De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ALGEMENE INLEIDING PLATTELANDSTOERISME. DEEL I PLATTELANDSTOERISME IN VLAANDEREN.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ALGEMENE INLEIDING PLATTELANDSTOERISME. DEEL I PLATTELANDSTOERISME IN VLAANDEREN."— Transcript van de presentatie:

1 ALGEMENE INLEIDING PLATTELANDSTOERISME

2 DEEL I PLATTELANDSTOERISME IN VLAANDEREN

3 1. DEFINITIES

4 Het concept “platteland” Het platteland is een concept dat gelieerd is aan een lage bevolkingsdichtheid, veel open ruimte en kleinschalige gemeenschappen, met minder dan inwoners. Het landgebruik wordt gedomineerd door landbouw, bosbouw en natuurgebieden. De samenleving neigt naar traditionalisme : de invloed van het het verleden is sterk aanwezig. Het lokale beleid gaat eerder in de richting van behoud dan van radicale of snelle verandering. (definitie : OESO)

5 Definitie van plattelandstoerisme Plattelandstoerisme omvat alle duurzame vormen van dag- en verblijfstoerisme op het platteland, die door de plaatselijke bevolking ontwikkeld worden, rekening houdende met de agrarische, culturele, socio-economische en ecologische karakteristieken van het platteland

6 2. ONDERZOEKSGEGEVENS M.B.T. HET PLATTELANDSTOERISME IN VLAANDEREN

7 Herkomst van de plattelandtoeristen in Vlaanderen 87 % Vlamingen –34 % Antwerpen –21 % Oost-Vlaanderen –20 % West-Vlamingen –13,6 % Vlaams-Brabant –9,8 % Limburgers 13 % Nederlanders –Afkomstig uit de Randstad, Noord-Brabant, Nederlands Limburg en Gelderland

8 Sociale klasse van de plattelandtoeristen in Vlaanderen Hoogste sociale klassen zijn goed vertegenwoordigd : –Kaderpersoneel : 19,8 % –Ondernemers, zelfst., vrije beroepen : 11,6 % –Onderwijzend personeel : 11,3 % –Bedienden : 33,4 % –Arbeiders : 15,4 % 22 % is op (brug)pensioen

9 Leeftijd van de plattelandtoeristen in Vlaanderen Alle leeftijdscategorieën boven de dertig zijn goed vertegenwoordigd : –Dertigers : 25 % –Veertigers : 25 % –Vijftigers : 25 % –Zestig plussers : 20 % Gemiddelde leeftijd : 47 jaar

10 Samenstelling van het reisgezelschap Gezelschap met kinderen : 43,6 % –Vooral met jonge kinderen (jonger dan 6 jaar) –In beperkte mate met tieners Gezelschap zonder kinderen : 56,4 % –Weinig twintigers en dertigers –Voornamelijk vijftigers en zestig plussers

11 Grootte van het reisgezelschap 2 personen : 32,7 % 3 personen : 7,1 % 4 personen : 20,6 % 5-6 personen : 14,4 % 7-10 personen : 11,6 % Meer dan 10 pers. : 12,2 %

12 Periode van verblijf Voorseizoen : april-juni : 33 % Hoogseizoen : juli-aug. : 40 % Naseizoen : sept.-nov. : 25 %

13 Verblijfsduur Gemiddelde verblijfsduur : 3,6 nachten 1 nacht : 12,1 % 2 nachten : 37 % 3 nachten : 16,5 % nachten : 19,7 % 7 nachten : 10 % Meer dan 7 nachten : 4,7 % N.B. : formule 7 nachten vooral bij vakantiewoningen

14 Logiestype Gastenkamers : 62,3 % Vakantiewoningen : 37,7 %

15 Logiesformule Ca. 33 % : zonder maaltijden 25 % : kamer met ontbijt 40 % in halfpension Vakantiewoningen : 81 % zonder maaltijden Gastenkamers : halfpension : 57,7 %

16 Themavakanties 33 % van de markt bestaat uit themavakanties met één centrale activiteit : –Fietsen : 20 % van alle vakanties –Wandelen : 6,6 %

17 Herhaalbezoek 75 % nieuwe klanten 25 % herhaalbezoek

18 Gebruikte informatiebronnen (1) Brochures : 67,3 % –Vlaanderen Vakantieland : 38 % –Brochure VZW PIV : 25 % –Provincies/regio’s : 20 % Websites : 45 % –Websites logiesaccomodaties : 19 % –Websites regio’s/provincies : 17 % –Website VZW PIV : 15 %

19 Gebruikte informatiebronnen (2) Andere media : 18 % –Beurzen : 2,4 % –Krant, tijdschrift : 4,6 % –TV (Vlavak) : 6,1 % Informele kanalen : 33,3 % –Informatie van vrienden/kennissen : 17 % –Ervaring van eerder bezoek : 16 %

20 Globale tevredenheid van de plattelandstoeristen Uiterst tevreden : 44,7 % Zeer tevreden : 41,4 % Tevreden : 12,5 % Niet echt tevreden : 1,2 % Helemaal niet tevreden : 0,1 % Tevredenheidsgraad ligt nog hoger bij herhaalbezoekers

21 tevredenheid m.b.t. specifieke aspecten Over vlgnde aspecten is men uiterst tevreden : –Service gastvrouw/heer : 59 % –Rustige ligging : 55 % –Ontbijt : 53 % –Netheid : 44 % –Uitzicht : 44 % –Buitenruimte : 40 %

22 tevredenheid m.b.t. specifieke aspecten vlgnde aspecten halen een kleiner aantal van uiterst tevreden toeristen: –Sanitair : 39 % –Slaapcomfort : 36 % –Kookuitrusting : 35 % –Gebouw met karakter : 34 % –Interieur : 34 % –Prijs-kwaliteit : 33 % –Faciliteiten voor kinderen : 32 %

23 Belang van 12 kwaliteitsaspecten bij keuze van het logies (1) Slaapgelegenheid/sanitair : 301 Service gastvrouw/heer : 172 Rustige ligging : 164 Boeiende streek : 130 Verzorgde buitenruimte : 119 Voordelige prijzen : 102 N.B. : gemiddelde score : 100

24 Belang van 12 kwaliteitsaspecten bij keuze van het logies (2) Mooi uitzicht : 60 Interieur : 56 Toeristische info : 29 Faciliteiten kinderen : 27 Recreatieve faciliteiten : 23 Gebouw met karakter : 18 N.B. : gemiddelde score : 100

25 Segmentatie van de markt in 4 segementen Charme segment : 20 % Prijs-kwaliteit segment : 39 % Kindgerichte segment : 27 % Rust segment : 14 %

26 Kenmerken van het charmesegment (1) Hoger sociaal profiel Meer vijftigers en zestigers Koppels Minder in het hoogseizoen Kortere verblijfsduur Type : vooral gastenkamers

27 Kenmerken van het charmesegment (2) Meer themavakanties Vooral mensen die reeds ervaring hebben met het plattelandstoerisme in het buitenland Minder herhaalbezoek aan hetzelfde type logies Hogere algemene tevredenheid

28 Kenmerken van het charmesegment (3) Meer Nederlanders Meer aandacht voor culturele facetten van de streek Raadpleegt minder de brochure van de VZW Plattelandstoerisme in Vlaanderen en meer de eigen website van de logiesaccomodatie

29 Kenmerken van het prijs/kwaliteit-segment (1) Lager sociaal profiel Ouder : meer vijftigers en zestigers Voornamelijk koppels Minder in het hoogseizoen Kortere verblijfsduur Meer in gastenkamers Meer themavakanties

30 Kenmerken van het prijs/kwaliteit-segment (2) Minder herhaalbezoek aan hetzelfde logies Aandacht voor goede fietsmogelijkheden in de regio Raadpleegt meer Vlaanderen Vakantieland brochure

31 Kenmerken van het kids-segment (1) Meer dertigers Gezelschappen met kinderen –Gezelschappen met 4-5 pers. –Gezelschappen met 6-7 personen en meer Langere verblijfsduur : tot 1 week Meer in vakantiewoningen Meer in actieve hoeve

32 Kenmerken van het kids-segment (2) Minder thema-vakanties : wel gericht op kinder- en landbouwactiviteiten Meer mensen zonder ervaring in het plattelandstoerisme Meer herhaalbezoek aan hetzelfde logies Regio : aandacht voor kindvriendelijke uitstappen en attracties, bijv. pretparken Raadpleegt vooral brochure en website van de VZW PIV

33 Kenmerken van het rust-segment (1) Jonger dan het charme en het prijs/kwaliteit- segment, maar ouder dan het kindgerichte segment Vooral veertigers, maar ook dertigers en vijftigers Vooral maar niet uitsluitend koppels Gespreid over het gehele jaar Iets langere verblijfsduur

34 Kenmerken van het rust-segment (2) Meer in vakantiewoningen Minder themavakanties, minder fietsvakanties Meeste ervaring met plattelandstoerisme in Vlaanderen Meer herhaalbezoek aan hetzelfde logies Minder gericht op bezoek aan de regio Baseert zich vooral op eerder bezoek

35 3. SECTORFOTO, TRENDS, KENMERKEN EN ORGANISATIESTRUCTUUR

36 Types (1) : kleinschalige hotels Vanaf 4 tot 15 à 20 kamers Vergunningsplichtig : decreet op de logiesverstrekkende bedrijven Toeristische dienstverlening : ontbijt, schoonmaak, fietsenverhuur,… Korte verblijven : 1-4 overnachtingen

37 Types (2) : Kamers met ontbijt 1-3 kamers ; max. 10 bedden Niet vergunningsplichtig Singles, doubles, familie-kamer Dienstverlening : ontbijt, lakens, schoonmaak Persoonlijk contact centraal Korte verblijven : 1-4 nachten

38 Types (3) : huurvakantiewoningen Individuele woning Groep van max. 7 vakantiewoningen binnen één kadastrale eenheid Zelfkookfaciliteiten moeten aanwezig zijn per vakantiewoning Weinig of geen regelgeving Persoonlijk contact iets minder belangrijk Weekens, midweeks en weekverblijven

39 Types (4) : Hoevetoerisme Omvat drie types : –Kleinschalige hotels –Kamers met ontbijt –huurvakantiewoningen Op een actieve boerderij waar de landbouw als hoofd- of nevenactiviteit aanwezig is Ruimtelijke ordening : actueel beperkt tot 200 à 250 m² met 4 verblijfseenheden

40 Types (5) : hoevecampings Bestaat niet in Vlaanderen behalve in Limburg Op termijn misschien mogelijk Bestaat wel in het buitenland : –Nederland : kamperen op de boerderij –Frankrijk : Camping à la ferme

41 Aantal uitbatingen van plattelandstoerisme in Vlaanderen West-Vlaanderen : 228 Oost-Vlaanderen : 71 Limburg : 111 Antwerpen : 48 Vlaams-Brabant : 50 TOTAAL508 (bron : toeristische federaties : 2003)

42 Kleinschalige logiesvormen in kunststeden en aan de kust Kust 84 West-Vlaanderen110 Oost-Vlaanderen 42 Antwerpen 22 Limburg - Vlaams-Brabant 2 Totaal260 (bron : toeristische federaties : 2003)

43 Trends (1) Beleving van open ruimte en natuur Landschappelijke inkleding is belangrijk Onthaasting : omgeving moet rustgevend en inspirerend zijn ; geen verstoring Aandacht voor micro- en macro omgeving Fietsen, wandelen, outdoor-activiteiten Cultuurhistorisch erfgoed Gastronomie en couleur locale ; Hoeve-, streek- en bioproducten

44 Trends (2) Gepersonaliseerd onthaal volgens het principe “Klant is koning” Klant verwacht gepersonaliseerd programma en een gesprekje bij aankomst Tevreden klanten genereren nieuwe klanten : vrienden, kennissen, collega’s Tevreden klanten komen zelf terug, bijv. in het kader van een familiereünie

45 Trends (3) Plattelandstoerisme steunt op lokaal initiatief Familiebedrijven met kleinschalig karakter Bedrijven maken deel uit van een lokaal netwerk Plattelandstoerisme is een aanvullend maar belangrijk aspect van streekontwikkeling

46 Organisaties : Vlaamse Federatie vr Hoeve- en Plattelandstoerisme Opgericht in 1989 Pluralistisch tot 1995 ; nadien enkel actieve landbouwbedrijven Drijvende kracht : Paul Van Mierloo Actief op 4 terreinen –Kwaliteitsbeleid : labelling met klavers –Promotie –Informatie en vorming –Belangenverdediging

47 Organisaties : VZW Plattelandstoerisme in Vlaanderen Opgericht op 30 juni 2004 in Buggenhout door : –5 provinciale toeristische federaties –Boerenbond –VFHP Voorzitter : Paul Boerjan Secretaris-penningmeester : Willy Orlandini Ondervoorzitters : Philippe Huyghe en Paul Van Mierloo Directeur : Cindy Verbrugge : vanaf 18/10/04 3 februari 2005 : persvoorstelling te Brussel

48 Organisaties : VZW Plattelandstoerisme in Vlaanderen Algemene Vergadering : 25 leden Raad van Bestuur : 23 leden In beide organen is er een meerderheid van logiesuitbaters Dagelijks Bestuur : voorzitter, twee ondervoorzitters, secretaris-penningmeester en de directeur 280 toegetreden leden logies-uitbaters

49 Organisaties : VZW Plattelandstoerisme in Vlaanderen Doelstellingen : –het stimuleren/coördineren van de ontwikkeling van een kwaliteitsvol en duurzaam plattelandstoerisme –het voeren van een coherente marketingcampagne voor en i.s.m. de ca. 280 logiesuitbaters –het verfijnen van het labelingssysteem om beter te kunnen inspelen op de verwachtingen van de klant –het voorzien van professionele begeleiding van opstartende ondernemingen

50 Organisaties : VZW Plattelandstoerisme in Vlaanderen Marktonderzoek in 2004 met als doelstelling inzicht te verkrijgen in het verwachtingspatroon van de klant Labelling : naast confortelementen ook aandact voor de omgeving, hospitality en de aangeboden activiteiten Secretariaat : gevestigd in de gebouwen van de Boerenbond in Leuven

51 Organisaties : VZW Plattelandstoerisme in Vlaanderen Human ressources : –Cindy Verbrugge : directeur –Personeel : Annemie Celis en Wim Verscuren Vanaf 1 januari 2005 : VZW PIV wordt het belangrijkste aanspreekpunt VFHP beperkt haar activiteiten tot individuele belangenverdediging

52 Organisaties : VZW Plattelandstoerisme in Vlaanderen Contactgegevens : VZW Plattelandstoerisme in Vlaanderen Postbus Leuven Tel. : 016/ Fax : 016/ Mail : Internet :

53 4. Wetgeving

54 Wetgeving (1) : decreet op de logiesverstrekkende bedrijven 1984 “Niemand mag zonder vergunning een logiesverstrekkend bedrijf exploiteren” Uitzondering : “enkel de logiesverstrekkende bedrijven die over ten minste vier kamers en/of accommodatie voor ten minste tien personen beschikken, vallen onder de toepassing van dit decreet

55 Wetgeving (1) : decreet op de logiesverstrekkende bedrijven 1984 Concrete toepassing ligt in handen van Toerisme Vlaanderen Voorafgaandelijke voorwaarden om een exploitatievergunning te bekomen –Ruimtelijke ordening –Brandveiligheidsattest –Hygiëne Niet van toepassing op vakantiewoningen

56 Wetgeving (1) : decreet op de logiesverstrekkende bedrijven 1984 Benelux-classificatie in O-categorie of in de categorieën 1, 2, 3, 4 of 5 sterren Mogelijkheid tot vrijwillige vergunning voor kleinschalige ondernemers O-categorie : eenvoudige basiseisen : –Afsluiten kamer ; één raam ; gordijnen –Bed, stopcontact, verlichting –1 wasgelegenheid per 10 kamers

57 Wetgeving (2) : haccp-normen Hygiëne : specifieke eisen m.b.t. de keukeninstallatie Bij aanvang exploitatie : controle aanvragen bij eetwareninspectie (Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid) Niet van toepassing op de huurvakantiewoningen

58 Wetgeving (3) : Gewestplannen problemen doen zich vooral voor in agrarisch gebied ; ook in park- en natuurgebied Tot november 2003 : agrarisch gebied : Enkel mogelijkheid indien er landbouw als hoofd- of nevenactiviteit aanwezig is Vanaf november 2003 : plattelandstoerisme is ook mogelijk Beperking in de twee voorkomende gevallen tot 200 à 250 m² met vier verblijfseenheden

59 Wetgeving (3) : structuurplanning Ruimtelijk structuurplan Vlaanderen –Mogelijkheid voor laag-dynamische activiteiten in het buitengebied Provinciaal ruimtelijk structuurplan W-Vl. –Afwegingskader voor toeristisch-recreatieve activiteiten in het buitengebied –Moet vertaald worden in een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan Gemeentelijk ruimtelijke structuurplannen

60 5. Marktkennis

61 Plattelandstoerisme : marktkennis (1) Vlaamse markt Kenmerken Vlaanderen –Sterke economische positie –Grote belangstelling voor korte vakanties –Grote belangstelling voor natuur, cultuur, recreatie, onthaasting… op het platteland Conclusie : plattelandstoerisme is in

62 Plattelandstoerisme : marktkennis (1) Vlaamse markt Vlaamse markt is absoluut prioritair voor het West-Vlaamse plattelandstoerisme Vlaamse toeristen komen uit : –Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant + Brussel –West-Vlaanderen : lijn Brugge-Kortrijk –Limburgers zijn minder belangrijk

63 Plattelandstoerisme : marktkennis (2) Wallonië Kenmerken Wallonië –Slechtere economische situatie –Minder korte vakanties –“better opportunities in between” –Wel grote belangstelling voor de Kust Conclusie : Wallonië is niet erg belangrijk voor het plattelandstoerisme in Vlaanderen

64 Plattelandstoerisme : marktkennis (3) Nederlandse markt Karakteristieken : –Relatief goede economische situatie –Grote vakantieparticipatie ; veel korte vakanties –Grote belangstelling voor Vlaanderen Conclusie : sterk groeiende markt met grote belangstelling voor het plattelandstoerisme in Vlaanderen Specifiek aandachtspunt

65 Plattelandstoerisme : marktkennis (4) andere buitenlandse markten Groot-Brittannië en Commonwealth : enkel belangrijk in de Westhoek in functie van het battlefieldtoerisme Franse markt : onbestaande Duitse markt : enkel belangrijk voor landelijke deelgemeenten van de Kust of in het directe achterland van de Kust ; zeer seizoensgebonden

66 DEEL II PLATTELANDSTOERISME IN EEN EUROPESE CONTEXT

67 Plattelandstoerisme in Europa Bron : Eerste Europees congres over Plattelandstoerisme dd. 3-5 oktober in Jaén (Andalousië, Spanje) Organisatie : Eurogîtes Contactpersoon : Klaus Erhlich

68 Plattelandstoerisme in Europa : algemene uitgangspunten Eurogîtes : ca accomodaties met ca bedden Gastenkamers, vakantiewoningen, accommodatie voor kamperen en groepsverblijven Selfcatering : belangrijk aandeel 98 % is onderworpen aan kwaliteitscontrole 81 % wordt gelabeld

69 Plattelandstoerisme in Europa : Algemene uitgangspunten Binnenlandse markt : over het algemeen de sterkste markt Buitenlandse markt : % Het betreft meestal dichtbij-vakanties op max uur autorijden Vervoermiddelen : auto, bus en trein Gemiddelde besteding pp : € 40 Belangrijkste info-bron : familie, vrienden en kennis (mond op oor-reclame)

70 Plattelandstoerisme in Europa : algemene uitgangspunten Klanten hechten belang aan veiligheid, kwaliteit en goede prijs/kwaliteitsverhouding Klanten verwachten standaard een minimum comfort Klanten kunnen diverse labelingssystemen niet uit elkaar houden Diverse landen : iedereen vindt zijn systeem het beste Aanbieders weten niet wat klanten verwachten

71 Plattelandstoerisme in Europa : algemene uitgangspunten Kwaliteit : verwachtingen van de klant bevredigen en zelfs overtreffen Volgende vragen zijn erg belangrijk : –Wat verwacht de klant wanneer hij boekt ? –Is hij tevreden is tijdens het verblijf ? –Is hij tevreden na het verblijf ? –Komt hij terug ? –Beveelt hij de accommodatie aan bij vrienden, familie, collega’s en kennissen ?

72 Plattelandstoerisme in Europa : bevindingen van Victor Middleton New tourism –Kwaliteit –Voornaamste USP : spirit and character Old tourism : sun, sand, sea and sex Criteria voor ruraal toerisme –Competitieve klantentevredenheid –Voldoende winstgevendheid –Voordelen voor de lokale bevolking –Respect voor maatschappelijke en ecologische omgeving

73 Plattelandstoerisme in Europa : bevindingen van Victor Middleton Rurale toeristen hechten belang aan : –Persoonlijkheid, individualiteit, karakter, sfeer, charme en warmte –Persoonlijke dienstverlening –Vriendelijkheid en geloofwaardigheid –Ervaring die lang bijblijft –Toegang tot lokale producten

74 Plattelandstoerisme in Europa : bevindingen van Victor Middleton Drie componenten m.b.t. de omgeving van het ruraal toerisme –Economische component : tewerkstelling en diversificatie van de lokale economie –Leefomgeving : respect voor de lokale leefomgeving is essentieel –Overheid : wetgeving rond ruimtelijke ordening, veiligheid, afval, werkgelegenheid, belastingen, exploitatievergunningen,…

75 Plattelandstoerisme in Europa : bevindingen van Victor Middleton Aanbevelingen : –Het identificeren en het promoten van “best business practices” –Promoten van productkwaliteit –Stimuleren van de zelfregulering van de sector

76 Plattelandstoerisme in Europa : Country Spotlights Wirwar van organisaties, zelfs in één bepaald land : bijv. Tsjechië –Association of Rural Tourism Entrepreneurs –European Centre for Ecological Agriculture and Tourism Kleine budgetten in Oost-Europese landen –Agrotour Histria (Croatië) : € jaarbudget Bezettingsgraden –Slovenië : 60 dagen per jaar –Croatië : 110 dagen per jaar

77 Plattelandstoerisme in Europa : Country Spotlights Binnenlandse markt : belangrijk maar er zijn uitzonderingen –Slovenië : 60 % –Oostenrijk : 56 % Duitse markt ; 32 % domestic –Luxemburg Repeat business Directe verkoop : 95 % van de gevallen ; reservatiecentrales minder succesvol ; uitzondering Belsud (Wallonië) ; weinig belangstelling bij toeroperators

78 Plattelandstoerisme in Europa : Country Spotlights Internet : wordt steeds belangrijker als verkoopsmedium Websites : –Cyprus : agrotourism.com.cy –Slovenië : slovenia-tourism.si/touristfarms –Istrië : istra.com/agroturizam –Tsjechië : e-countrysideholidays.com –Polen : poland.ecaet.org –Wallonië : gitesdewallonie.net –Oostenrijk : bauernhof.at –UK : farmstayuk.co.uk –Spanje (Asetur) : ecoturismorural.com

79 Plattelandstoerisme in Europa : Branding en theming Tsjechië : –Green holidays : met eco-label –Countryside holidays –Heritage trails Wallonië : –Gîte rural –Gîte à la ferme –Meublé de tourisme –Chambres d’hôtes

80 Plattelandstoerisme in Europa : Branding en theming Wallonië : thema-logementen –Hébergements nature Gîte Panda : mooie en beschermde natuur, gebouwd in natuurlijke materialen, milieubehoud, natuurexploratie Activités découverte nature bionature –Gîte à la ferme –Hébergement pêche –Hébegement anti-allergiques

81 Plattelandstoerisme in Europa : Belang van “branding en theming” Vaststellingen : –Ruraal toerisme in Europa heeft een positief, maar onduidelijk imago –Marktpotentieel is groot, bijvoorbeeld op de Duitse markt zijn 8,4 mio Duitsers geïnteresseerd in hoevetoerisme –Nood aan duidelijke “reasons to book” –Teveel aanbieders doen “een beetje van alles”

82 Plattelandstoerisme in Europa : Belang van “branding en theming” Het zoeken naar zekerheid kan steunen op volgende elementen : –Advies van vrienden en kennissen –Advies van een reisbureau –Advies van experts –Classificatiesysteem : 90 % van de Duitse consumenten vindt dit belangrijk

83 Plattelandstoerisme in Europa : Belang van “branding en theming” Sterke merken vervullen vlgnde functies : –Bieden zekerheid en oriënteren consument –Vergemakkelijken het beslissingsproces –Maken identificatie van de consument mogelijk; creëren een gevoel van familiariteit –Creëren positieve vooroordelen –Creëren vertrouwen in onbekende producten en diensten –Vertegenwoordigen een gecontroleerde kwaliteit –Minimaliseren het risico van teleurstelling –Genereren repeat business

84 Plattelandstoerisme in Europa : Belang van “branding en theming” theming : voordelen aan de aanbodzijde –Meer professionele productontwikkeling –Meer effectieve training –Uitwisseling van ervaring (best practice) –Schaalvoordelen (bijv. samenaankopen) –Concentratie van marketinginspanningen op specifieke target groups –Meer innovatieve processen –Samenwerking met professionele toerisme-organisaties en overheid

85 Plattelandstoerisme in Europa : Belang van “branding en theming” theming : voordelen aan de marketingzijjde –Creëert duidelijke afgebakende marketingkanalen –Vergemakkelijkt communicatie met de consument –Geeft duidelijke “reasons to book” –Producten worden beter gedifferentieerd –Benadering van nieuwe doelgroepen

86 Plattelandstoerisme in Europa : Belang van “branding en theming” theming : moet gebaseerd zijn op zaken die klantensegmenten belangrijk vinden Voor Duitse klanten zijn dit volgende elementen –Lekker eten en drinken –Eten van regionale specialiteiten –Korte uitstappen in de regio –Bezoek aan restaurants en cafés –Wandelen –Contact met lokale bevolking –Tijd nemen voor elkaar en de kinderen

87 Plattelandstoerisme in Europa : Labelling Gîtes de France : zie verder Oostenrijk : zie verder UK –Bed and Breakfast Classificatie met 1-5 diamonds Inspectie : 1 x per jaar Aanvullende secret visits –Self catering accommodatie Classificatie met 1-5 sterren

88 Plattelandstoerisme in Europa : Labelling Twee types criteria –Objectieve voorschriften inzake comfort –Subjectieve elementen : omgeving, kleine attenties, charmante gastvrouw Feedback van de consument Goede training van de inspecteurs Inspecteurs : naast controlerende ook adviserende functie Classificatie : zet aan tot kwaliteitsverbetering Idealiter : onderscheid tussen wetgeving en classificatiesysteem via zelfregulering door verenigingen

89 Casestudy : Gîtes de France

90 Gîtes de France : historiek 1951 : eerste gîte 1955 : Fédération nationale des Gîtes de France 1997 : officiële erkenning door Franse regering voor inspecteren van toeristische infrastructuur op het platteland 1998 : website Reserveringscentrales in de meeste departementen

91 Gîtes de France : doelstellingen Ontwikkelen van kwaliteitsvolle vormen van plattelandstoerisme Authenticiteit,gastvrijheid, rust en kalmtein een natuurlijk omgeving, open ruimte Bescherming van het landschap en het erfgoed Bijdragen tot de lokale ontwikkeling Verbeteren van de faciliteiten voor de bezoekers

92 Gîtes de France : cijfergegevens aanbieders met adressen 30 miljoen overnachtingen op jaarbasis Jaaromzet : 150 miljoen € 600 medewerkers 1 nationale gids, 9 regionale gidsen, 95 departementale gidsen

93 Gîtes de France : gîtes 2000 nieuwe adressen ieder jaar Bezetting : 17 weken per jaar Gemiddelde verblijfsduur : 1,5 week Prijzen : –€ 350 week in hoogseizoen –€ 230 week in laagseizoen –€ 132 weekend

94 Gîtes de France : gîtes Familie publiek Koppels tussen 25 en 45 jaar met gemiddeld twee kinderen tot max. 15 jaar 80 % Fransen ; Britten op de tweede plaats 50 % hogere en middenkaders, zelfstandigen 15 % keert terug naar dezelfde gîte ; 72 % kiest elk jaar een andere gîte

95 Gîtes de France : classificatie gîtes 1 aar : tuin, sanitaire unit per 6 personen, keukengerief, babystoel op aanvraag, frigo, stoomkoker 2 aren : barbecue, wasmachine vanaf 6 pers., mixer, koffiezet, TV, bed-, tafel- en badlinnen op aanvraag 3 aren : private ingang, private tuin, extra toilet vanaf 7 pers., afwasmachine, wasmachine, kleurtelevisie, telefoon

96 Gîtes de France : classificatie gîtes 4 aren : karaktervolhuis en inrichting, microgolfoven, vriescompartiment, droogkast 5 aren : specifiek ontworpen tuin, garage, extra leisure faciliteiten

97 Gîtes de France : chambres d’hôtes nieuwe adressen ieder jaar Gemiddelde investering : € per jaar Bezettingsgraad : 14 weken per jaar Gemiddelde verblijfsduur : 3 nachten Gemiddelde prijs : € 40 voor twee personen, ontbijt inbegrepen Bieden ook vaak table d’hôtes aan

98 Gîtes de France : chambres d’hôtes Publiek : koppels tussen 35 en 65, meestal zonder kinderen ; recent toch groei m.b.t. familiekamers Bezitten hun eigen huis, leven meestal in de stad 72 % Fransen, Belgen op tweede plaats 49 % hogere en middenkaders, zelfstandigen 26 % is op pensioen

99 Gîtes de France : classificatie chambres d’hôtes 1 aar : basiscomfort, geen eigen badkamer 2 aren : comfortabele kamers met eigen bad/douche 3 aren : zeer goed uitgeruste kamers met volledige badkamer 4 aren : luxe-kamers

100 Gîtes de France : nieuwe vormen van chambres d’hôtes Gîtes d’enfants Gîtes d’étapes Camping à la ferme Panda gîtes Chalets

101 5. Urlaub am Bauernhof

102 Urlaub am Bauernhof – Oostenrijk algemene gegevens Ontstaan in 1988 Initiatief van de Minister van landbouw en toerisme Officiële start in 1991 : nationale associatie i.s.m. de 9 provincies Landbouw is de basis ; goede contacten met sectoren toerisme en economie Voordeel : 1 nationale organisatie

103 Urlaub am Bauernhof – Oostenrijk algemene gegevens Financiering op het nationale niveau Grüne Woche, jaarlijks n.a.v. landbouwbeurs Gestructureerd op nationaal, provinciaal en lokaal vlak Telkens op de drie niveaus partnerships met : –Toeristische organisaties –landbouworganisaties

104 Urlaub am Bauernhof – Oostenrijk Algemene gegevens De marketing wordt sterk gekoppeld aan de ontwikkeling van het aanbod en vice versa : “geen bakstenen zonder marketing” Jaarlijkse toelage van € van het OTB (Oostenrijks Toerisme Bureau) Naast hoevetoerisme zijn er in Oostenrijk 18 themamerken : Kinderhotels, Golf in Austria, Tennis in Austria Jaarbudget van UaB : € UaB : lid van Eurogîtes

105 Urlaub am Bauernhof – Oostenrijk ledenwerking Aantal leden : leden bij UaB Totale aanbod van hoevetoerisme situeert zich tussen de en aanbieders Ledencommunicatie- en vorming –Nationaal Ledentijdschrift “Sunnseit’n” –Opleidingen, bijv. rond labelling –Didactisch materiaal : bijv. “Marketing-Praxis für bäuerliche Vermieter” –Handboek met presentatie van een onderzoek over de Duitse markt

106 Urlaub am Bauernhof – Oostenrijk ledenbijdragen Lidmaatschap : eenmalige instap : € 145 Jaarlijkse bijdrage : –Info-partner : € 36 –Uitbaters : moduleerbare bijdrage in functie van het aantal bedden : 1-8 bedden : € bedden : € 72 Vanaf 30 bedden : € 145 N.B. : bijdrage geeft recht op basisdienstverlening Daarnaast modules : internet, opleiding, labelling,…

107 Urlaub am Bauernhof – Oostenrijk Classificatiesysteem 90 % van de klanten vindt classificatiesysteem belangrijk Onderscheid tussen : –Classificatie : 2, 3 of 4 “Blumen” : geeft een basiskwaliteitsniveau aan –Thematisering : wijzen op specialisatie in een bepaald product : paardrijden, fietsen, bio, gezondheid, kids, rolstoelgebruikers, wijnbouw –Pictogrammen : specifieke kenmerken

108 Urlaub am Bauernhof – Oostenrijk Classificatiesysteem Controle kost de uitbater € 51 Classificatie : 4 jaar geldig Criteria zijn gedetailleerd beschreven in manuals Controles gebeuren door een commissie van 3 personen : –Min. 1 persoon uit toerisme –Min. 1 persoon uit landbouw –Min. 1 vrouw

109 Urlaub am Bauernhof – Oostenrijk Classificatiesysteem Criteria voor classificatie zijn geëvolueerd : – : kwaliteit van de faciliteiten –Vanaf 1997 : kwaliteit van de aangeboden diensten –Vanaf 2001 wordt ook aandacht besteed aan de algehele “Farm quality” Commissie geeft punten op 150 criteria op basis van de drie voornoemde dimensies : facility quality-service quality-farm quality Uiteindelijk wordt alles herleid tot één globale score

110 Urlaub am Bauernhof – Oostenrijk Classificatiesysteem Criteria voor thema-specialisatie zijn eenvoudiger ; er zijn : muss-Kriterien : verplicht Soll-Kriterien : streefdoelen Kwaliteitscontroles hebben ook een adviserende functie Classificatie gebeurt niet door overheid Is bijgevolg niet verplicht

111 Urlaub am Bauernhof – Oostenrijk Marketing Branding : UaB is uitgegroeid tot een sterk merk met een herkenbaar logo dat tal van toepassingen kent : briefpapier, omslagen, kleeflogo’s, formulieren, kalenders, merchandising,… Promotie : –Brochures Één dunne brochure : voorstelling van het concept Provinciale brochures met logiesaanbod Nationale thema-brochures

112 Urlaub am Bauernhof – Oostenrijk Marketing Promotie : Internet –Link met –Gespecialiseerd agentschap zorgt voor promotie in zoekmachines –250 pageviews per maand per accommodatie –Website is een extra kanaal naast brochures –Deelname is apart te betalen door de leden –Deelnameprijs is afhankelijk van het aantal bedden

113 Urlaub am Bauernhof – Oostenrijk Marketing Pricing : –Vroeger te goedkoop: einde jaren ’90 : prijsverhoging met 30 % zonder omzetverlies –Prijsdifferentiatie hoogseizoen laagseizon –Markt wil tot € 25 pp betalen in een goede B&B zonder specialisatie –Minimumprijzen per persoon in B&B : 2 Blumen : € 12 3 Blumen : € 15 4 Blumen : € 18

114 Urlaub am Bauernhof – Oostenrijk Onderzoek 1996 : onderzoek Duitse markt 2 maal per jaar : survey bij alle UaB-leden Vaststellingen/tendenzen : –Senioren minder geïnteresseerd, uitgezonderd grootouders met kleinkinderen –Bezettingsgraad : 100 dagen –55 % repeat business –¼ zijn short breaks ; verblijfsduur tot 12 dagen –Specialisatie : beperk tot 15 % –Aandeel B&B daalt, huurvakantiewoningen stijgt


Download ppt "ALGEMENE INLEIDING PLATTELANDSTOERISME. DEEL I PLATTELANDSTOERISME IN VLAANDEREN."

Verwante presentaties


Ads door Google