De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair? Dwarsverbanden in de Associatie K.U.Leuven: een aanzet tot inventaris Katleen Craenen 11.02.2010.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair? Dwarsverbanden in de Associatie K.U.Leuven: een aanzet tot inventaris Katleen Craenen 11.02.2010."— Transcript van de presentatie:

1 Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair? Dwarsverbanden in de Associatie K.U.Leuven: een aanzet tot inventaris Katleen Craenen

2 Dwarsverbanden Omgeving waar wisselwerking prof./ac. opleidingen tot stand komt Categorisering Inventarisering ⇨ Omschrijving ⇨ Faciliterende factoren ⇨ Belemmerende factoren ⇨ Beleidssuggesties 55 cases < 7 instellingen ?

3 Thematische diversiteit praktijkvoorbeelden onderzoeksbeleid- en organisatie bier brouwen elektronische leeromgeving design biologische zaadontsmetting kleuters elektronica professionalisering sociale inclusie medisch Frans screening ADHD lerarenopleiding sportdrank diversiteit gefermenteerde worstwaren … Erasmus verpleegkunde toerisme

4 Typologische diversiteit dwarsverbanden (1) Partners dwarsverband 10 hogeschool-intern 33 instellingsoverschrijdend, associatie- intern  32 met K.U.Leuven 12 instellingsoverschrijdend met o.m. associatie-externe partners  7 met K.U.Leuven

5 Typologische diversiteit dwarsverbanden (2) 42 onderzoek & dienstverlening 19 structureel 23 projectmatig 18 onderwijs 11 structureel 7 projectmatig

6 Faciliterende en belemmerende factoren Gekleurde informatie: persoonlijke getuigenissen

7 Faciliterende factoren

8 Belemmerende factoren

9 Faciliterende factoren Mensen Bestaande contacten ComplementariteitAttitude Middelen InfrastructuurPersoneelstijd Populatie instellingen Kader Doelstellingen samenwerking Ondersteuning Statuten, procedures en reglementen Afspraken en taakverdeling Geografische afstanden Aansluiting bij opleidingen

10 Belemmerende factoren Mensen Gebrek aan juiste contacten ComplementariteitAttitudeErkenning Middelen InfrastructuurPersoneelstijdFinanciering Kader Administratieve belemmeringen Ondersteuning Statuten, procedures en reglementen Afspraken en taakverdeling Geografische afstanden

11 Beleidssuggesties Mensen Contacten stimuleren Middelen InfrastructuurPersoneelstijdFinanciering Kader Instellings- organisatie Ondersteuning Statuten, procedures en reglementen Afspraken en taakverdeling Geografische afstanden Speerpunten

12 Beleidsvragen en - uitdagingen versterking complementariteit beide types opleidingen? versterking wederzijds vertrouwen en erkenning van de eigenheid van de verschillende types opleidingen? doelgerichte contacten professioneel – academisch? infrastructuurzwaartepunten en onderzoeksspeerpunten over grenzen van professionele en academische opleidingen?

13 Beleidsvragen en -uitdagingen erkenning dwarsverbanden? middelen specifiek voor gemengde samenwerkingsverbanden (impulsfinanciering)? evaluatie/afstemming procedures en criteria voor de toekenning van middelen? personeelsstatuten om samenwerking te faciliteren?

14 Besluit Binair, complementair, circulair!


Download ppt "Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair? Dwarsverbanden in de Associatie K.U.Leuven: een aanzet tot inventaris Katleen Craenen 11.02.2010."

Verwante presentaties


Ads door Google