De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Consumentengedrag H 1, 4 HOM. ...dit gaat echter niet om aanleren, maar om afleren!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Consumentengedrag H 1, 4 HOM. ...dit gaat echter niet om aanleren, maar om afleren!"— Transcript van de presentatie:

1 Consumentengedrag H 1, 4 HOM

2

3 ...dit gaat echter niet om aanleren, maar om afleren!

4

5 Traditionele communicatiemodel: veranderingen zender boodschap media ontvanger feedback consumenten krijgen meer en andere boodschappen (korter en interactiever) steeds meer andere media, die elk hun eigen functie hebben & elkaars functie overnemen leest en kijkt op andere manieren en via andere media, ontvanger is ook verzender geworden...nu de zender nog...

6 ๏ Ratio wordt emotie ๏ Realisatie wordt inspiratie ๏ Push wordt pull ๏ Bereiken wordt beraken ๏ Monoloog wordt dialoog ๏ Commercie wordt content Veranderingen

7

8 Seth Godin: ๏ “Consumers have more power than ever before. Treating them like they don’t matter doesn’t work” ๏ “Multiple channels of information mean that it is impossible to live a lie. Authentic stories spread and last” ๏ “The ability to change fast is the single best asset in a world that’s changing fast”...do something that matters...

9 De nieuwe consument......is een prosumer; consumenten beïnvloeden het productieproces....is een crowdsourcer; het creëren en gebruik maken van user generated content

10

11 “I come to this discussion not as an expert with all the answers, but as someone searching for answers to an emerging medium that is not my native language. Like many of you in this room, I’m a digital immigrant. I wasn’t weaned on the web, nor coddled on a computer. Instead, I grew up in a highly centralized world where news and information were tightly controlled by a few editors, who deemed to tell us what we could and should know. My two young daughters, on the other hand, will be digital natives. They’ll never know a world without ubiquitous broadband internet access”. Rupert Murdoch

12 E-marketing E = elektronische kanalen Vervangt traditionele marketingmiddelen niet, maar versterkt de werking van gewone marketing; Crossmedia De combinatie tussen traditionele en ‘nieuwe’ marketing biedt meer mogelijkheden. Overgang van massamarketing naar direct marketing (DM) vereist segmentatie Content en platforms/media raken meer los van elkaar

13 Presentie: informatie bieden

14 Interactie: inspireer en reageer

15 Transactie: koop/aanschaf

16 De eerste generatie (web 1.0): het ‘visitekaartje’ v.a. +/- 1996: internet begon tot de consumentenmassa door te dringen (inbelverbinding) Soort bibliotheek met informatie Afwezigheid conventies en ‘online design patterns’ Voor bedrijven was website visitekaartje: je moest er één hebben

17

18 De tweede generatie (web 2.0): ‘sharing web’ (user generated content) va. +/- 2002: barsten internetbubbel, internet geen dure speeltuin, maar iets wat je serieus moest nemen. Google won aan terrein. Veel meer aandacht voor ‘corporate websites’, content en ontwerp Bedrijven realiseerden zich dat website een serieus kanaal was geworden, website werd gezien als startpunt van alles wat met bedrijf/producten te maken had. Veel meer aandacht voor genereren van traffic naar corporate portal. SEO en SEA zijn hierbij zeer belangrijk. Social media, blogs, communities, crowdsourcing, user-generated content

19

20 De derde generatie (web 3.0): de website als ‘realtime web’ ‘Location based services’ Uitwisselen van data, bijv. bol.com verlanglijstje op hyves Massale aanbod van content gestructureerd op basis van relevantie Semantische web: Het doel van semantiek is het zo uitdrukken van informatie dat niet alleen mensen, maar ook software er goed mee om kan gaan. Dit kunnen we zien als een verandering van een periode waarin machines websites 'lezen' naar een periode waarin machines websites 'begrijpen'. Gevolg is dat een machine (bijvoorbeeld een zoekmachine) een grotere rol van betekenis krijgt voor de gebruiker en dat resultaten gerichter worden en beter aansluiten op de zoekopdracht.

21

22

23 Consumentenbeslissingsmodel behoefte info zoeken evaluatie keuze aanbod internet stijgt, zoektechnieken steeds beter, consument leert slimmer zoeken vindbaarheid voor marketeers essentieel, inleven in zoekgedrag consument cruciaal vergelijkingssites, mening van andere consumenten, macht van consument groeit, wees transparant! aanbiedingen, garanties, goede navigatie, tekst en argumenten, responsformulieren etc.

24 Tot volgende week H 10 & 12 HOM


Download ppt "Consumentengedrag H 1, 4 HOM. ...dit gaat echter niet om aanleren, maar om afleren!"

Verwante presentaties


Ads door Google