De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Memoria et Multimedia De nagedachtenis tot leven gebracht Leen Breure Informatica & Informatiekunde – Universiteit Utrecht.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Memoria et Multimedia De nagedachtenis tot leven gebracht Leen Breure Informatica & Informatiekunde – Universiteit Utrecht."— Transcript van de presentatie:

1 Memoria et Multimedia De nagedachtenis tot leven gebracht Leen Breure Informatica & Informatiekunde – Universiteit Utrecht

2 Memoria & Multimedia database collectie visualisatie voorbeelden Hoe kun je de gebruiker helpen memoria beter te begrijpen? toegankelijk maken

3 3/19 Overzicht 1. Visualisatie versus illustratie 2. Interactieve visualisatie: ‘Rich Internet Applications’ (RIA) 3. RIA en cultureel erfgoed, i.h.b. bij de memoria ► Demo memorietafel van de familie Van Zwieten 4. De rol van de onderzoeker bij visualisatie 5. Conclusies

4 4/19 Wat is visualisatie? ► Illustratie  tekst primair  afbeeldingen ondersteunen tekst  klassieke verslaglegging van onderzoek  onzekerheid “verpakt”  wij zijn hierin getraind ► Visualisatie  tekst waar mogelijk en natuurlijk vervangen door afbeeldingen  tekst ondersteunt afbeeldingen  levert vaak nieuwe onderzoeksvragen op  onzekerheid expliciet  moeten we meestal leren

5 5/19 Kunstwerk toegelicht ► Verscheidenheid in vorm - basis steeds: afbeelding met tekst / tekst met afbeelding Illustratie

6 6/19 The Metropolitan Museum of Art, New York Gallery ► Interactiviteit beperkt tot overzicht  detail:  iets grotere afbeelding  meer tekst Illustratie

7 7/19 Exploreren Mummy: The Inside Story British Museum ► Visueel onderzoek: toch geïllustreerde tekst Illustratie

8 “If there was a picture involved, we wanted to display it. If we could get an artist scholar to talk on video, we wanted to show the scholar onscreen rather than quoting him or her in a text.” John Weber Educause Review jan/feb 2007 Visualisatie: integratie media ► Visualisatie  combineren van media  de boodschap multimediaal

9 9/19 Visualisatie: interactie ► Gedoseerde informatie ► Gebruiker kiest ► Gebruiker wordt geactiveerd (exploratie) ► Multimediaal The Metropolitan Museum of Art, New York, en het Van Gogh Museum, Amsterdam

10 10/19 Rich Internet Applications (RIA) het meeste gebeurt op de pc directe respons geen verversing van pagina’s veel interactie Web-based overal beschikbaar gebruik van Web-content hoge kwaliteit graphics video, audio 2D, 3D

11 11/19 RIA als visual narrative ► RIA ontwikkeld voor online bedrijfsapplicaties ► RIA op terrein van cultureel erfgoed: verhalend  visual narrative ► Visual narrative  verhaal met ‘gewone’ webdocumenten

12 12/19 hyperlinks Web pad 1 pad 2 Het verhaal in een RIA ► Niet lineair: Piramide strucuur  verschillende niveaus van detaillering ► Visuele elementen domineren ► Verschillende paden  exploreren van de inhoud meer tekst meer visueel Niveau 2 Niveau 1 Niveau 3 meer detail tekst visueel

13 13/19 etc. text visual Web ► Netwerk van gehyperlinkte documenten ► Detaillering varieert binnen een document ► Ieder document heeft zijn eigen pad pad 1 pad 2 pad 3 detailniveau Lineaire documenten

14 14/19 Culturele visual narratives ► Amerikaanse studio’s:  Terra Incognita ►  Second Story ► ► Weinig Nederlandse webapplicaties in deze categorie ► Informatiekunde: The Cultural Landscape Explorer  RIAs / visual narratives cultuurlandschap  Portal: Venster op de Vecht ►

15 15/19 Voorbeeld: Monticello Explorer “Through a feature- filled interactive map of the plantation, a comprehensive database of images and objects, an immersive, navigable 3D recreation of the house, and rich-media tours …this interactive Web site helps bring the experience of being at Monticello to life online.” Huis en landgoed van Thomas Jefferson Second Story

16 16/19 Voorbeeld: Slot Zuylen Buitenplaats met tuinen The Cultural Landscape Explorer Zuylen/Zuylen-nl.htm

17 17/19 Memorietafel Van Zwieten

18 18/19 Rol onderzoekers ► Inhoudelijk overzicht ► Participeren in het ontwerp ► Aanleveren van hoogwaardig beeldmateriaal ► Soms: aanvullend onderzoek (visualisatie) ► Indien de applicatie “aan de onderkant open is” (b.v. wiki-structuur): gegevens toevoegen

19 19/19 Conclusies ► RIA  niet-storende hoge informatiedichtheid  stimuleert interesse  accent op beleving (experience, engagement) ► Memoria & RIA  Casus als ‘show case’ ► kunstwerk als primaire bron ► combinatie met andere bronnen ► heraldiek, paleografie, etc.  Casus als ingang ► helpt een database beter te gebruiken (bevraging) ► vastknopen van nieuwe kennis (collaborative)  usability onderzoek demonstreren: onderwijs, onderzoek, brede publiek


Download ppt "Memoria et Multimedia De nagedachtenis tot leven gebracht Leen Breure Informatica & Informatiekunde – Universiteit Utrecht."

Verwante presentaties


Ads door Google