De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

The new Amazon is cloudy Groep 2 Easy Intuitive Clean Powerful Tags User friendly.

Verwante presentaties


Presentatie over: "The new Amazon is cloudy Groep 2 Easy Intuitive Clean Powerful Tags User friendly."— Transcript van de presentatie:

1 The new Amazon is cloudy Groep 2 Easy Intuitive Clean Powerful Tags User friendly

2 Key Word Search Eenvoudig Intuïtief B.v. Google

3 Facetted Search Gerichter zoeken Zoekresultaten verfijnen “Categorieën” Ervaren gebruikers

4 Gevaren Uit eerste think alouds [2dehands.be] : Facetted search soms handig Vaak onduidelijk voor nieuwe gebruiker Facetted search aanbieden op zo’n manier dat: Een nieuwe gebruiker zich niet zo voelt

5 Te vermijden

6 Een nieuwe Amazon Doelpubliek = ? Amazon.com –verkoopt alles –en aan iedereen => 2 grote groepen klanten

7 Groep 1: Weten wat ze willen weten meestal zelfs perfect wat ze willen vlugste zoekmethode: keyword search eventueel later verfijnen –op basis van categorieën –op basis van related tags

8 Groep 2: Iets/niets kopen misschien iets kopen, maar wat? deze mensen helpen zodat ze toch iets kopen bij ons zoeken d.m.v. –“categorieën” –trefwoorden (tags) willen vooral : –geen overweldigende indruk –geen massa’s opties

9 Dus niet:

10 Brainstorm Tag Based Search

11 Tag based search geen strikte categorieën / indelingen elk item heeft beschrijvende tags –Vb. DVD van 300: DVD, 300, war, Frank Miller, … geef meer populaire tags groter weer meerdere manieren om zelfde item te vinden tag cloud

12 Last.fm bij elke band hoort aantal tags visueel voorgesteld als een “tag cloud”

13 Last.fm tag ‘trip hop’ aangeklikt nieuwe tag cloud met tags die iets te maken hebben met trip hop

14 Tag cloud search van tag cloud naar tag cloud browsen nieuwe cloud bestaat uit –populairste tags –geassocieerd met de reeds geselecteerde tags stuurt mensen (die niet weten wat ze willen) in bepaalde richting

15 Wie weet wat hij wil … wordt niet vergeten zoekbox centraal

16 ¿ Tags: Que es ? niet iedereen kent –tags –tag clouds maar, niet nodig –op onze site wordt ‘tag’ nergens vermeld mensen klikken graag op blauwe tekst

17 Proces Schermtransitiediagram 2 papieren prototypes 1 digitale versie

18 Schermtransitiediagram

19 Papieren prototype v1

20 Papieren prototype v2

21 Digitale prototype http://amazon.athreon.mine.nu:8000/ Even geduld…

22 Lessons learned Paper prototyping Web browsing behaviour –Back-button –“View” tab No fancy effects People are lazy Banner blindness

23 Paper prototyping + –voor eerste evaluatie(s) –snel, geen PC nodig –testbaar op PC-leken - –sommige types problemen blijven onopgemerkt Bv. persoon die PC speelt legt stukken bij / neemt stukken weg => vestigt aandacht gebruiker => op echte site: onopgemerkte verandering aan pagina

24 Back-button Op Search-tab klikken = ? –Wij dachten: vorige cloud, met geselecteerde tags –Gebruikers verwachtten: nieuwe search, begin-cloud Terug naar vorige cloud? back-button

25 View tab Oorspronkelijk 4 tabs –Search –View –Cart –MyAmazon View verwijderd –door niemand gebruikt –door niemand gemist

26 No fancy effects Om tag te verwijderen uit zoekopdracht –Oorspronkelijk idee: o hover met muis over tag o tag verandert van kleur en wordt doorstreept o op tag klikken == tag verwijderen

27 No fancy effects Aangepast, want te verwarrend: –vervangen door eenvoudig kruisje –op kruisje klikken == tag verwijderen –op tag klikken == enkel op die tag zoeken

28 People are lazy Testpersonen –verkiezen klikken boven typen Geen probleem, resultaat wordt gevonden –want “databank” heel klein Ervaren gebruikers : sneller typen

29 Banner Blindness = users never fixate their eyes on anything that looks like a banner ad due to shape or position on the page  Op openingsscherm geen “resultaten” o want door sommigen aanzien als reclame  Resultaatpagina heel basic gehouden “People ignore anything that looks like an advertisement” Jakob Nielsen

30 Demo http://amazon.athreon.mine.nu:8000/


Download ppt "The new Amazon is cloudy Groep 2 Easy Intuitive Clean Powerful Tags User friendly."

Verwante presentaties


Ads door Google