De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk Intervisie 18 maart 2010 23-7-2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk Intervisie 18 maart 2010 23-7-2014."— Transcript van de presentatie:

1 Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk Intervisie 18 maart

2 ▪ DUO Journal Club – “leren” via netwerk… ▪ (Beleidsondersteunende) Taken van OO zijn meestal (1)“uniek” (solo) en meestal van uit (2) “achtergrond”: expertise, (bij/aan)sturen, kwaliteit en procedures bewaken, sensibilisering… ▪ Daarvoor andere instrumenten nodig dan b.v. leidinggeven, initiatiefnemen… ▪ “Interactie met derden” is instrument: intern (teamwork) en extern (network). ▪ Opm: Functie || Ervaring || HRM || Situatie Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk || Intervisie 18 maart ACHTERGROND

3 Waar is je netwerk (1) Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk || Intervisie 18 maart “Expert”: advies verlenen Administratieve en onderwijskundige ondersteuning: POC’s, decanale diensten, praktijkassistentie, projectmedewerking, vertegenwoordiging en medewerking in raden, structuren, studietraject- begeleiding, ISP’s, PR, docenten- begeleiding,… Cursussen, planning, evaluaties, networking,… Uitvoeren Ontwikkelen Studenten Docenten Decanaatsmedewerkers Dienstmedewerkers Interne organen en structuren Externe organen, structuren, verenigingen Administratie Projecten, initiatieven Gebruikers, klanten (“stakeholders”) Netwerk

4 Waar is je netwerk (2) Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk || Intervisie 18 maart Vaste structuren (lid vanwege je functie): POC’s, decanaat, VWSSB, diversiteitsteam, subcommissies en werkgroepen,… Variabele structuren (geen “lid”): studentenvereniging, assistentengeleding, alumninetwerk, facultatieve raden, tijdelijke projecten, administraties of diensten, vormingsinitiatieven, cursussen, intervisies,… Personen: collega’s, studentenvertegenwoordigers, docenten, lotgevallen uit andere faculteiten, universiteiten

5 WAAR JE NETWERK GEBRUIKEN 1. Verbreden en ontwikkelen van je kennis en ervaring (vergroten “dossier”kennis) 1. Bijleren (bv. zij-instroom Gent) 2. Ervaringen en ideeën uitwisselen (bv. syllabi IrW) 2. Bijsturen en toetsen (efficiënter werken) 1. Sneller inspelen op noden/vragen (bv. zij-instroom KHK) 2. Gevolgen voorspellen (bv. examenplanning) 3. Informatie verspreiden (strategischer werken) 1. Sensibilisering (bv. diversiteitsbeleid) 2. Voorbereidend (bv. nultolerantie) Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk || Intervisie 18 maart

6 MAAR…! Netwerk opbouwen: 1. Tijd voor maken 2. Structuur moet het toelaten 3. Duurt lang 4. Toeval 5. Politiek en betrouwbaarheid 6. Confronterend, demotiverend Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk || Intervisie 18 maart

7 TIPS (?) 1. “Minderheden” niet vergeten – kleine, soms “onbelangrijk” ogende partijen kunnen soms verfrissende ideeën / visies / informatie hebben. 2. Toekomstgericht zijn: studenten (alumni van morgen), ABAP (proffen van morgen), programmadirecteurs (bestuurders van morgen) 3. Naar de basis kijken/luisteren (studenten en docenten) 4. Diversiteit in je netwerk bouwen 5. (LinkedIn principe) Ieder lid van ‘jouw netwerk’ heeft ook zijn eigen netwerk 6. Geduldig, maar immer aanwezig 7. Niet te hard gaan Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk || Intervisie 18 maart


Download ppt "Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk Intervisie 18 maart 2010 23-7-2014."

Verwante presentaties


Ads door Google