De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Perspectieven op leren in het jeugdwerk

Verwante presentaties


Presentatie over: "Perspectieven op leren in het jeugdwerk"— Transcript van de presentatie:

1 Perspectieven op leren in het jeugdwerk
Door Professor Howard WILLIAMSON

2 INHOUD INLEIDING 1. Wie is Howard Williamson?
2. Non-formele leerervaringen 3. Risico's van accreditering en certificering van non-formele leerprocessen 4. Pedagogische ondersteuning 5. Kernprincipes van het jeugdwerk 6. Conclusie 7. Bronnen

3 INLEIDING Het ROLO-congres
(Recognition of Learning Outcomes in Youth Work) Georganiseerd door: * Formaat Jeugdhuiswerk Vlaanderen * ECY (European Confederation of Youth Clubs) * Stad Antwerpen In Samenwerking met: * De Vlaamse Jeugdraad * Steunpunt Jeugd * JES vzw * Het Europees Jeugdforum (YFJ, Youth Forum Jeunesse) Gerenommeerd spreker: Howard Williamson

4 1. Wie is Howard Williamson?
* Professor of European Youth Policy * The University of Glamorgan * Faculty of Business and Society * Benoemt tot CBE (Commander of the Order of the British Empire) voor het verlenen van diensten aan jongeren

5 2. Non-formele leerervaringen
Opletten met invloed van de burgersamenleving op het jeugdwerk ==> burgersamenleving = sterk economisch beïnvloed Formeel onderwijs blijft noodzakelijk ! Non-formele leerervaringen belangrijker dan ooit

6 3. Risico's van accreditering en certificering van non-formele leerprocessen
Over inflatie: vb: je kan honderd certificaten hebben, maar als de werkgevers vinden dat ze niet meetellen, dan ben je er niets mee Het Mattheuseffect: voor jongeren met een reeds goede cv ==> een goede aanvulling voor anderen ==> worden meer en meer uitgesloten

7 4. Pedagogische ondersteuning
Non-formele educatie gaat verder dan jeugdwerk MAAR is wel hetgene waar jeugdwerk voor staat ! Jeugdwerk: * ontwikkeling van jongeren * preventie van problemen Belangrijk evenwicht: * jongeren zelfstandigheid geven * tegelijk jongeren ondersteuning bieden

8 5. Kernprincipes van het jeugdwerk
Pedagogisch Vrijwillige deelname Verenigingselement

9 6. CONCLUSIE Jeugdwerk = supplement (geen vervanging van formeel onderwijs) Jeugdwerk draait om ondersteunen van jongeren Jeugdwerk moet autonomie behouden: * meer richten op educatieve en pedagogische input * minder op resultaten en leeruitkomsten Jeugdwerk heeft niet noodzakelijk beroepskrachten nodig, vrijwilligers zijn belangrijk !

10 7. Bronnen * Williamson, H. (2010). Perspectieven op leren in het jeugdwerk. Welwijs, wisselwerking onderwijs en welzijnswerk, jaargang 21/ nummer 1, p22-25. * Williamson H., Staff at Glamorgan. Geraadpleegd op 20 december 2012, op

11


Download ppt "Perspectieven op leren in het jeugdwerk"

Verwante presentaties


Ads door Google