wanneer de zomervakantie start en wanneer het nieuwe jaar weer begint.”

16 Opdrachten Case: Opdracht voor IAM intranet “Je wilt je zomervakantie gaan plannen en vraagt je af in welke periode dat kan. In welke periode kun je op vakantie?”

17 Test je prototype – Tobii Studio gebruikt standaard IE8

18 Observeren is boksen als Rocky

19 Doet Tobii Studio Zelf doen – maak formulier Bevindingen vastleggen

20 Observeer de proefpersonen, stimuleer ‘hard-op-denken’ en let ook op –head slappers, –shocks, –inspiration, –passion, –vocabulary en –bugs.

21 Prioriteit hebben: 1.Show stoppers / Concept flaws 2.Quicks wins / Low-hanging fruit

22 Nu doen Plan een afspraak in het usability lab (samen met je teamcoach). Bedenk wie je kunt benaderen om als proefpersonen op te treden. Stel testdoelen op. Stel opdrachten op.

23 Completer / Beter Wordt veel gebruikt /gelezen in het veld Aardige start de missing chapters

24  Testdoel  Testvorm / Scenario’s  Proefpersonen  Prototype/Hulpmiddelen/Faciliteiten  Formulier/Vastlegging Plan van Aanpak  Preparatie  Instructie/uitleg  Observeren/Vastleggen bevindingen  Nabespreken  Evalueren bevindingen  Prioriteiten stellen  Ontwerp aanpassen  “Opnieuw testen” Uitvoering Voorbereiding Evaluatie


Download ppt "Workshop Testen 18 februari. Tests Functionaliteit Performance Beveiliging Techniek... Usability (playability) de mate waarin een gebruiker in zijn omgeving."

Verwante presentaties


Ads door Google