De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Myrna Tom van Oorschot Ingrid de Rond Mathijs Zeegers Esmée Zegers

Verwante presentaties


Presentatie over: "Myrna Tom van Oorschot Ingrid de Rond Mathijs Zeegers Esmée Zegers"— Transcript van de presentatie:

1 Myrna Tom van Oorschot Ingrid de Rond Mathijs Zeegers Esmée Zegers
Vakdidactiek Myrna Tom van Oorschot Ingrid de Rond Mathijs Zeegers Esmée Zegers

2 Pop-Art Het kunstwerk van de Engelsman Richard Hamilton "Just What Is It That Makes Today's Homes So Different, So Appealing?” (1956) wordt algemeen beschouwd als het begin van de pop-art. Hier zijn alle elementen aanwezig waarvan de pop-art gebruik zal maken; Het maakt gebruik van of verwijst naar mannelijke en vrouwelijke pin-ups, televisie, doktersromannetjesromantiek, duurzame consumptiegoederen, verpakkingen, films, de magie van de auto - zelfs het woord ‘Pop’ op het racket van de bodybuilder. Het was geen aanval op de kunst op de consumptiemaatschappij, maar het was ’zoeken naar het epische in alledaagse onderwerpen en alledaagse instellingen’. Voor Europeanen was het een soort van exotische luxe/ glamour, ‘The American Dream’, maar voor de Amerikanen was dit gewoon en banaal.

3 Pop-Art Pop-art is een kunststroming die tegelijkertijd, maar los van elkaar, is ontstaan in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika in het midden van de jaren 50 en haar hoogtijdagen beleefde in de jaren zestig van de 20e eeuw. Pop-art is een stroming in de moderne kunst. Het werd in 1945 gebruikt als afkorting van het begrip ‘popular culture’ dit is alles wat tot geïndustrialiseerde massacultuur behoort. Pop-art was een kunststroming die voortkwam uit een bepaalde tijdgeest, namelijk die van de vrijheid, seksuele revolutie en vrouwenemancipatie. De pop-art zette zich gedeeltelijk af tegen het Amerikaanse abstract expressionisme. Pop-art spot met de penseelstreken en wil dat kunst voor de mens duidelijk is. Het is oppervlakkig en bevat een bepaalde ironie. Beter bekend als: ‘onpersoonlijkheid tot stijl verheffen’. Lichtenstein was een van de brutaalste pop-art kunstenaren. Big Painting nr. 6 geeft de reactie op het abstract-expressionisme het beste weer.

4 Roy Lichtenstein Roy Lichtenstein (New York, 27 oktober 1923 – New York, 29 september 1997) was een Pop-art-kunstenaar. Roy Lichtensteins werken zijn vooral bekend omwille van de cartooneske afbeeldingen met felle, primaire kleuren omlijnd door vette zwarte lijnen. Hij beeldde dingen uit de consumptiemaatschappij af, gewoon zoals ze waren. Hij was niet tegen deze maatschappij, maar hij geloofde dat deze levenswijze (of de dingen die symbool stonden voor deze maatschappij) zichzelf wel belachelijk zou maken als hij ze zo nauwkeurig mogelijk afbeeldde

5 Roy Lichtenstein Lichtenstein werd bekend dankzij zijn striptekeningen. In 1961 begon hij pas hiermee. Flatten ... sandfleas is het eerste belangrijke voorbeeld van deze nieuwe stijl. Zijn werk is gebaseerd op stripboeken en advertenties en hij noemde het zelf ‘zo kunstmatig mogelijk’. Hij vergrootte zijn werk heel vaak, ook wel Blow-up genoemd. - Het schilderij Whaam! uit 1963 is hiervan het bekendste voorbeeld.

6 Werken van Lichtenstein
Crying girl, 1964 Komt tot leven in; Night at the Museum. Nude with Street Scene Painting , 1995 Hopeless, 1963 Kiss V, 1964 M-maybe, 1965 In the car, 1963

7 Roy Lichtenstein – David Barsalou
David Barsalou is 25 jaar bezig geweest met het achterhalen van de strips van Roy Lichtensteins werken. Op kun je ze allemaal terugvinden.

8 Roy Lichtenstein In 1997 overleed Lichtenstein in Manhattan, New York City aan een longontsteking. Zijn laatste vervolledigde project was het logo van Dreamworks Records. Bij de ramp van is een werk van Lichtenstein verloren gegaan. Dit is het werk: ‘The Entablature Series’.

9 Roy Lichtenstein


Download ppt "Myrna Tom van Oorschot Ingrid de Rond Mathijs Zeegers Esmée Zegers"

Verwante presentaties


Ads door Google