De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Attractiviteit n Perceptie van attractiviteit door cliënt = mate waarin HV vriendelijk, aardig, prettig in de omgang is en overeenkomst vertoont n Effect.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Attractiviteit n Perceptie van attractiviteit door cliënt = mate waarin HV vriendelijk, aardig, prettig in de omgang is en overeenkomst vertoont n Effect."— Transcript van de presentatie:

1 Attractiviteit n Perceptie van attractiviteit door cliënt = mate waarin HV vriendelijk, aardig, prettig in de omgang is en overeenkomst vertoont n Effect attractiviteit is grootst bij wederkerige aantrekking n Relatie-ondersteunend + stereotiepe gedachten omtrent attractieve personen n Attractiviteit = zowel fysiek als interpersoonlijke dimensies n Fysieke attractiviteit vooral in eerste sessies

2 Attractiviteit n In latere sessies verdwijnt effect attractiviteit door effect competentie n Fysieke attractiviteit omvat stijl, gewicht, verzorging, naast puur fysieke kenmerken n Attractiviteit ook interpersoonlijk door gekend non-verbaal gedrag + zelfonthulling en ‘structuring’ n Zelfonthulling: moderaat niveau, graad van intimiteit afhankelijk van stadium therapie, bij problemen gelijkend aan die cliënt

3 Attractiviteit n ‘Structuring’: om perceptie van overeenkomst te maximaliseren n Verwijst naar een interactioneel proces tussen HV en cliënt waarin ze tot een overeenkomst komen wat betreft rol van de HV, begrip van wat gebeurt in therapie en wat de doelstellingen zijn n Verwijst ook naar ethische plicht om cliënt te informeren rond doelstellingen, technieken en beperkingen therapie

4 Attractiviteit n ‘direct structuring’: HV brengt op een actieve en directe manier structuur rond doelstellingen, proces, rol --> + perceptie overeenkomst cliënt en HV en veiligheid in relatie --> + attractiviteit n Belangrijk bij transitiemomenten in therapie n Richtlijnen: u Structuur onderhandelen, niet opleggen u Nooit als straf (bvb. Beperkingen) u Reden voor structuring geven (ande fase)

5 Attractiviteit n Richtlijnen (vervolg): u Let op of cliënt er klaar voor is u Teveel is niet goed (te rigide, HV is teveel bezig met controle houden) u Kan competentie niet vervangen

6 Attractiviteit: checklist n Gebruikte de HV: u Structuring? u Moderaat niveau self-disclosure? u Inhoud self-disclosure gelijklopend met bezorgdheden en ervaringen cliënt? u Responsief non-verbaal gedrag (oogcontact, leunen naar cliënt, glimlachen)

7 Vertrouwen n Vertrouwen is perceptie cliënt dat HV hem/haar op geen enkele manier zal misleiden of onrecht aandoen, benadelen n In eerste gesprekken vooral gebaseerd op ‘maatschappelijk aanzien’, nadien vooral op gedrag HV n Meestal initieel vertrouwen dat verder groeit, tenzij reden is om niet te vertrouwen n Wanneer cliënt uit minderheidsgroep komt, meestal omgekeerd: initieel wantrouwen en vertrouwen moet worden verdiend

8 Vertrouwen n Soms moeilijk te installeren, maar heel makkelijk te breken n Vraagt tijd, verandert steeds, vraagt wederkerige interacties n Is basis voor goede exploratie cliënt eigen problemen en oplossingen n Non-verbaal gedrag vertrouwen uitstraalt: u Congruentie verbaal/non-verbaal gedrag u Non-verbaal aanvaarden onthulling cliënt u Non-verbale responsiviteit en dynamisme

9 Vertrouwen n Eroderen van vertrouwen vooral door: u Incongruentie, Oordelen of evaluatieve reacties en Passiviteit n Verbaal gedrag dat vertrouwen uitstraalt: u Accuraat parafraseren u Consistentie tussen zeggen en doen u Vertrouwelijkheid u Openheid en eerlijkheid u Accuraatheid van informatie geven u Niet defensief reageren op “test” cliënt

10 Vertrouwen n Vertrouwen tussen cliënt en HV ontwikkelt niet altijd automatisch n Cliënt soms behoefte aan expliciete test vertrouwen HV n Cliënt zal echter zelden direct vragen om dit te bespreken, eerder subtiele manoevers om gegevens over vertrouwen HV te bekomen n = “vertrouwenstest” n HV herkent dit niet steeds, reageert op inhoud, ziet cliënt als vijandig of reageert zelf defensief

11 Vertrouwen n 6 vaak voorkomende “vertrouwenstests”: u Informatie vragen (kan jij mij helpen?). F Is het vraag naar feiten of naar opinie/opvattingen HV? F Bvb. Heb jij kinderen? Hoe lang bent u gehuwd? F Is meestal zoeken naar bevestiging dat HV zal kunnen begrijpen F Antwoord HV rond begrip vertrouwen (ja, ik heb 2 kinderen. Ik vraag me af hoe dit me helpt u te begrijpen)

12 Vbn. Informatie vragen als test n Heb jij ooit al met zo’n ernstig geval als ik gewerkt? n Antwoord wat niet helpt: ja, heel vaak; af en toe; oh, voor mij ben jij niet zo’n ernstig geval,… n Wat wel helpt: het gebeurt wel vaker dat mensen waarmee ik werk zich op een bepaald moment verward voelen of overweldigd voelen. Ik vraag me af of jij graag wil weten of ik de competentie heb om jou te helpen...

13 Vertrouwen u Geheim vertellen (kan ik me kwetsbaar opstellen?) F Test of HV cliënt kan aanvaarden zoals hij/zij is, vertrouwelijkheid bewaart en kwetsbaarheid niet misbruikt F Meestal is geheim irrelevant F HV mag zeker niet beoordelend reageren, dit is de test, wel verbaal en non-verbaal open reageren F Vb. Reactie dit is geheim tussen ons

14 Vbn. Geheim vertellen als test n Ik heb dit nooit aan iemand kunnen vertellen, zelfs mijn man niet, maar ik heb een abortus gedaan een paar jaar geleden n Wat niet helpt: een abortus, echt? Je hebt het zelfs niet aan je man verteld? n Wat wel kan: wat je me nu zegt is ons geheim, iets tussen jou en mij, je kan erop vertrouwen dat ik het aan niemand zal zeggen

15 Vertrouwen u Een gunst vragen (ben jij betrouwbaar?) F Gunst vragen in context vertrouwen F Of je gunst verleent of niet is niet belangrijk, wel hoe betrouwbaar je beloftes nakomt F Soms kan het wel, bvb. Boek lenen F Bij weigering, direct en tactvol zijn F Bvb. Vraag om cliënt thuis te bezoeken om tijd te sparen. Ik waardeer je bezorgdheid, maar werk liever zonder afleidingen die ik niet ken.

16 Vbn. Gunst vragen als test n Zou u dat boek willen terugbrengen, ik durf mij daar niet meer te vertonen; zou u voor mij willen bellen naar mijn baas? n Wat niet helpt: iets beloven wat je niet kan waarmaken n Wat wel kan: enkel iets beloven dat je kan waarmaken en waarmaken wat je belooft

17 Vertrouwen u Cliënt diskwalificeert zichzelf (kun jij me accepteren?) F Zal HV me nog mogen/accepteren als ik donkere kant laat zien? F Bedoeld om HV te choqueren, waarbij elk (non)verbaal gedrag HV aandachtig wordt gevolgd. F HV kan best neutraal reageren: reflecteren, interesse tonen; niet + of - F Bvb. Wist u dat ik 3 abortussen had in 3 jaar? Het is mijn eigen fout.

18 Vbn zelfdiskwalificatie als test n Ik ben niet opgewassen tegen al de druk van het reizen en winnen, toen ze me drugs aanboden leek me dat de enige oplossing n Wat niet helpt: wist je niet dat je je lichaam schade toebracht als je doorging zoals je deed? n Wat wel kan: de druk was zo hard dat het moeilijk was om er onderuit te kunnen.

19 Vertrouwen u HV in ongelegenheid brengen (heb jij grenzen?) F Tijdstip veranderen, sessie afbellen, vragen om te bellen tijdens sessie F HV kan best open en direct reageren F Grenzen door HV geeft veiligheid F Bvb. Cliënt die 3 maal te laat komt. HV “ik heb gemerkt dat je te laat komt, brengt mij in moeilijkheden. Liever ander tijdstip of kan ik erop rekenen?

20 Vbn. Ongelegenheid als test n Mag ik uw GSM eventjes gebruiken voor we beginnen, ik zou nog eens moeten bellen n Wat niet helpt: ofwel ja natuurlijk, doe nog maar eens, of nee, zeker niet n Wat wel kan: de laatste 2 keer dat ik je zag, vraag je mijn GSM te gebruiken voor de sessie. We hebben dan minder tijd voor de sessie. Zou het mogelijk zijn om je telefoons ergens anders op een ander moment te doen, of wil je een ander tijdstip

21 Vertrouwen u Motivatie HV in vraag stellen (is jouw zorg voor mij echt?) F Eerlijkheid/echtheid is belangrijk F Test “is het enkel je job?” F Bvb. Vraag naar hoeveel andere cliënten, hoe HV ze allemaal uit elkaar haalt, of HV denkt over cliënt tussendoor F Antwoord dat cliënt gezien wordt als mens “je voelt je onzeker over je plaats hier, of ik er echt om geef...

22 Vbn motivatie in vraag als test n Ik kan me niet voorstellen dat iemand zoveel energie heeft om de hele dag mensen te zien. Je moet wel uitgeput zijn n Wat niet helpt: ofwel oh, nee, ik kan daar tegen; of ja, ik ben nu wel bekaf n Wat wel kan: voel je je onzeker over hoeveel energie ik nog heb om naar jou te luisteren? Wat me bij jou helpt om energie te krijgen is...

23 Vertrouwen: checklist n Gaf HV (non)verbaal te kennen dat hij/zij cliënt aanvaardt? n Hoe dynamisch was HV? n Gebruikte HV accurate parafrasering? n Respecteerde HV vertrouwelijkheid? n Was HV open en eerlijk en direct met cliënt? n Was verbaal en non-verbaal gedrag HV consistent? n Reageerde HV adequaat op vertrouwenstest


Download ppt "Attractiviteit n Perceptie van attractiviteit door cliënt = mate waarin HV vriendelijk, aardig, prettig in de omgang is en overeenkomst vertoont n Effect."

Verwante presentaties


Ads door Google