De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 2 Modelleren van analysetaken.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 2 Modelleren van analysetaken."— Transcript van de presentatie:

1 Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 2 Modelleren van analysetaken

2 Vorige keer: Kennisidentificatie OM-1: Probleem OM-2: Proces OM-3: Taken OM-4: Kennis OM-5: Project TM-1: Taak in detail TM-2: Kennis in detail AM: Betrokkenen OTA: Veranderingstraject

3 Vandaag: modelleren van analysetaken

4 Leerdoel begrijpen en kunnen hanteren van de taakmethoden voor analysetaken Concrete taakbeschrijving taakmodel aanpassen / combineren modelleren / herkennen illustreren / toepassen

5 DIAGNOSE

6 Diagnose Diagnose betreft het bepalen van de fout waarom een systeem niet naar behoren functioneert.

7 Taakmethode while new-solution cover(complaint -> hypothesis) do differential := hypothesis add differential; end while repeat select(differential -> hypothesis); specify(hypothesis -> observable); obtain(observable -> finding); evidence := finding add evidence; for each hypothesis in differential do verify(hypothesis + evidence -> result); if result == false then differential := differential subtract hypothesis until size differential =< 1 or “no more observables left” faults := differential;

8 Taakbeschrijving “De auto doet het niet. Ik voorzie op dit moment twee voor de hand liggende oorzaken: De benzine is op of de accu is leeg. Als de benzine op is dan zou de benzinemeter op nul moeten staan. Als de accu leeg is dan zou het acculampje op het dashboard moeten branden. Of de auto zou met behulp van een startkabel weer aan de praat gebracht moeten kunnen worden. Een lege accu komt veel vaker voor dan een lege benzinetank. Ik kijk op het dashboard, maar het acculampje brandt niet. Dan probeer ik de auto via een startkabel aan de gang te krijgen. Dat lukt!”

9 Taakmethode in UML

10 Taakmethode in CML REPEAT cover(complaint -> hypothesis); predict(hypothesis -> expected-finding); obtain(expected-finding -> actual-finding); evidence := evidence ADD actual-finding; compare(expected-finding + actual-finding -> result); UNTIL "result = equal or no more solutions of over"; END REPEAT IF result == equal THEN fault-category := hypothesis; ELSE "no solution found"; END IF

11 Alternatieve Taakmethode while new-solution cover(complaint -> hypothesis) do differential := hypothesis add differential; end while repeat select(differential -> hypothesis); specify(hypothesis -> observable); obtain(observable -> finding); evidence := finding add evidence; foreach hypothesis in differential do verify(hypothesis + evidence -> result); if result == false then differential := differential subtract hypothesis until size differential =< 1 or “no more observables left” faults := differential;

12 inferentiestructuur

13 MONITORING

14 Monitoring

15 Wat kenmerkt monitoring? input: nieuw gegeven output: discrepantie is er niet noodzakelijk, alleen in abnormale situaties

16 Monitoring: method control receive(new-finding); select(new-finding -> parameter); specify(parameter -> norm); compare(norm + finding -> difference); classify(difference + historical-data -> discrepancy); historical-data := finding add historical-data;

17 Monitoring

18 selectie van parameter specificatie van norm vergelijking met norm – levert verschil (‘difference’) classificatie van verschil – levert discrepantie (‘discrepancy’)

19 Monitoring

20

21

22

23

24

25

26 CLASSIFICATIE

27 Classificatie betreft de beslissing tot welke klasse(n) een bepaald object behoort.

28 Taakbeschrijving “Om de soort van een specifieke vogel te bepalen ga ik als volgt te werk. In het begin zijn alle vogelsoorten nog mogelijk. Dan neem ik een eigenschap, zoals de kleur van de veren of de grootte van de snavel. Dan ga ik alle mogelijke soorten af; als de eigenschap van deze specifieke vogel niet overeenkomt met de eigenschap van de soort, dan valt die soort af als mogelijkheid. Hiermee ga ik net zolang door tot er geen eigenschappen meer zijn om mee te vergelijken, of tot ik nog maar één mogelijke vogelsoort over heb.”

29 Classificatie: methode 1.generatie kandidaatsklassen 2.langslopen eigenschappen 3.meten 4.vergelijken 5.afstrepen

30 1. Generatie kandidaten while new-solution generate(object -> candidate) do candidate-classes := candidate ADD candidate-classes;

31 2. Langslopen eigenschappen while new-solution specify(candidate-classes -> attribute) and length candidate-classes > 1 do

32 3. Meten obtain(attribute -> new-feature); current-feature-set := new-feature ADD current-feature-set;

33 4. Vergelijken for-each candidate in candidate-classes do match(candidate + current-feature-set -> truth-value);

34 5. Afstrepen if truth-value = false; then candidate-classes := candidate- classes subtract candidate;

35 inferentiestructuur

36 Let op: Plaatje geeft niet de controle (if then, while do …) van de taakmethode weer Inferentiestructuur

37 Classificatie: voorbeelden

38 ASSESSMENT

39 Assessment Assessment betreft de bepaling of een systeem aan de normen voldoet.

40 Assessment: vb. de situatie – een sollicitant – een vacature de vraag – is de sollicitant geschikt voor de vacature? de methode – selectie, evaluatie en beslissen via normen

41 Assessment?

42

43 Assessment in UML notation abstract specify norms select norm match decision evaluate norm [more abstractions] [no more abstractions] [match fails no decision] [match succeeds: decision found]

44 Opdracht Bestudeer het volgende plaatje Is dit assessment?

45 Opdracht Bestudeer het volgende plaatje Is dit assessment?

46 Leerdoel begrijpen en kunnen hanteren van de taakmethoden voor analysetaken Concrete taakbeschrijving taakmodel aanpassen / combineren modelleren / herkennen illustreren / toepassen

47 Voorbeeld opdracht Vergelijk assessment en classifatie – wat zijn de overeenkomsten? – wat zijn de verschillen?

48 Voorbeeld opdracht Bedenk een combinatie van – diagnose en monitoring – diagnose en classificatie – assessment en classificatie – …

49 Geef het onderscheid aan tussen taak taaktype taakmethode taaktemplate taakdecompositie (en in practicum: taakcomponent)

50 http://www.cs.uu.nl/docs/vakken/kam

51 Week 46 Week 47 Week 48 Week 49 Week 50 Week 51 Week 52 Week 1 Week 2 Week 3 Week 4 Week 5 College 1 Geen college + opdracht 1 College 2 + opdracht 2 College 3 College 4 + opdracht 3 College 5 kerstvakantie herkansingweek Geen college + Opdracht 4 College 6 Roel van den Broek Eindpresentaties + eindrapport Tentamen

52 interviewtechnieken

53 firma interview http://www.youtube.com/watch?v=nQFFRjzz3rM http://www.youtube.com/watch?v=uuPNvFZ3vxc


Download ppt "Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 2 Modelleren van analysetaken."

Verwante presentaties


Ads door Google