De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Differentiatiestrategie in de kleinhandel ES Navorsingsdag 2007 Kim Willems ESP – BEDR - Marketing Promotor: Prof. Dr. M. Brengman.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Differentiatiestrategie in de kleinhandel ES Navorsingsdag 2007 Kim Willems ESP – BEDR - Marketing Promotor: Prof. Dr. M. Brengman."— Transcript van de presentatie:

1 Differentiatiestrategie in de kleinhandel ES Navorsingsdag 2007 Kim Willems ESP – BEDR - Marketing Promotor: Prof. Dr. M. Brengman

2 Pag Differentiatiestrategie in de kleinhandel Overzicht van de presentatie 1. Probleemstelling [Waarom?] 2. Onderzoeksobjectieven [Wat?] 3. Methodologie [Hoe?] 4. Planning doctoraat [Wanneer?]

3 Pag Differentiatiestrategie in de kleinhandel 1. Probleemstelling Retailing in westerse landen (anno 2007): Aanbod > Vraag - stagnatie in de kleinhandelssector - verzadigde markt met hevige concurrentie Hoe dan toch de verkopen opkrikken? Vlucht in de prijsconcurrentie … … Winkelvervlakking Euromonitor, 2005; Clancy and Krieg, 2003

4 Pag Differentiatiestrategie in de kleinhandel 1. Probleemstelling Verzadiging in retailmarkten: Prijsoorlogen  Winkelvervlakking 1. RETAILER: winstgevendheid 2. CONSUMENT: - verwarring  store switching - opportuniteitskost: service ‘De nabijheid wordt voor het derde jaar op rij het beslissende criterium voor de keuze van een verkooppunt. Dat komt ongetwijfeld doordat de winkelketens hoe langer hoe meer op elkaar beginnen te gelijken’ (CONSUMER BEHAVIOR MONITOR, OIVO, 2007: p.45) OIVO, 2007; Clancy and Krieg, 2003

5 Pag Differentiatiestrategie in de kleinhandel 1. Probleemstelling Winkelvervlakking  Functionele winkelattributen volstaan niet om een waardevol & percipieerbaar differentieel voordeel duurzaam te onderhouden…  Assortimenten…  Verkopers & Winkelpersoneel…  Faciliteiten (parking,…)  Promoties… Basis-(hygiëne)-factoren … Dissatisfiers Darden and Babin,1994; Rudolph, 2000

6 Pag Differentiatiestrategie in de kleinhandel 1. Probleemstelling Oplossing op 2 fronten Consument Value Creation Value Appropriation Retailer - percipieerbaar DIFFERENTIATIE - waardevol - duurzaam ROI Verwarring Mizik and Jacobson, 2003; Aaker, 2001

7 Pag Differentiatiestrategie in de kleinhandel 2. Onderzoeksobjectieven ‘It is high time we retailers recognize that we cannot be all things to all people’ (Martineau, 1958: p.49)  Idem in ons onderzoek naar kleinhandelsdifferentiatie  VUB – ESP – BEDR – Marketing: Expertise in Consumentenstudies Consumentenperspectief centraal in dit doctoraat

8 Pag Differentiatiestrategie in de kleinhandel 2. Onderzoeksobjectieven Centrale onderzoeksvragen 1) Store Uniqueness Wat zijn de determinanten van ‘store uniqueness’? 2) Best Practices in kleinhandelsdifferentiatie Differentiatiestrategieën: een ‘win-win’ vereiste in de strijd tegen winkelvervlakking en consumentenverwarring… Maar hoe? 3) Store Equity Analoog aan Brand Equity: Wat is de waarde van een zinvol gedifferentieerde winkel?

9 Pag Differentiatiestrategie in de kleinhandel 3. Methodologie 1. Store Uniqueness Wat zijn de determinanten van ‘store uniqueness’?  Construct ‘winkeluniekheid’ operationaliseren  Hoe? Literatuurstudie Store uniqueness : - congruence (Gamma Brico) - competitive overlap (Gamma doe-het-zelvers) - leverage (Gamma VTM-soap) Consumer confusion : - information overload (Veel info…) - misleading information (Ambiguë info…) - store similarity* (Veel op elkaar gelijkende prikkels…) Keller, 1993; Mitchell, Walsh & Yamin,2004

10 Pag Differentiatiestrategie in de kleinhandel 3. Methodologie 2. Best practices in kleinhandelsdifferentiatie Aan wie kunnen retailers een voorbeeld nemen?  Case Studies Hoe differentiëren retailers zich momenteel? Stand van zaken…  Retailing in Consumer Goods [ Oil & Vinegar, Heylen, AS Adventure, … ]  Focus-groepen Hoe zouden retailers zich nog waardevol kunnen onderscheiden voor de consument? Managerial implications - Percipieerbaar - Waardevol - Duurzaam onderscheiden

11 Pag Differentiatiestrategie in de kleinhandel 3. Methodologie 3. Store Equity ~ ‘Brand equity’ = ‘the differential effect of store knowledge on customer response to marketing activities of the store’ (Def. Hartman & Spiro, 2005)  Store Knowledge : 1) Store Awareness: Herkenning & Herinnering 2) Store Image & Store Personality : Associaties met de winkel bv. - ‘Breed assortiment klus- en tuingerief’ (FUNCT.) - ‘Enthousiast’ (MENSELIJK) 3) Store Uniqueness Wat is de waarde van een zinvol gedifferentieerde winkel? Hartman & Spiro,2005; D’Astous & Lévesque,2003

12 Pag Differentiatiestrategie in de kleinhandel Store Image & Store Personality  Functionele & menselijke associaties in het geheugen van de consument bij doe-het-zelver ‘Gamma’ (PERCEPTUELE KAART) 3. Methodologie Gamma Tuin Plantenverzorging Tuinhuizen ‘Bompie’ Enthousiast Dynamisch Hoe maakt u het?... Met Gamma! Grappig Sympathiek Store Image & Store Personality  Functionele & menselijke associaties in het geheugen van de consument bij doe-het-zelver ‘Gamma’ (PERCEPTUELE KAART) 3. Methodologie

13 Pag Differentiatiestrategie in de kleinhandel 3. Methodologie 3. Store Equity = ‘the differential effect of store knowledge on customer response to marketing activities of the store’ (Def. Hartman & Spiro, 2005) Customer response  Attitude t.o.v. de winkel  Winkelvoorkeur  Winkelkeuze Marketing activities of the store  Attributes in Store Image (FUNCT.)  Aspects in Store Personality (AFFECT.) Store knowledge 1) Store Awareness 2) Store Image & Store Personality 3) Store Uniqueness

14 Pag Differentiatiestrategie in de kleinhandel 4. Planning doctoraat Okt Okt Okt Okt Differentiatie & Store Uniqueness Literatuurstudie Okt Store Equity Indirect meten Survey of Individual Qualitative Interviews Store Equity Direct meten Experiment Best Practices Case studies Unfulfilled consumer desires Focusgroep Input voor Store Equity meting Efficiëntie & Vergelijkbaarheid van beide meetmethoden?


Download ppt "Differentiatiestrategie in de kleinhandel ES Navorsingsdag 2007 Kim Willems ESP – BEDR - Marketing Promotor: Prof. Dr. M. Brengman."

Verwante presentaties


Ads door Google