De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vliegtuigbranden PBO - Opleiding Onderluitenant. VLIEGTUIGBRANDEN Naar de hel … Pascal Van De Velde – Brandofficier Air Traffic Control Centre - Defensie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vliegtuigbranden PBO - Opleiding Onderluitenant. VLIEGTUIGBRANDEN Naar de hel … Pascal Van De Velde – Brandofficier Air Traffic Control Centre - Defensie."— Transcript van de presentatie:

1 Vliegtuigbranden PBO - Opleiding Onderluitenant

2 VLIEGTUIGBRANDEN Naar de hel … Pascal Van De Velde – Brandofficier Air Traffic Control Centre - Defensie en terug …

3 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Naar de hel … Veelal groot aantal slachtoffers, over een grote oppervlakte verspreid … Grote hoeveelheden brandstof, hevige en uitgebreide branden … Aanwezigheid van talrijke gevaren … Gebrek aan tijd en blusmiddelen … Onbekende of onvoldoende gekende objecten … …

4 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie en terug … Inzicht in de gevaren … Kennis van de objecten … Weten wat te doen … Weten wat te gebruiken …

5 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Algemene maatregelen Massale uitruk, zeker schuimbluswagen(s) en poederbluswagen(s) Coördinatie door provinciaal rampenplan Openbare en militaire vliegvelden hebben eigen hulpplannen en gespecialiseerde brandweer Onmiddellijke versterking noodzakelijk bij onvoldoende beschikbare blusmiddelen (schuim – poeder) Met spoed, doch met nodige omzichtigheid benaderen – Grote verspreiding slachtoffers – Niet uitwissen van sporen, nodig voor onderzoek

6 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Benodigde hoeveelheid blusstof ? Primaire inzet (Q1) – Uitwendig vliegtuig, vooral brandstof – Practical critical area = 2/3 ( L x (W + K) ) in m² – Hoeveelheid SVM en debiet: AFFF  5,5 liter / m² / min FPF  7,5 liter / m² / min PF  8,2 liter / m² / min – 90 % knock-down binnen 1 minuut

7 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Reserve schuimproductie (Q2) – Instandhouden brandvrije zone in PCA – 100 % knock-down – Blussen branden buiten PCA – % van Q1 Benodigde hoeveelheid blusstof ? C1C2C3C4C5C6C7C8C9C

8 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Blusstof voor binnenbrand (Q3) – Voornamelijk water – Afhankelijk vliegtuig categorie Cat 1-2 :0 liter Cat 3 :240 L/min x 5 min = 1200 L Cat 4 :240 L/min x 10 min =2400 L Cat :500 L/min x 10 min =5000 L Cat :1000 L/min x 10 min =10000 L (met debiet van 240 L/min per straal) Benodigde hoeveelheid blusstof ?

9 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Totaal nodige blusstof – Q = Q1 + Q2 + Q3 – Voorbeeld Airbus 310 volgens ICAO : Cat liter H 2 O + AFFF Debiet van 7200 L/min kg poeder Benodigde hoeveelheid blusstof ?

10 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Vliegtuigherkenning Burgervliegtuigen – Opvallende beschildering – Nationaliteitsnummer en inschrijvingskenmerk – Soorten: Sportvliegtuigen Verkeersvliegtuigen –Passagiersvliegtuigen (klein – middel – groot) –Cargovliegtuigen –Combivliegtuigen Hefschroefvliegtuigen

11 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Vliegtuigherkenning Militaire vliegtuigen – Ev camouflagekleuren – Nationaliteitsembleem en toestelnummer – Soorten: Transportvliegtuigen Verkennings- en verbindingsvliegtuigen Bommenwerpers Jachtvliegtuigen Hefschroefvliegtuigen

12 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Vliegtuigkennis Vliegtuigconstructie Toegangen tot het vliegtuig Motoren Brandstof Landingsgestel Drukhouders en druksystemen Hulp- en noodsystemen Bewapening ontsnappingssystemen

13 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Vliegtuigconstructie Romp – Cockpit, cabine, laadruimte – Rompspanten of ribben, langs- en dwarsliggers, langsverstijvers, beplating en cabinevloer Vleugel – Vleugelribben, liggers, langsverstijvers, beplating – Brandstoftanks – Bedieningssystemen, ophanging motoren

14 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Toegangen tot vliegtuigen Normale toegangsdeuren – Afh toestel, 1 tot 12 deuren, links en rechts – Links passagiers, rechts service – Naar buiten toe (draaiend of schuivend), naar beneden klappen of naar binnen en omhoog schuivend Nooddeuren en noodluiken – Meestal boven de vleugels – Nooddeuren bij grotere vliegtuigen – Noodluiken naar binnen openen en naar buiten verwijderen

15 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Toegangen tot vliegtuigen Inbreekpunten – Soms voorzien door constructeur – Geen leidingen en dergelijke – Open te maken met bevrijdingsmateriaal – Aangeduid op romp Canopy – Enige toegang tot cockpit jachtvliegtuig – Voorzien van explosieven voor afwerping of verbrijzeling – Open schuiven, kantelen of draaien

16 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Motoren Zuigermotor – Uitwendige propeller – Kleine uitlaat, dicht bij motor – Gevaar: draaiende propeller – Propeller laat motor vast lopen bij crash – Meestal bij sport- en kleinere verkeersvliegtuigen

17 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Motoren Schroefturbine of turboprop – Uitwendige schroef, aangedreven door straalmotor – Grotere uitlaat aan achterzijde motor – Blokkeren van propeller veroorzaakt grote schade aan straalmotor met explosie of wegslingerende stukken tot gevolg – Gevaar: draaiende propeller en uitlaat motor

18 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Motoren Straalmotor – Geen uitwendige propeller – Grote in- en uitlaat aan motor – Gevaar: grote aanzuigkracht aan inlaat Krachtige en hete uitlaatgassen (160 km/h, 80°) – Kans dat motor blijft doordraaien

19 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Brandstof Benzine (AvGas) – Voor zuigermotoren – Vlampunt: -40° C – Zelfontbrandingstemperatuur: 480° C – Branduitbreidingssnelheid: 215 – 245 m/min Kerozine (Jet fuel) – Voor straalmotoren – Jet A1, Jet A2 en Jet B

20 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Brandstof Jet A1 (JP1, JP2, JP3, ATK, AvTur) – Europese jets – Vlampunt: 38° C – Zelfontbrandingstemperatuur: 245° C – Branduitbreidingssnelheid: 30 m/min Jet A2 (JP5, ATC, AvCat) – Marinevliegtuigen – Vlampunt: 65° C – Branduitbreidingssnelheid: 30 m/min

21 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Brandstof Jet B (JP4, ATG, AvTag) – USA & militiare jets – Vlampunt: -20° C – Zelfontbrandingstemperatuur: 250° C – Branduitbreidingssnelheid: m/min Verbrandingswaarde : kJ/kg

22 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Landingsgestel Bevat hydraulisch systeem, banden onder hoge druk en grondremmen “Hot brakes” bij hard remmen (1600° C) Explosie van de banden bij brand, zijwaarts (veiligheidszone = 35 meter)

23 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Drukhouders en -systemen Drukhouders – Zuurstof (containers van 5 liter vloeibare O 2 ) – Blussystemen – Stikstof Hydraulisch systeem – Bediening vliegorganen, landingsgestel,… – 200 – 300 bar

24 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Hulp- en noodsystemen Startsysteem – Kleine turbine om elektrische, hydraulische en/of pneumatische kracht te leveren – Opstarten vliegtuig zonder externe hulpmiddelen APU (auxilliary power unit) – Kleine turbine voor stroomvoorziening wanneer hoofdmotoren niet draaien EPU (emergency power unit) – Noodvoorziening voor elektrische en hydraulische kracht tijdens vlucht bij uitvallen van de motoren

25 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Bewapening Boordbewapening – Munitie ter verdediging of redding Kanon(nen) of machinegeweren en munitie Chaff-patronen (misleiding radargeleide raket) Flare-patronen (misleiding hittezoekende raket) Signaalmunitie (flare – smoke) – Geen werking bij impact – Geen grote algemene explosie te verwachten, wel scherfverwekking en grote hitte – Wapens kunnen afvuren door hitte – Veiligheidszone = 70 meter

26 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Bewapening Bommen – Grotere hoeveelheden explosieven – In bommenruim of onder romp of vleugels – Geen explosie bij impact, wel bij brand mogelijk (veiligheidszone = 300 meter) – Worden meestal voor de crash afgeworpen – In vredestijd enkel oefenbommen (oranje of blauw)

27 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Bewapening Raketten – Naast explosieve lading ook voortstuwende lading – Eventueel zoeksysteem – Onder romp of vleugel of op vleugeltip – Komen meestal los van het vliegtuig bij impact – Ontsteken van voortstuwende lading bij brand

28 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Ontsnappingssystemen Emergency canopy release – Verbrijzelen of wegschieten canopy door middel van explosieven – Voor gebruik schietstoel of bij noodsituatie – Bediening zowel uitwendig als inwendig – Niet gebruiken bij brandgevaar

29 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Ontsnappingssystemen Schietstoel – Noodevacuatie piloot door middel van explosieven – Aanwezigheid aangeduid aan buitenzijde – Bediening enkel inwendig met afvuurhendel (geel/zwart gekleurd) – Bevat parachute, overlevingspakket, zuurstof en opsporingssysteem – Inwerkingskracht van ongeveer 10G

30 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Optreden bij vliegtuigongeval Benadering – Rekening houden met : Lokatie (moeilijk toegankelijk, ramptoeristen) Verspreiding van slachtoffers Vermijden uitwissen van sporen voor onderzoek – Info vragen bij HC 100: Type toestel, hvd passagiers, lading, fuel – Veiligheidszone Initiëel 100 meter – Sitrep aan HC 100

31 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Optreden bij vliegtuigongeval Opstelling – Windrichting Zoveel mogelijk met wind in de rug – Terreinomstandigheden Hoogst gelegen punt bij glooiend terrein Andere objecten – Vluchtwegen vanaf vliegtuig Vrijwaren Niet hinderen – Gevaren Motoren, brandstof, landingsgestel, bewapening

32 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Inzet – Gericht op : 1. Creëren van overleefbare situatie 2. Redding van slachtoffers 3. Voorkomen van brand 4. Branduitbreiding voorkomen en/of blussen – Meestal zal de inzet een combinatie zijn waarbij alle blusacties of brandvoorkomingsacties in functie staan van de redding Optreden bij vliegtuigongeval

33 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Redding – Slachtoffers buiten het wrak naar veilige zone – Inzittenden Via normale toegangen en/of noodluiken (let op voor hoogteverschil en evacuatiemiddelen in vliegtuig) Steeds met ondersteuning – Andere slachtoffers (huizen, voertuigen, …) Optreden bij vliegtuigongeval

34 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Voorkomen van brand – Steeds bedacht zijn op ontsteking – Uitgestroomde brandstof bedekken met schuim – Lekkende leidingen afdichten – Vonkvorming voorkomen (gereedschap, …) – Motoren, vleugels en bewapening afkoelen Optreden bij vliegtuigongeval

35 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Branduitbreiding voorkomen of blussen – 90% knock down Combinatie poeder en schuim Schuim Sproeistralen – 100% knock down Cabinebranden met sproeistraal Koelen motoren, vleugels, bewapening omgevingsbranden Optreden bij vliegtuigongeval

36 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Cabinebrand – Zeer snel onleefbaar (hitte, rook) – Snel gevaar voor flash-over – Koelen van buitenuit (romp) – Vuur zo dicht mogelijk benaderen – Zo snel mogelijk ventileren – Eerst brand onder controle, dan evauatie Optreden bij vliegtuigongeval

37 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie F-16 ongeval

38 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie F-16 ongeval Gevaren – Motor – Brandstof – Radar – Bewapening – Canopy en schietstoel – Koolstofvezels – EPU – Hydrazine

39 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Gevaren van : – Straalmotor  grote aanzuiging (VZ = 8 m)  hete en krachtige uitlaat (94° C, 300 km/h op 25 m)  turbinebladen komen naar buiten bij opblazen motor – Brandstof  Jet B  brandstoftanks in romp en vleugels, eventueel onder romp of vleugels – Radar  hoge frequentie, niet-ioniserend  in neus, hoek 60° rondom  VZ = 30 m voor personeel F-16 ongeval

40 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Bewapening : – kanon  Vulcan M61A1, 20 mm, 6000 r/min  links boven, vuuropening naast cockpit  munitiedrum (achter cockpit) – Chaff & flare (links en rechts achteraan, onderkant) – Afvuurpatronen canopy – Raketmotor schietstoel – Afvuurpatronen pylons – Mogelijkheid op bommen – Mogelijkheid op missiles F-16 ongeval

41 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Canopy : – Openingsmogelijkheden Elektrisch (paneel “external canopy switch”) Mechanisch (“canopy handle safety access”) Explosief (“rescue”) Bevrijdingsmateriaal (slijpschijf, kettingzaag,…) F-16 ongeval

42 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Schietstoel: – Werking op hoogte 0 en snelheid 0 – Activatie door zwart/gele hendel tussen benen piloot – Safe te plaatsen met hendel “ground safety lever”, links op de schietstoel naast piloot, omhoog te brengen F-16 ongeval

43 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Koolstofvezels : – Komen voor in de staartvlakken, neus en remschoenen – Zeer klein, 8 micron op 6 à 10 mm – Zeer licht, praktisch onvernietigbaar en zeer goede elektrische geleiders – Worden door atmosferische omstandigheden snel en ver verspreid – Vernietiging van elektrische of elektronische apparatuur – Bedekken met schuimlaag – Besmette kledij: stofzuigen en goed reinigen – Besmet materiaal: idem kledij of bedekken met lijm / verf – Sanering: bodem bedekken met schuim & omploegen F-16 ongeval

44 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Emergency Power Unit (EPU) – Noodkrachtbron voor elektriciteit en hydraulische kracht – Werkt op hydrazine (H70 = 70% hydrazine + 30% water) – Zilverkleurige cilinder van 30 liter H70, in rechter bovendeel van de romp bij voorzijde vleugel. – Stacato-geluid bij werking – Uitlaat aan onderkant rechtervleugel – Uitlaatgassen bevatten hydrazinedampen – 12 minuten autonomie F-16 ongeval

45 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Emergency Power Unit (EPU) F-16 ongeval

46 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Hydrazine – Doorschijnende, olieachtige vloeistof, ammoniakgeur – Vlampunt: 70°C, kookpunt: 135°C – Zeer stabiel en ongevoelig voor schokken – Explosieve atmosfeer met H70-dampen – Geen gebruik van absorberend materiaal – Bijtend en uiterst GIFTIG – MAC damp = 0,1 ppm (reukwaarneming vanaf 3 à 5 ppm) F-16 ongeval

47 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Interventie – Steeds uitgaan van hydrazine-ongeval – Adembescherming & volledige interventiekledij – Steeds met wind in de rug benaderen – Aan linkerzijde van F-16 voor redding – Openen canopy (liefst mechanisch met zwengel) – Veiligstellen schietstoel (pin of schroevendraaier) – Losmaken piloot Harnasriemen, voetspanners, zuurstof- en radioverbindingen, … – Veiligheidszone van minimaal 35 m instellen – Wachten op speciaal hydrazineteam Defensie F-16 ongeval

48 2008Pascal Van De Velde – Air Traffic Control Centre - Defensie Maatregelen bij hydrazinebesmetting – Besmette kledij en materiaal uittrekken (bescherming behouden) en onderdompelen in vat met water – Besmetting huid:overvloedig spoelen en wassen met zeep – Besmetting ogen:minimaal 15 min spoelen – Bij inslikken:veel water laten drinken en laten braken – Slachtoffer ten spoedigste naar ziekenhuis – Besmette kledij en materiaal ter beschikking stellen van de neutralisatieploeg Defensie F-16 ongeval


Download ppt "Vliegtuigbranden PBO - Opleiding Onderluitenant. VLIEGTUIGBRANDEN Naar de hel … Pascal Van De Velde – Brandofficier Air Traffic Control Centre - Defensie."

Verwante presentaties


Ads door Google