De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Impact van expliciet grammatica-onderwijs op vreemde-taalverwerving prof. dr. Michel Pierrard V.U.Brussel departement Romaanse Talen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Impact van expliciet grammatica-onderwijs op vreemde-taalverwerving prof. dr. Michel Pierrard V.U.Brussel departement Romaanse Talen."— Transcript van de presentatie:

1 Impact van expliciet grammatica-onderwijs op vreemde-taalverwerving prof. dr. Michel Pierrard V.U.Brussel departement Romaanse Talen

2 Algemeen kader De invloed van expliciet grammatica- onderwijs op de vreemde-taal- verwerving –Verkennende studie –Experimentele studie

3 Context en Methodologie n Doelgroep –leerlingen met Frans als vreemde taal –3e en 4e jaar secundair onderwijs –Vlaanderen n Bestudeerde structuren –de conditionnel présent (morphologisch) –de negatie (syntactisch)

4 Testbeschrijving 1. Expliciete identificatie van de vorm en van het correct gebruik (15 schriftelijke van het correct gebruik (15 schriftelijke meerkeuzevragen) meerkeuzevragen) 2. Gecontroleerde schriftelijke weergave (15 items) (15 items) 3. Mondelinge weergave (semi-spontaan) op basis van tekeningen. Gehanteerde op basis van tekeningen. Gehanteerde norm: TLU-index (Target-Like Usage: norm: TLU-index (Target-Like Usage: Gass & Seliker 1994) Gass & Seliker 1994)

5 Kwantitatieve analyses n Le conditionnel présent n La négation

6 Le conditionnel présent Taak Jaar n Gemiddelde Standaard- p afwijking afwijking___________________________________________ Herkenning 3e 15 79 12 0.309 4e 14 85 18 4e 14 85 18 Gecontroleerde 3e 15 48 25 0.088 productie 4e 14 65 29 productie 4e 14 65 29 Semi-spontane 3e 10 30 33 0.845 productie 4e 5 34 25 productie 4e 5 34 25

7 Voorlopige conclusies: Le conditionnel présent n 3e jaar: expliciete herkenning: goed resultaat voor begrip en identificatie n de gecontroleerde productie in context wordt minder snel ontwikkeld n de spontane productie geeft enorme problemen en vordert niet n belangrijke heterogeniteit en individuele verschillen

8 La négation Taak Jaar n Gemiddelde Standaard- p afwijking afwijking___________________________________________ Herkenning 3e 15 43 10 0.003 4e 14 58 15 4e 14 58 15 Gecontroleerde 3e 15 38 15 0.039 productie 4e 14 50 16 productie 4e 14 50 16 Semi-spontane 3e 10 46 14 0.138 productie 4e 5 65 32 productie 4e 5 65 32

9 Voorlopige conclusies La négation n De semi-spontane productie levert betere resultaten op dan de identificatie of de gecontroleerde productie (  le conditionnel) n Vooruitgang voor de drie taaktypes van het 3e naar het 4e jaar n belangrijke heterogeniteit en individuele verschillen

10 Vragen ?


Download ppt "Impact van expliciet grammatica-onderwijs op vreemde-taalverwerving prof. dr. Michel Pierrard V.U.Brussel departement Romaanse Talen."

Verwante presentaties


Ads door Google