De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Impact van expliciet grammatica-onderwijs op vreemde-taalverwerving prof. dr. Michel Pierrard V.U.Brussel departement Romaanse Talen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Impact van expliciet grammatica-onderwijs op vreemde-taalverwerving prof. dr. Michel Pierrard V.U.Brussel departement Romaanse Talen."— Transcript van de presentatie:

1 Impact van expliciet grammatica-onderwijs op vreemde-taalverwerving prof. dr. Michel Pierrard V.U.Brussel departement Romaanse Talen

2 Algemeen kader De invloed van expliciet grammatica- onderwijs op de vreemde-taal- verwerving –Verkennende studie –Experimentele studie

3 Context en Methodologie n Doelgroep –leerlingen met Frans als vreemde taal –3e en 4e jaar secundair onderwijs –Vlaanderen n Bestudeerde structuren –de conditionnel présent (morphologisch) –de negatie (syntactisch)

4 Testbeschrijving 1. Expliciete identificatie van de vorm en van het correct gebruik (15 schriftelijke van het correct gebruik (15 schriftelijke meerkeuzevragen) meerkeuzevragen) 2. Gecontroleerde schriftelijke weergave (15 items) (15 items) 3. Mondelinge weergave (semi-spontaan) op basis van tekeningen. Gehanteerde op basis van tekeningen. Gehanteerde norm: TLU-index (Target-Like Usage: norm: TLU-index (Target-Like Usage: Gass & Seliker 1994) Gass & Seliker 1994)

5 Kwantitatieve analyses n Le conditionnel présent n La négation

6 Le conditionnel présent Taak Jaar n Gemiddelde Standaard- p afwijking afwijking___________________________________________ Herkenning 3e e e Gecontroleerde 3e productie 4e productie 4e Semi-spontane 3e productie 4e productie 4e

7 Voorlopige conclusies: Le conditionnel présent n 3e jaar: expliciete herkenning: goed resultaat voor begrip en identificatie n de gecontroleerde productie in context wordt minder snel ontwikkeld n de spontane productie geeft enorme problemen en vordert niet n belangrijke heterogeniteit en individuele verschillen

8 La négation Taak Jaar n Gemiddelde Standaard- p afwijking afwijking___________________________________________ Herkenning 3e e e Gecontroleerde 3e productie 4e productie 4e Semi-spontane 3e productie 4e productie 4e

9 Voorlopige conclusies La négation n De semi-spontane productie levert betere resultaten op dan de identificatie of de gecontroleerde productie (  le conditionnel) n Vooruitgang voor de drie taaktypes van het 3e naar het 4e jaar n belangrijke heterogeniteit en individuele verschillen

10 Vragen ?


Download ppt "Impact van expliciet grammatica-onderwijs op vreemde-taalverwerving prof. dr. Michel Pierrard V.U.Brussel departement Romaanse Talen."

Verwante presentaties


Ads door Google