De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Maak je eigen problemen Truus Dekker Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht

Verwante presentaties


Presentatie over: "Maak je eigen problemen Truus Dekker Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht"— Transcript van de presentatie:

1 Maak je eigen problemen Truus Dekker Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht

2 Wanneer staat een ladder veilig?

3

4 Het begint met een toetsplan  Verschillende toetsvormen verdeeld over het jaar  Presentatie van eigen onderzoek  Klassendiscussie  Overleg met collega’s

5 Wat is het doel van je wiskunde onderwijs?  Een kritisch en verantwoordelijk lid van de maatschappij worden(wiskundige geletterdheid, gecijferdheid)  Voorbereiden op beroep en/of vervolgstudie  Wiskunde als vak waarderen en begrijpen

6 Wat is belangrijk voor mijn leerlingen?  Standaardprocedures goed uitvoeren?  De wiskunde toepassen bij het oplossen van problemen?  Wiskunde gebruiken als ondersteuning bij andere vakken?  Goede examenresultaten behalen?

7 De toetspiramide De Lange, 1999

8 De toetspiramide (2)  Niveau I: Reproductie; definities, feiten, standaard procedures…  Niveau II: Verbindingen leggen; informatie combineren, je eigen (wiskundig) gereedschap kiezen…  Niveau III: Modellen maken, gebruiken en bekritiseren, redeneren, generaliseren, inzicht tonen, bewijzen

9 Een voorbeeld uit de PISA studie Hartslag = 220 – leeftijd Hartslag = 208 – (0,7 × leeftijd) Aanbevolen tijdens sporten: 80% van de maximale hartslag

10 123 Hoeveel vierkantjes in het volgende patroon?

11 Toon aan dat alle grafieken van door hetzelfde punt G gaan.

12 Waar vind ik goede opgaven? Krant

13 Tegels (2)

14 Tegels (3) Welke vragen stel je?

15 Winkelen….

16 Verzin zoveel mogelijk vragen.

17 Maak een (wiskundig) model

18 Kijk naar wat anderen doen PISA-opgave.

19

20 Winkelen…

21 Maak je eigen opgave  Voor welke klas, welk hoofdstuk?  Zoek een goede context  Verzin zoveel mogelijk vragen  Maak een selectie  Bespreek de opgave (de toets) met collega’s

22  Begin met de niveau II en III opgaven  Voeg niveau I vragen toe over onderdelen die je nog niet getoetst hebt.  Schrijf te verwachten antwoorden op.  Pas de oplossingen aan zodra je gezien hebt wat de leerlingen in deze klas deden.  Bespreek verschillende oplossingsstrategieën met de leerlingen.  Voor leerlingen is niet vanzelf duidelijk wat een “goed” antwoord is.

23 Welke is voordeliger?

24

25 Neem een fototoestel mee.

26

27 De strobundels. Knopen en strengen vormen groeiende patronen.


Download ppt "Maak je eigen problemen Truus Dekker Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht"

Verwante presentaties


Ads door Google