Download de presentatie
GepubliceerdNina Bogaerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Aanvankelijk lezen Hoe lezen wij?
Lezen leren College 2
2
Tussendoelen beginnende geletterdheid
4
Overzicht
5
Lezen als informatieverwerking
Visueel niveau - hoe ziet het woord eruit? Morfologisch niveau – hoe is het woord opgebouwd? Semantisch niveau – wat betekent het woord? Syntactisch niveau – wat heb je aan de zin?
6
Lezen als informatieverwerking
Visueel niveau
7
Lezen als informatieverwerking
Visueel niveau
8
Lezen als informatieverwerking
Morfologisch niveau Wapenveld penetuitje Barneveld hyenavel Beneveld massagebed De regent zegt dat het regent. Het regent, zegt de regent.
9
Lezen als informatieverwerking
Semantisch niveau Hij geeft hem een schop.
10
Lezen als informatieverwerking
Syntactisch niveau Man schiet niet in zijn knie.
11
Opvattingen over lezen
Drie modellen Bottom-up Top-down Interactie
14
Hoe vaak tel je de letter f?
FINISHED FILES ARE THE RE- SULT OF YEARS OF SCIENTIFIC STUDY COMBINED WITH THE EXPERIENCE OF YEARS
17
Leesstrategieën: lezen ‘m.b.v.’
Elementaire leeshandeling dan VERSNELLEN door: Clusters en spellingpatronen Visuele leesvorm Morfologische analyse Context
18
1. De elementaire leeshandeling
Werken volgens leesrichting Visuele analyse van de grafemen Fonemen koppelen aan de grafemen Fonemen op volgorde onthouden Auditieve synthese Betekenis geven
19
Elementaire leeshandeling
20
Versnellen Lezen met behulp van: Werken met structuurrijtjes
clusters: combinatie van medeklinkers en spellingpatronen (sch-, str-) spellingpatronen: combinatie van klinkers en ev. medeklinkers (-ak, -open, -aan, -aai,-ooi, -oei) Werken met structuurrijtjes
21
Versnellen Lezen m.b.v. de visuele leesvorm
Leerlingen herkennen een woord op het eerste gezicht, bijvoorbeeld omdat ze het al meerdere keren gelezen hebben.
22
Versnellen Lezen m.b.v. morfologische analyse bevriend verhuizen
vriendelijk verlaten vrienden vergeven
23
Lezen m.b.v. de context
24
Theorie van het aanv. lezen
Begrippen GRAFEMEN en FONEMEN Begrippen AUDITIEF en VISUEEL Begrippen A-N-A-L-Y-S-E en SYNTHESE
25
Deelvaardigheden van het lezen
Auditief Auditieve objectivatie Auditieve discriminatie Auditieve analyse Auditieve synthese Temporeel ordenen Klankpositie bepalen
26
Deelvaardigheden van het lezen
Visueel Visuele discriminatie Visuele analyse Visuele synthese Spatieel ordenen Letterpositie bepalen
27
Structuurmethoden De leessleutel
28
Analytisch-synthetische-structuurmethoden
Van Woord tot woord Taalfontein
29
Opdracht methode/werkuur
Transfer naar praktijk en herontwerp: Tijdens een ingepland werkuur hebben jullie in een methode voor aanvankelijk lezen bekeken welke activiteiten rondom het aanleren van een letter worden ingezet en hoe deze zijn opgebouwd. In dit college doen enkele studenten verslag. Ieder neemt zijn eigen verslag op in het dossier.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.