De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1. Inleiding 2. Methode 3. Resultaten 4. Discussie 5. Bronnen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1. Inleiding 2. Methode 3. Resultaten 4. Discussie 5. Bronnen."— Transcript van de presentatie:

1

2 1. Inleiding 2. Methode 3. Resultaten 4. Discussie 5. Bronnen

3  Onderzoek relatie tussen temperament en de opvangomgeving en het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen.  Kinderen met een moeilijker temperament functioneren minder goed in de opvang  externaliserend en internaliserend gedrag  zijn kwetsbaarder voor opvang van mindere kwaliteit en minder stabiliteit

4 1) Beschikbaarheid van leidsters: Kind kan door diverse leidsters worden opgevangen omdat er sprake is van wisselende diensten van leidsters. 2) Stabiliteit van opvangplaats: Kind kan op verschillende plaatsen naar het kinderdagverblijf worden opgevangen.

5  Onderzoek uit middenklasse en hogere klasse gezinnen.  Moeders nemen gemiddeld 70 tot 80% van de opvoedingstaken op zich. In de meeste gezinnen is de moeder de primaire opvoeder.

6  Gebruik van twee schalen: 1. Dagelijkse beschikbaarheid van leidsters: wanneer kind verdrietig is, wordt hij/zij getroost door een vertrouwde leidster. 2. Dagelijkse stabiliteit in opvangplaatsen: kind gaat op één dag naar meerdere opvangadressen.

7  Kinderen met een moeilijker temperament volgens moeder, zijn minder tevreden en blij op het kinderdagverblijf volgens de leidster.  Minder verschillende opvangplaatsen en het meer beschikbaar zijn van vaste leidsters  kinderen voelen zich meer op hun gemak  Groep kinderen die meer beschikken over vertrouwde leidsters  voelen zich prettiger  Groep kinderen die geen vaste leidsters hebben  ervaren geen samenhang en welbevinden

8  In het onderzoek hebben we getracht een beter beeld te krijgen van de rol van temperament bij het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen op een kinderdagverblijf.  Kinderen met een moeilijker temperament laten minder welbevinden zien.  Er is geen verband gevonden tussen temperament en externaliserend gedrag.

9  Een kind met een makkelijker temperament lijkt minder moeite te hebben met ook opvang bij opa en oma of bij gastouder naast opvang op het kinderdagverblijf.  Kinderen met een moeilijker temperament lijkt het lastiger om op verschillende plaatsen naast het kinderdagverblijf te worden opgevangen.  Een moeilijker temperament in combinatie met verschillende opvangplaatsen lijkt een minder optimale pasvorm te zijn voor kinderen.

10  / /  &tbm=isch&tbnid=vMXUGm_JjSWLMM:&imgrefurl=http://www.ziekkind.com/hoe-een-temperamentvol-kind- opvang-overleeft/&docid=xESCRtwA1wtMCM&imgurl=http://www.ziekkind.com/wp- content/uploads/2011/07/73604_200x200.jpg&w=200&h=200&ei=CNTCToKsPMPqOe2v5e4O&zoom=1 &iact=rc&dur=468&sig= &page=3&tbnh=141&tbnw=132&start=73&ndsp=38 &ved=1t:429,r:24,s:73&tx=70&ty=85  V8i4IBMUFYHM:&imgrefurl=http://www.depers.nl/binnenland/170196/Stop-maar-met- opvoeden.html&docid=Lyc- kEvYi8vQpM&imgurl=http://www.depers.nl/UserFiles/Image/2008/200802/ /opvoeden.moeder. kind.425.jpg&w=425&h=283&ei=utXCTtzxG4btOdb8xOsO&zoom=1&iact=rc&dur=20&sig= &page=1&tbnh=151&tbnw=236&start=0&ndsp=33&ved=1t:429,r:30,s:0&tx=139&ty=64


Download ppt "1. Inleiding 2. Methode 3. Resultaten 4. Discussie 5. Bronnen."

Verwante presentaties


Ads door Google