De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vygotsky-galjperin leerprocessen en handelingstheorie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vygotsky-galjperin leerprocessen en handelingstheorie."— Transcript van de presentatie:

1 vygotsky-galjperin leerprocessen en handelingstheorie

2 Zone van de Naaste Ontwikkeling

3 aansluitenaansluiten bij de belevingswereld

4 leerdoelen student heeft kennis van de zone van de naaste ontwikkeling en kan dit hanteren in de praktijk; student kent de theorie van Vygotsky aangaande het leerproces; student kent het verschil tussen volgend en ontwikkelend onderwijs; student kent het begrip “scaffolding” en kan dit toepassen in de praktijk; student kent het principe van het trapsgewijs leren en de vorming van mentale handelingen;

5 Moeder: Kijk eens Kaatje? Kaatje: Kijke….. M:Kijk eens, wat doet die beer? K: Wat doet die beer? M:Ja, wat doet die beer? K: koekjes? M. Ja hij eet koekjes, en wat doet ie nog meer? K: doet ie nog…… M: Hij drinkt limonade en wat doet ie nog meer? K : nade drinke….

6 tellen interiorisatie mediatieproces van fasen fylogenetisch domein( biologie) sociogenetisch domein( omgeving) Ontogenese ( Domein van bewustijn, taal, denken en teken)= hogere mentale functies

7 mediatie

8 Galjpering

9 analyse wat herken je van de visie van Vygotsky? Waar wijkt het af van de visie van Vygotsky? Waar zie je de opvattingen van Galjperin? gebruik begrippen als: Volgend of leidend onderwijs, Functie van taal?, Rolmodel, orienteringsbasis, materieel, verbaal handelen en interiorisatie

10 dimentie fase niveau beheersing sgraad generalisatie graad uitvoerig heid


Download ppt "Vygotsky-galjperin leerprocessen en handelingstheorie."

Verwante presentaties


Ads door Google