De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

“Een leerling dreigde met zelfmoord als zij niet zou slagen. Haar vader vertelde dit aan de directeur. Tijdens de deliberatie bewoog die hemel en aarde.

Verwante presentaties


Presentatie over: "“Een leerling dreigde met zelfmoord als zij niet zou slagen. Haar vader vertelde dit aan de directeur. Tijdens de deliberatie bewoog die hemel en aarde."— Transcript van de presentatie:

1 “Een leerling dreigde met zelfmoord als zij niet zou slagen. Haar vader vertelde dit aan de directeur. Tijdens de deliberatie bewoog die hemel en aarde om het meisje erdoor te krijgen. Met vele zware tekorten was zij niet klaar voor een hoger jaar. Geen middel was de directeur echter te min. Verscheidene keren liep hij woedend de deur uit. Alles lag stil. Uiteindelijk gaven we het op. En die leerling maar triomferen achteraf. (Marcel, leraar in Genk).” Klasse voor leerkrachten, 1998.

2 Worden leerlingen in verschillende scholen op gelijke wijze gedelibereerd? Ilse Anthoons Nele Deprez Sabijn Thyssen Marijke Verbruggen

3 Mogelijke beslissingen A-attest A-attest B-attest B-attest C-attest C-attest Waarschuwing Waarschuwing Vakantietaak Vakantietaak Bijkomende proeven Bijkomende proeven

4 Case 1 twee tekorten: Bedrijfshuishoudkunde: 47% Bedrijfshuishoudkunde: 47% Frans: 40% Frans: 40% Case 2 één tekort: Aardrijkskunde: 25% Aardrijkskunde: 25% Leerling uit het vijfde jaar Handel met als eindresultaat 56%

5 Structuur presentatie Onderzoeksvraag en -methode Onderzoeksvraag en -methode Bespreking resultaten Bespreking resultaten Conclusie Conclusie Discussie Discussie

6 Onderzoeksvraag en -methode

7 Onderzoeksvraag Worden leerlingen in verschillende scholen op gelijke wijze gedelibereerd? Deliberatiepraktijken van scholen (meso) Deliberatiepraktijken van scholen (meso) Resultaatsbepaling Resultaatsbepaling Deliberatiecriteria Deliberatiecriteria Deliberatiebeslissing Deliberatiebeslissing Confrontatie micro-meso Confrontatie micro-meso Confrontatie meso-macro Confrontatie meso-macro

8 Onderzoeksmethode Literatuurstudie Literatuurstudie Enquête bij leerkrachten en directie Enquête bij leerkrachten en directie 5 Ec-Mt/Handel 5 Ec-Mt/Handel 4 Brabantse en 2 West-Vlaamse scholen 4 Brabantse en 2 West-Vlaamse scholen 3 ASO-scholen en 3 TSO-scholen 3 ASO-scholen en 3 TSO-scholen

9 Onderzoeksresultaten

10 Dagelijks werk telt altijd mee Dagelijks werk telt altijd mee Reden: Reden: Regelmatig werken (47%) Regelmatig werken (47%) Leren is proces (38%) Leren is proces (38%) Examenstress/Zwakke leerlingen (15%) Examenstress/Zwakke leerlingen (15%) Resultaatsbepaling

11 Eindresultaat Eindresultaat Andere criteria Andere criteria Niet: Niet: Gedrag Gedrag Klasgemiddelde Klasgemiddelde Deliberatiecriteria (1)

12 DELIBERATIECRITERIA 1. Eindresultaat 2. Examenresultaten 3. Hoofdvakken 4. dagelijks werk 5. Inzet 6. Punten van de voorgaande jaren 7. Sociale situatie 8. Waarschijnlijke studierichting van het volgend schooljaar 9. Klasgemiddelde 10 Gedrag 11 Huidige studierichting Deliberatiecriteria (2)

13 Deliberatiebeslissing (1): prospectieve visie Deliberatiebeslissing (1): prospectieve visie

14 = Visie leerkrachten = Visie leerkrachten Voor het vak Voor het vak Voor het jaar Voor het jaar  Visie school  Visie school

15 Deliberatiebeslissing (2): herexamens

16 Aantal scholen ‘Zeer uitzonderlijk’ 3 ‘Zeer uitzonderlijk’ tot ‘af en toe’ 2 ‘Af en toe’ tot ‘bij iedere onvoldoende’ 1

17 Deliberatiebeslissing (3): herexamens

18 Deliberatiebeslissing (4): vakantietaken Slechts in 4 scholen: Slechts in 4 scholen: vakantietaken > herexamens Om slaagkans in de toekomst te verhogen Om slaagkans in de toekomst te verhogen

19 Deliberatiebeslissing (5): waarschuwing

20 Deliberatiebeslissing (6): waarschuwing Pro: Pro: Signaal Signaal Initiatief bij leerling Initiatief bij leerling Contra: Contra: Verhelpt niets aan het probleem Verhelpt niets aan het probleem

21 Deliberatiebeslissing (7): B-attest Niet (ASO) of beperkt (TSO) in 5de jaar Niet (ASO) of beperkt (TSO) in 5de jaar Wanneer? Wanneer? Lln. kan studierichting niet aan Lln. kan studierichting niet aan Vele/grote tekorten Vele/grote tekorten

22 Deliberatiebeslissing (8): C-attest Wanneer? Wanneer? Eindresultaat < 50% Eindresultaat < 50% Zware tekorten voor grote vakken Zware tekorten voor grote vakken OPM: niet ‘ geen slaagkans volgend jaar’

23 Conclusie

24 Mesoniveau Scholen verschillen van elkaar met betrekking tot Scholen verschillen van elkaar met betrekking tot Resultaatsbepaling Resultaatsbepaling Deliberatiecriteria Deliberatiecriteria Deliberatiebeslissing Deliberatiebeslissing

25 Micro-Meso Visie leerkrachten = Visie scholen Visie leerkrachten = Visie scholen Uitzonderingen: Uitzonderingen: Prospectieve visie Prospectieve visie Herexamens Herexamens

26 Meso-Macro Visie scholen  Macrobeleidsvisie Visie scholen  Macrobeleidsvisie Voorbeelden: Voorbeelden: Prospectieve visie Prospectieve visie Herexamens Herexamens Gebruikte criteria Gebruikte criteria

27 Eigen mening In belang van gelijke doorstromingskansen: Betere communicatie Betere communicatie In scholen In scholen Tussen scholen en VVKSO Tussen scholen en VVKSO Meer harmonisatie Meer harmonisatieMaar: Scholen moeten zekere vrijheid behouden

28 Gevallenstudie 1 Eindresultaat: 56% Bedrijfshuishoudkunde/Economie: 47% Frans: 40%

29 Gevallenstudie 2 Gevallenstudie 2 Eindresultaat: 56% Aardrijkskunde: 25%

30 Stellingen

31 Vind je dat het VVKSO zou moeten bepalen in welke mate dagelijks werk meetelt en hoeveel examenreeksen er worden georganiseerd om leerlingen meer gelijke deliberatiekansen te geven?

32 Het VVKSO is van mening dat, als een leerling in staat is om het volgend schooljaar met succes aan te vatten, hij/zij mag overgaan. Ben je het hiermee eens?

33 Zou jij het gedrag van de leerlingen laten meetellen op de deliberatie? Waarom (niet)? En het klasgemiddelde?

34 Ben jij voor- of tegenstander van herexamens? Argumenteer!


Download ppt "“Een leerling dreigde met zelfmoord als zij niet zou slagen. Haar vader vertelde dit aan de directeur. Tijdens de deliberatie bewoog die hemel en aarde."

Verwante presentaties


Ads door Google