De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jerry Andriessen, Onderwijskunde, Universiteit Utrecht Didactische uitgangspunten bij gebruik WWW.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jerry Andriessen, Onderwijskunde, Universiteit Utrecht Didactische uitgangspunten bij gebruik WWW."— Transcript van de presentatie:

1

2 Jerry Andriessen, Onderwijskunde, Universiteit Utrecht Didactische uitgangspunten bij gebruik WWW

3 Het virtuele medium Het feitelijke gebruik van het medium, onafhankelijk van de eigenlijke mogelijkheden, bepaalt het leerproces en het leerresultaat

4 Wat bepaalt dan feitelijk gebruik? Macro: geld, organisatie, beleid, ondersteuning, ervaring………...Macro: geld, organisatie, beleid, ondersteuning, ervaring………... Meso: cursusorganisatie, didactische visie, concepties van studenten en docentenMeso: cursusorganisatie, didactische visie, concepties van studenten en docenten Micro: domeinkennis, interactie-ervaring, medium-ervaring, aandacht, feedback, agentenMicro: domeinkennis, interactie-ervaring, medium-ervaring, aandacht, feedback, agenten

5 Didactische Scenario’s Transmissie-modelTransmissie-model Interactieve model (Studio-Studiehuis)Interactieve model (Studio-Studiehuis) Onderhandelings-modelOnderhandelings-model

6 Scenario 1: Transmissie Docent-gestuurd (doelen,inhoud, presentatie,toetsing)Docent-gestuurd (doelen,inhoud, presentatie,toetsing) Staat en valt bij presentatie van de docentStaat en valt bij presentatie van de docent Student moet zich in docent verdiepenStudent moet zich in docent verdiepen Efficiënt en effectief studerenEfficiënt en effectief studeren

7 Het web in transmissie- scenario’s OrganisatieOrganisatie InformatieInformatie CommunicatieCommunicatie

8

9

10

11

12 Voordelen WWW Toegankelijk en bereikbaarToegankelijk en bereikbaar Multimediale opslag en presentatiesMultimediale opslag en presentaties Informatie en informatieuitwisselingInformatie en informatieuitwisseling Gemakkelijk en op ieder moment aan te passenGemakkelijk en op ieder moment aan te passen

13 Problemen…….. Expliciteren organisatie en inhoudExpliciteren organisatie en inhoud Technische realiseringTechnische realisering Stringente monitoring van studenten nodigStringente monitoring van studenten nodig

14 Aangepast Onderwijs?

15 WWW in een transmissiescenario In feite didactisch niets nieuwsIn feite didactisch niets nieuws Sterke vergroting en verandering aktiviteiten docentSterke vergroting en verandering aktiviteiten docent

16 Scenario 2: Interactief Samenwerkend lerenSamenwerkend leren Situatie-gebonden kennisSituatie-gebonden kennis Student heeft keuze uit groot aanbodStudent heeft keuze uit groot aanbod Sterk afhankelijk van voorkennis, ervaring en verwachtingen van de studentSterk afhankelijk van voorkennis, ervaring en verwachtingen van de student Docent als coachDocent als coach

17 Scenario 2: WWW Gereedschap om te studerenGereedschap om te studeren Interactieve- en communicatieve programma’sInteractieve- en communicatieve programma’s Meerdere manieren om hetzelfde doel te bereikenMeerdere manieren om hetzelfde doel te bereiken

18 Global Social Learning Club - Student Centered Learning after Chan 1996 cognitive tools virtual assistant student primary materials communal database secondary materials virtual Tutor Virtual companion real companion real teachers Chan, T-W ( 1996). Learning companion systems, social learning systems and the global social learning club. Jl. of Artificial Intelligence in Education, 7, 2,

19

20

21

22

23

24

25

26 Studerend lezen leesvragenleesvragen elektronisch forumelektronisch forum verslag van de literatuurverslag van de literatuur elektronische reactie op verslagelektronische reactie op verslag cursusjournaalcursusjournaal

27 Belvedere

28 CTP

29 Wat vinden studenten ervan? + aktieve verwerking, levendig, motiverend+ aktieve verwerking, levendig, motiverend - te weinig tijd, uitleg, feedback, onoverzichtelijk, vage criteria, oppervlakkig- te weinig tijd, uitleg, feedback, onoverzichtelijk, vage criteria, oppervlakkig

30 Scenario 3: Onderhandelen Kennis is relatief en afgesprokenKennis is relatief en afgesproken Volledig discursief onderwijsVolledig discursief onderwijs Volledig student gestuurdVolledig student gestuurd Produkten zijn voor alle deelnemers toegankelijkProdukten zijn voor alle deelnemers toegankelijk Voorbeeld cursus Electronisch KennismanagementVoorbeeld cursus Electronisch Kennismanagement

31 Onderwijs en onderhandelen Groei van toegankelijke kennisGroei van toegankelijke kennis Docent: advies en begeleiding op verzoekDocent: advies en begeleiding op verzoek Onderwijs op projectbasisOnderwijs op projectbasis

32 EROOM

33

34 Wat vinden studenten ervan? Studenten verwachten tijdsbesparing, interactie, veel zelfwerkzaamheid en veel lerenStudenten verwachten tijdsbesparing, interactie, veel zelfwerkzaamheid en veel leren motiverend, stimlueert nieuwsgierigheidmotiverend, stimlueert nieuwsgierigheid tijd om eigen mening te vormen en te formulerentijd om eigen mening te vormen en te formuleren

35 Besluit Technologie biedt mogelijkheden, maar geen oplossingenTechnologie biedt mogelijkheden, maar geen oplossingen Technologie maakt wel nieuwe mogelijkheden realiseerbaarTechnologie maakt wel nieuwe mogelijkheden realiseerbaar Wat is haalbaar in het huidig universitaire onderwijs?Wat is haalbaar in het huidig universitaire onderwijs?

36 Before we can set goals for computer mediated communication we need to know what sort of communication we want to support


Download ppt "Jerry Andriessen, Onderwijskunde, Universiteit Utrecht Didactische uitgangspunten bij gebruik WWW."

Verwante presentaties


Ads door Google