De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe kunnen leermiddelen bijdragen aan het optimaliseren van leerprocessen? Prof. dr. Martin Valcke Ghent University http://allserv.ugent.be/~mvalcke/CV/rubrics.htm.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe kunnen leermiddelen bijdragen aan het optimaliseren van leerprocessen? Prof. dr. Martin Valcke Ghent University http://allserv.ugent.be/~mvalcke/CV/rubrics.htm."— Transcript van de presentatie:

1 Hoe kunnen leermiddelen bijdragen aan het optimaliseren van leerprocessen?
Prof. dr. Martin Valcke Ghent University Utrecht, 12 november 2010

2

3 Structuur Terug naar de betekenis van “leren” Research evidence
Dual Channel Theorie: Selectieprocessen: Verwerkingsprocessen Integratieprocessen: rubrics Conclusies

4 Leren

5 Dual Channel Theory (Mayer)
MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen Verbaal Model Voorkennis Woorden Gehoor Geluid Integratie Organisatie Beelden Gezicht Beeld Visueel Model

6 Research evidence

7

8

9 Lange Termijn Geheugen
Selectieprocessen MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen ROL LEERMATERIALEN Multi-sensorieel Door leerkracht/leerling ontwikkeld Complex, authentiek Toegankelijkheid voor lerende Contextualisatie Manipuleerbaarheid Interactiviteit (e.g., simulatie data entry) Verbaal Model Voorkennis Woorden Gehoor Geluid Integratie Organisatie Beelden Gezicht Beeld Visueel Model

10 Lange Termijn Geheugen
Selectieprocessen MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen ROL LEERMATERIALEN Mogelijkheid tot (her)selecteren Mogelijkheid tot herlezen Mogelijkheid tot bekijken multipele representaties Navigatiemogelijkheden (ook in audio, video, animaties, …) Controle door lerende Verbaal Model Voorkennis Woorden Gehoor Geluid Integratie Organisatie Beelden Gezicht Beeld Visueel Model

11 Overzicht van de soorten representaties gebruik in de TIMSS videostudie lessen (Hansen & Richland, 2010).

12

13

14 e-Books? Annand (2008) review of the literature:
Most students simply print the eBook. Printed preferred by the readers (access). “Print “is put at the top of the delivery medium, On-screen reading, less information transferred to long-term memory. More rereading when on screen materials. Lower resolution and unfavorably ease of reading. No significant better learning results.

15 Selectieprocessen: balans audio/video
Zie uitleg over “leren”

16 Transmission of your message
3. Eye Contact Advance organizer

17 Can I learn this?

18 Verwerkingsprocessen
MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen ROL LEERMATERIALEN Delen met anderen Vergelijken (gelijkenis/verschil) Ordenen, structureren Hiërarchie aanbrengen Multipele perspectieven Voorstellen Samenvatten Linken naar andere info Verbaal Model Voorkennis Woorden Gehoor Geluid Integratie Organisatie Beelden Gezicht Beeld Visueel Model

19 Non-linguïstische representaties NLR
Grafische voorstelling van een tekst, theorie, model, idee, … Concept map, mind map Reductie cognitive load; maar let op: Aanvankelijk uitgewerkte NLR aanbieden Later half-uitgewerkte NLR aanbieden

20

21

22

23 Outlining: voorstructureren, aantal ,elementen aanduiden,, ….

24 NLR Grafisch op papier Tekstueel Getekend Fysische modellen (bijv. Zons(maans)verduistering, beweging planeten, osmose, …) Lichaam als « model » Toepassing in alle vakken waar organisatie en elaboratie van kennis in geheugen centraal staat.

25 Expliciet gebruik NLR Imagery kan ook “inbeelden” Zelf uitwerken van een NLR versus aanbieden van een NLR (T+D >)

26 Lange Termijn Geheugen
Integratieprocessen MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen ROL LEERMATERIALEN Communiceren en presenteren aan anderen Rapporteren Herhalen Inoefenen Testen Toetsing Evaluatieve feedback geven (feedback, feedup, feed forward) Verbaal Model Voorkennis Woorden Gehoor Geluid Integratie Organisatie Beelden Gezicht Beeld Visueel Model

27 Rubrics

28 Rubrics Scoringstool voor een kwalitatieve inschatting van het niveau van een authentieke of complexe activiteit. Een rubriek bouwt verder op criteria die verrijkt worden met een schaal waarop beheersingsniveaus zijn aangegeven Per beheersingsniveau worden standaarden aangegeven die die niveau weerspiegelen. Een rubric geeft zowel voor de lesgever als de student aan wat concreet verwacht wordt. Rubrics worden voor “high stake assessment” gebruikt en voor “formatieve toetsing” (in functie van leren). (Arter & McTighe, 2001; Busching, 1998; Perlman, 2003). Rubrics focus on the relationship between competencies-criteria, and indicators, organized along mastery levels (Morgan, 1999).

29 Onderzoek rubrics Review article 75 studies m.b.t. rubrics:
Jonsson, A., & Svingby, G. (2007). The use of scoring rubrics: Reliability, validity and educational consequences. Educational Research Review, 2, 130–144. (1) the reliable scoring of performance assessments can be enhanced by the use of rubrics, especially if they are analytic, topic-specific, and complemented with exemplars and/or rater training; (2) rubrics do not facilitate valid judgment of performance assessments per se. However, valid assessment could be facilitated by using a more comprehensive framework of validity; (3) rubrics seem to have the potential of promoting learning and/or improve instruction. The main reason for this potential lies in the fact that rubrics make expectations and criteria explicit, which also facilitates feedback and self-assessment.

30 Voorwaarden effectief gebruik
Grondig inzicht in raamwerk van specifieke rubriek. Training in gebruik Interrater gebruik

31 Conclusies Terug naar de betekenis van “leren”
Check beschikbare research evidence Stel continu de vraag naar relevantie voor: Selectieprocessen Verwerkingsprocessen Integratieprocessen

32 Hoe kunnen leermiddelen bijdragen aan het optimaliseren van leerprocessen?
Prof. dr. Martin Valcke Ghent University Utrecht, 12 november 2010


Download ppt "Hoe kunnen leermiddelen bijdragen aan het optimaliseren van leerprocessen? Prof. dr. Martin Valcke Ghent University http://allserv.ugent.be/~mvalcke/CV/rubrics.htm."

Verwante presentaties


Ads door Google