De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Infosnelweg als cultuurdrager Cultuurfenomeen TV zal veranderen –Passieve deelnemer -> actieve deelnemer –door onbeperkte bandbreedte: doelgroepen-TV broadcasting.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Infosnelweg als cultuurdrager Cultuurfenomeen TV zal veranderen –Passieve deelnemer -> actieve deelnemer –door onbeperkte bandbreedte: doelgroepen-TV broadcasting."— Transcript van de presentatie:

1 Infosnelweg als cultuurdrager Cultuurfenomeen TV zal veranderen –Passieve deelnemer -> actieve deelnemer –door onbeperkte bandbreedte: doelgroepen-TV broadcasting -> narrowcasting –Globalisering en individualisering Europa VS –beperken van culturele en taalkundige diversiteit

2 De taal van internet Engelse taal domineert Meer en meer termen in het Nederlands zijn van het Engels –E-mail, internet, printen, deleten, surfen, homepage, –Nederlands versterken in computerland Nederlandstalige programma’s in computeronderwijs, … Oprichting van Vlaams-Nederlands centrum voor Nederdlands en digitaliteit Betrekken van Nederlandse taalgebieden zoals Zuid-Afrika, Antillen, Suriname,…

3 Het digitale lichaam Descartes: Ik denk dus ik ben! –Lichaam, fysieke realiteit van ondergeschikt belang –Internet, virtuele wereld is zeer belangrijke verderzetting van dit gedachtengoed

4 Cyberjunks Chatten op het web, IRC, ICQ 70% zijn mannen Etiquette –Nicknames –Niet schelden (gebruik van hoofdletters) –Gebruik van Smileys –Gebruik van afkortingen IRL, ASL, LOL, CU,…

5 Cyberverslaafden LARP’s –Live Action Role Playing MUD’s –Multi User Domain’s Spenderen uren per dag in fictieve wereld, met fictief personage (avatar), huwen, scheiden, sterven, …

6 Cyberverslaafden Meestal mannen Licht sociaal gestoord Eenzaam, gefrustreerd Brengen sociale problemen ook met zich mee op het net Internet meestal geen positieve invloed

7 Cybertherapie Eliza is een softwareprogramma dat een psychologe imiteert –Veel mensen trappen hierin en denken dat het echt is!! Bots –Programma’s met artificiële intelligentie die mensen imiteren –www.alicebot.orgwww.alicebot.org –http://bots.internet.com/

8 Het digitale lichaam Een van de populairste toepassingen van internet is erotiek en porno Is cybersex echte sex of veredelde vorm van masturbatie???

9 Cybergeneratie Kinderen blijken slimmer te worden maar ook egoistischer –Grotere waarnemingssnelheid –Ver-beeld-ing neemt toe interpreteren van figuren en beelden –Ver-taal-ing neemt af omgaan met taal, abstract vermogen

10 Cyberdynamiek Digitale media ontketen een snelle (r)evolutie –Copyright (napster, handel over de grenzen heen (wat met belastingen), strafrecht Versnelling van informatietijdperk –Steeds bijscholen en bijblijven Technocraten heersen maar wie blijft er achter?

11 Infosnelweg als econ. product Veel bedrijven: belangstelling voor nieuwe toepassingen -> toch risico -> dilemma Men durft niet voluit investeren in onzekere toekomst Maar men kan ook niet achterblijven

12 Internet als economisch product Convergerende industrieën –GSM versus PDA Kabel versus telefonie: rivaliteit –kabel: troef = grote bandbreedte zwakte = geen ervaring tweerichtingscomm. –Telefoon: troef = tweerichtingscomm zwakte = beperkte bandbreedte

13 Economische belangen Napster: gratis downloaden van MP3 Digitaal, gecomprimeerd bestand 1 liedje bestaat uit 3 MB Muziekindustrie mist miljarden aan inkomsten

14 Internet als economisch product E-commerce: wie betaalt welke belastingen –Wordt het internet een vrijhandelszone??? E-bedrijf is gelocaliseerd van waaruit het diensten verleent (niet waar de servers staan) en moet de wetgeving van die locatie respecteren

15 Internet als economische product Democratisering van de beurs via internet –www.12trade.comwww.12trade.com Daytrayders

16 Internet als economisch product Oorlog in cyberspace

17 Economische belangen Nieuwe media aan de macht America Online neemt Time Warner over –Time Warner =nr 1 traditionele media kranten, tijdschriften, films, televisie –America Online = nr 1 nieuwe media

18 Internetzeepbel? Waarom zoveel bedrijven in moeilijkheden? Internet is nieuw en onbetrouwbaar –Veel technologie werkte niet Wordt nu aangewerkt via beter protocols en mechanismen Nieuwe zakenmodellen werkten niet –alles gratis en vooral reclame-inkomsten Nu gebruikersregistratie en vaak wel betalen

19 Internetzeepbel Positieve gevolgen van de internethype –Zeer snelle evolutie van technologie en infrastructuur –Dotcomboom, veel interessante experimenten Gefinanceerd door de beursgang (ipv traditionele bank)

20 Na de zeepbel Beste modellen blijven over Rechtzetting van de overhypte toestand


Download ppt "Infosnelweg als cultuurdrager Cultuurfenomeen TV zal veranderen –Passieve deelnemer -> actieve deelnemer –door onbeperkte bandbreedte: doelgroepen-TV broadcasting."

Verwante presentaties


Ads door Google