De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Hoe kunnen leermiddelen bijdragen aan het optimaliseren van leerprocessen? Prof. dr. Martin Valcke Ghent University

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Hoe kunnen leermiddelen bijdragen aan het optimaliseren van leerprocessen? Prof. dr. Martin Valcke Ghent University"— Transcript van de presentatie:

1 1 Hoe kunnen leermiddelen bijdragen aan het optimaliseren van leerprocessen? Prof. dr. Martin Valcke Ghent University Utrecht, 12 november 2010

2

3 Structuur Terug naar de betekenis van “leren” Research evidence Dual Channel Theorie: –Selectieprocessen: –Verwerkingsprocessen –Integratieprocessen: rubrics Conclusies 3

4 Leren

5 MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen Woorden Beelden Gehoor Gezicht Geluid Beeld Verbaal Model Visueel Model Voorkennis Integratie Organisatie Dual Channel Theory (Mayer)

6 Research evidence 6

7

8

9 MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen Woorden Beelden Gehoor Gezicht Geluid Beeld Verbaal Model Visueel Model Voorkennis Integratie Organisatie Selectieprocessen ROL LEERMATERIALEN -Multi-sensorieel -Door leerkracht/leerling ontwikkeld -Complex, authentiek -Toegankelijkheid voor lerende -Contextualisatie -Manipuleerbaarheid -Interactiviteit (e.g., simulatie data entry) -…

10 MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen Woorden Beelden Gehoor Gezicht Geluid Beeld Verbaal Model Visueel Model Voorkennis Integratie Organisatie Selectieprocessen ROL LEERMATERIALEN -Mogelijkheid tot (her)selecteren -Mogelijkheid tot herlezen -Mogelijkheid tot bekijken multipele representaties -Navigatiemogelijkheden (ook in audio, video, animaties, …) -Controle door lerende -…

11 Overzicht van de soorten representaties gebruik in de TIMSS videostudie lessen ( Hansen & Richland, 2010).

12

13

14 e-Books? Annand (2008) review of the literature: –Most students simply print the eBook. –Printed preferred by the readers (access). –“Print “is put at the top of the delivery medium, –On-screen reading, less information transferred to long-term memory. –More rereading when on screen materials. –Lower resolution and unfavorably ease of reading. –No significant better learning results.

15 Selectieprocessen: balans audio/video Zie uitleg over “leren” 15

16 Advance organizer 16 Transmission of your message 3. Eye Contact

17 17 Can I learn this?

18 MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen Woorden Beelden Gehoor Gezicht Geluid Beeld Verbaal Model Visueel Model Voorkennis Integratie Organisatie Verwerkingsprocessen ROL LEERMATERIALEN -Delen met anderen -Vergelijken (gelijkenis/verschil) -Ordenen, structureren -Hiërarchie aanbrengen -Multipele perspectieven -Voorstellen -Samenvatten -Linken naar andere info -…

19 Non-linguïstische representaties NLR Grafische voorstelling van een tekst, theorie, model, idee, … Concept map, mind map Reductie cognitive load; maar let op: –Aanvankelijk uitgewerkte NLR aanbieden –Later half-uitgewerkte NLR aanbieden

20

21

22

23 Outlining: voorstructureren, aantal,elementen aanduiden,, ….

24 NLR Grafisch op papier –Tekstueel –Getekend Fysische modellen (bijv. Zons(maans)verduistering, beweging planeten, osmose, …) Lichaam als « model » Toepassing in alle vakken waar organisatie en elaboratie van kennis in geheugen centraal staat.

25 Expliciet gebruik NLR Imagery kan ook “inbeelden” Zelf uitwerken van een NLR versus aanbieden van een NLR (T+D >)

26 MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen Woorden Beelden Gehoor Gezicht Geluid Beeld Verbaal Model Visueel Model Voorkennis Integratie Organisatie Integratieprocessen ROL LEERMATERIALEN -Communiceren en presenteren aan anderen -Rapporteren -Herhalen -Inoefenen -Testen -Toetsing -Evaluatieve feedback geven (feedback, feedup, feed forward) -…

27 Rubrics

28 Scoringstool voor een kwalitatieve inschatting van het niveau van een authentieke of complexe activiteit. –Een rubriek bouwt verder op criteria die verrijkt worden met een schaal waarop beheersingsniveaus zijn aangegeven –Per beheersingsniveau worden standaarden aangegeven die die niveau weerspiegelen. –Een rubric geeft zowel voor de lesgever als de student aan wat concreet verwacht wordt. –Rubrics worden voor “high stake assessment” gebruikt en voor “formatieve toetsing” (in functie van leren). (Arter & McTighe, 2001; Busching, 1998; Perlman, 2003). Rubrics focus on the relationship between competencies- criteria, and indicators, organized along mastery levels (Morgan, 1999). 28

29 Onderzoek rubrics Review article 75 studies m.b.t. rubrics : Jonsson, A., & Svingby, G. (2007). The use of scoring rubrics: Reliability, validity and educational consequences. Educational Research Review, 2, 130– 144. –(1) the reliable scoring of performance assessments can be enhanced by the use of rubrics, especially if they are analytic, topic-specific, and complemented with exemplars and/or rater training; –(2) rubrics do not facilitate valid judgment of performance assessments per se. However, valid assessment could be facilitated by using a more comprehensive framework of validity; –(3) rubrics seem to have the potential of promoting learning and/or improve instruction. The main reason for this potential lies in the fact that rubrics make expectations and criteria explicit, which also facilitates feedback and self-assessment. 29

30 Voorwaarden effectief gebruik Grondig inzicht in raamwerk van specifieke rubriek. Training in gebruik Interrater gebruik 30

31 Conclusies Terug naar de betekenis van “leren” Check beschikbare research evidence Stel continu de vraag naar relevantie voor: –Selectieprocessen –Verwerkingsprocessen –Integratieprocessen 31

32 32 Hoe kunnen leermiddelen bijdragen aan het optimaliseren van leerprocessen? Prof. dr. Martin Valcke Ghent University Utrecht, 12 november 2010


Download ppt "1 Hoe kunnen leermiddelen bijdragen aan het optimaliseren van leerprocessen? Prof. dr. Martin Valcke Ghent University"

Verwante presentaties


Ads door Google