De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

OOF-project Peer assisted learning Faculteit Geneeskunde Chris Aubry, Nathalie Druine Diederik Meylemans.

Verwante presentaties


Presentatie over: "OOF-project Peer assisted learning Faculteit Geneeskunde Chris Aubry, Nathalie Druine Diederik Meylemans."— Transcript van de presentatie:

1 OOF-project Peer assisted learning Faculteit Geneeskunde Chris Aubry, Nathalie Druine Diederik Meylemans

2 Overzicht 1.Aanleiding 2.Start 3.Stand van zaken 4.Opleiding studentopleiders 5.Resultaten bevraging PAL-studienamiddag2

3 1. Aanleiding PAL Context : vaardigheidsonderwijs Theoretische duiding en demonstratie in ‘grote’ groep (n= 80) Zelfstandig voorbereiding door student op TOLEDO Eerste oefening in kleine groep (n= 10 à 12) Begeleid oefenen = zeer arbeidsintensief ! PAL-studienamiddag

4 Aanleiding PAL Alternatief “Een daartoe getrainde student kan in het skillslab even efficiënt ingezet worden als vaardigheidstrainer als de professionele docenttrainer van de faculteit” Miller, 2001; Goodfellow, Schofield, 2001; Weyrich et al, PAL-studienamiddag

5 Start Pilootproject Studentopleiders: vrijwilligers Begeleiding vaardigheden Alle studenten kunnen worden begeleid, vrijwillige inschrijving Begeleiding: vragen beantwoorden en fouten herkennen PAL-studienamiddag

6 2. Start Pilootproject werd geëvalueerd aan de hand van: Perceptie van de studenten en studentopleiders (vragenlijst): meerwaarde, moeilijkheden Resultaten op de vaardighedentoets PAL-studienamiddag

7 3. Huidige stand van zaken Selectie van de studentopleiders Studenten van derde bachelor Selectie op motivatie, beschikbaarheid en competentie: bijkomende ervaring in de gezondheidszorg is meerwaarde Engagement van minstens 6 uur per academiejaar gedurende 3 jaar (bijkomend 4 uur opleiding het eerste jaar) PAL-studienamiddag

8 Stand van zaken Compensaties Studenten van de ALO doen dit als praktijkseminarie “vaardigheidsonderwijs” Vrijstelling van een keuzetopic in 1 ste en 2 de masterjaar Opnemen in portfolio als bewijs van persoonlijke ontwikkeling Nieuw: simulatiepatiënt zijn tijdens stationsproef van 2 de masterjaar PAL-studienamiddag

9 Nieuw: reanimatie CPR - BLS Studentopleiders geven de initiële les en begeleiden de oefeningen. De uren die zij presteren boven het normale engagement worden ze betaald als jobstudent PAL-studienamiddag

10 4. Opleiding studentopleiders 4 uur didactiek van het vaardigheidsonderwijs 2 uur opleiding in te begeleiden vaardigheid 2 uur begeleiding onder supervisie van coördinator en ervaren studentopleider Vrije oefentijd PAL-studienamiddag

11 5. Resultaten bevraging Bevraging van perceptie van studenten en studentopleiders –Aan de hand van 13 stellingen (6 punts- Likertschaal) en enkele open vragen Resultaten: –Er werden 1200 begeleide oefenuren extra geboden (= 50 % extra) – De studentopleiders (n = 22) zijn erg enthousiast over hun ervaring PAL-studienamiddag

12 Resultaten bevraging De studenten (n = 145) vinden deze sessies noodzakelijk Maar de helft twijfelde soms of de studentopleiders de vaardigheden op de juiste manier aanleerden Dit blijkt onterecht omdat de studenten beter scoorden op de vaardighedentoets dan vorige jaren PAL-studienamiddag12

13 Resultaten Meerwaarde voor de studentopleiders –meer ervaring in de vaardigheden –oefenen van agogische vaardigheden –goede voorbereiding op latere taak van stageleider Meerwaarde voor de studenten –meer begeleide oefengelegenheid –meer zelfvertrouwen –betere resultaten op de toets PAL-studienamiddag


Download ppt "OOF-project Peer assisted learning Faculteit Geneeskunde Chris Aubry, Nathalie Druine Diederik Meylemans."

Verwante presentaties


Ads door Google