De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VORM- EN BETEKENISGEVING WOUTER EGGINK. Vormgeving - bachelor Vorm en betekenisgeving: Theorie Praktisch Resultaten Vorm- en Betekenisgeving - Onderwijsoverleg.

Verwante presentaties


Presentatie over: "VORM- EN BETEKENISGEVING WOUTER EGGINK. Vormgeving - bachelor Vorm en betekenisgeving: Theorie Praktisch Resultaten Vorm- en Betekenisgeving - Onderwijsoverleg."— Transcript van de presentatie:

1 VORM- EN BETEKENISGEVING WOUTER EGGINK

2 Vormgeving - bachelor Vorm en betekenisgeving: Theorie Praktisch Resultaten Vorm- en Betekenisgeving - Onderwijsoverleg VORM- EN BETEKENISGEVING INTRODUCTIE 2

3  Systematisch; Gebaseerd op het opdelen van het proces in deelwerkzaamheden, om tot een compleet eindresultaat te komen. Het leren van methodes en technieken.  Intuïtief;Hierbij is men gericht op het ontwikkelen van de eigen persoonlijkheid en het werken vanuit inspiratie en gevoel. Daarnaast zijn abstracte basisvaardigheden als vorminzicht en gevoel voor kleur, maatvoering en verhoudingen belangrijk.  Beschouwend; Hier wordt vormgeving voornamelijk gezien als cultuurverschijnsel. Met de nadruk op betekenisgeving aan de ene kant en menselijk gedrag aan de andere kant. VORMGEVING BACHELOR AANPAK

4 LEERLIJNEN BACHELOR 1 e jaar- Basis (Vaardigheden) 2 e jaar- Verschillende manieren om doel te bereiken 3 e jaar- Theoretisering en abstractie - Specialisatie Basis Verbreding Verdieping Systematisch Intuitief Beschouw end

5 LEERLIJNEN BACHELOR 1 e jaar- Schetsen en Concepttekenen (SCT) - Product Presentatie Tekenen (PPT) - Technisch Product modeleren 1 2 e jaar- Toegepaste tekenvaardigheid (TTV) - Productweergave - Grafische vormgeving 1 - Technisch Product modeleren 2 3 e jaar- Sketch Tablet Drawing (STD) minor keuzevak - Grafische vormgeving 2 Basis Verbreding Verdieping Systematisch Systematisch Systematisch

6 LEERLIJNEN BACHELOR 1 e jaar- Vormologie - Modelmaken + werkplaats 2 e jaar- Raw Shaping Form Finding 3 e jaar- Geavanceerde Vormverkenningen Robert, Jan Willem, Remko, Jeroen (5EC) Basis Verbreding Verdieping Intuitief Systematisch Systematisch

7 LEERLIJNEN BACHELOR 1 e jaar- Vormmethodiek 2 e jaar- Mens-Product Relaties 3 e jaar- Vormgeving en Betekenisgeving - Techniekfilosofie Basis Verbreding Verdieping Beschouw end Systematisch Systematisch

8 LEERLIJNEN BACHELOR 1 e jaar- Vormmethodiek 2 e jaar- Mens-Product Relaties 3 e jaar- Vormgeving en Betekenisgeving Basis Verbreding Verdieping Beschouw end Systematisch Systematisch

9 Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 9 MENS PRODUCT RELATIES COMBINATIE EN INTERACTIE  Een product is niks zonder gebruiker

10 Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 VORM- EN BETEKENISGEVING WELKE BETEKENIS? 10

11 Geometrische vormen Efficiëntie en harmonie Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 VORM- EN BETEKENISGEVING INTRODUCTIE 11 Le Corbusier [LC ] Modulor

12 Opbouw uit bestaande onderdelen Luxe stoel Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 VORM- EN BETEKENISGEVING INTRODUCTIE 12 Ron Arad [Rover Bench – 1981]

13 Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 13 VORM- EN BETEKENISGEVING COMMUNICATIE Nathan Crilly – 2004 Basic model of product communication

14 Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 14 VORM- EN BETEKENISGEVING COMMUNICATIE

15 Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 15 VORM- EN BETEKENISGEVING COMMUNICATIE

16 Culturele context – vervolg MPR Meer theorie Meer visueel / Minder textueel Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 VORM- EN BETEKENISGEVING UITGANGSPUNTEN 16 Zo min mogelijk werk voor docent

17 Theorie – Communicatie / Betekenis / Plezier Zes Werkcolleges van twee uur Oefeningen in werkcolleges Individueel toepassen op eigen onderwerp/product Presenteren in Visueel Essay Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 VORM- EN BETEKENISGEVING PRACTISCH 17 Muziekinstallatie / muziek afspelen Fiets / ongemotoriseerd vervoer over kleine afstanden Grasmaaier / grasveld onderhouden Magnetron / eten opwarmen Max 50 slides Max 6 woorden/slide

18 Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 18 THEORIE UTILITY & SIGNIFICANCE John Heskett: twee soorten van functionaliteit! “Utility” “Significance”

19 Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 19 THEORIE UTILITY & SIGNIFICANCE UTILITY = ‘bruikbaarheid’

20 Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 20 THEORIE UTILITY & SIGNIFICANCE SIGNIFICANCE = ‘betekenis’

21 Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 21 THEORIE UTILITY & SIGNIFICANCE SIGNIFICANCE = ‘betekenis’

22 Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 22 THEORIE UTILITY & SIGNIFICANCE UTILITY = ‘bruikbaarheid’

23 Patrick Jordan: FOUR PLEASURE MODEL Vier niveau’s/categorieën:  Fysiek  Sociaal  Mentaal  Ideologisch Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 23 THEORIE PLEZIER

24 Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 24 FOUR PLEASURE FRAMEWORK VOORBEELDEN

25 In de werkcolleges steeds aandacht voor 1 categorie Tweede week: oefeningen categorieën + visueel essay 17 Februari:Gastcollege ‘tactiliteit’ – Marieke Sonneveld (TUDelft) 3 Maart:Sociaal ontwerpen 10 Maart:Mentaal plezier 17 Maart: Ideologische ontwerpaspecten [individuele feedbacksessies in groepjes] 25 Maart:Inleveren (uploaden) Essays Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 25 PROGRAMMA FOUR PLEASURE FRAMEWORK

26 VORM- EN BETEKENISGEVING OEFENING: UTILITY/SIGNIFICANCE

27 Vul hier jullie namen in: Wouter Eggink UTILITY/SIGNIFICANCE OEFENING 27

28 Deel de getoonde ontwerpen in naar de belangrijkste factor van hun functie Links = utility [bruikbaarheid] Rechts = significance [betekenis] Wouter Eggink UTILITY/SIGNIFICANCE OEFENING (1) 28

29 Zoek zelf een aantal producten op en maak dezelfde indeling Links = utility [bruikbaarheid] Rechts = significance [betekenis] Wouter Eggink UTILITY/SIGNIFICANCE OEFENING (2) 29

30 Wouter Eggink UTILITY/SIGNIFICANCE OEFENING (3) 30 Je zou kunnen spreken van “goede” en “slechte” producten:  Producten waarbij utility en significance hoog zijn  Producten waarbij utility en significance laag zijn Zoek uit al de plaatjes uit de vorige oefeningen een aantal voorwerpen en zet ze in het schema op de volgende slide. Zorg dat alle vier de vakken gevuld worden. Probeer bij elk van de kwadranten nog een typisch voorbeeld te vinden

31 Wouter Eggink UTILITY/SIGNIFICANCE OEFENING (3) 31 Utility [hoog] Utility [laag] Significance [hoog] Significance [laag] I IV III II

32 Uploaden! Wouter Eggink UTILITY/SIGNIFICANCE OEFENING (4) 32

33 Six word Stories Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 33 VISUEEL ESSAY OEFENING 'Te koop: Feyenoord-vlag, weinig mee gezwaaid' TOMMY WIERINGA

34 Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 34 EIGEN VERHAALTJE COMPRIMEREN TOT 6 WOORDEN DAARNA DOOR ANDERE STUDENT LATEN ILLUSTREREN Voorgerecht, hoofdgerecht half op, toetje overslaan

35 Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 35

36 Kies één onderwerp/product en analyseer dat. Maak voor iedere categorie uit het model van Jordan een concept-ontwerp. Het belangrijkste is de ideevorming en conceptrichtingen, maar presenteer je ideeën goed in het visueel essay. [tijdsbesteding ongeveer 4 x uur] Probeer het onderwerp zo breed mogelijk te interpreteren en ga uit van het gebruik, de mens-product relatie en het resultaat, in plaats van het product. Inleveren in Blackboard vóór 25 maart, 15uur. Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 36 VORM- EN BETEKENISGEVING OPDRACHT

37 De resultaten van de ontwerp opdracht moeten ingeleverd worden in de vorm van een visueel essay. Dit is een soort presentatie met plaatjes en weinig tekst. [Let op: je bent er zelf niet bij om de plaatjes toe te lichten, het geheel moet voor zichzelf spreken!] Visueel Essay: Veel plaatjes, weinig tekst  Plaatjes en tekst versterken elkaar  Referenties naar bronnen worden aangegeven  Vertelt een “verhaal” Maximaal 50 slides [PPT of PDF], maximaal 6 woorden per slide (ex. referenties) Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 37 VISUEEL ESSAY OPDRACHT

38 Op basis van Visueel essay. Punten voor opdrachten die behandeld worden én voor de manier waarop ze in beeld gebracht worden. - In hoeverre komen 4 pleasure niveaus terug in verhaal - In hoeverre is het onderscheid tussen utility en significance meegenomen? - Kwaliteit van oplossingen: aansluiten bij uitgangspunt, diepgang, afwerking en complexiteit - Congruentie tussen beeld en tekst - kwaliteit van beelden, opmaak en referenties Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 38 VORM- EN BETEKENISGEVING BEOORDELING

39 80 studenten ingeschreven Ongeveer 50 regelmatig bij college 39 studenten bij feedback-sessies Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 39 RESULTATEN DEELNEMERS EN CIJFERS 68 studenten ingeleverd (!) 52 nagekeken – 4 aanvullingen en 3 negens Gemiddeld 7.2 [Met feedbacksessie Zonder feedback-sessie 6.82]

40 Werk van studenten valt niet tegen Visueel essay kijkt lekker na Wel moeite met referenties – na ITO misschien beter Inleveren via Blackboard soms nog problemen Evaluatie studenten afwachten Volgend jaar gewoon één groep Beetje veel theorie Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 40 RESULTATEN EVALUATIE

41 [1] Crilly, N., J. Moultrie, et al. (2004). "Seeing things: consumer response to the visual domain in product design." Design Studies 25(6): 547–577. [2] Heskett, J. (2002). Toothpicks & Logos. Oxford, Oxford University Press. [3] Jordan, P. W. (2000). Designing Pleasurable Products. London, Routledge. [4] Arthur, L. & P. Martin. (2008) Visualising Academia: How to Make Academia Attractive (A Teaching Case Study highlighting the visual essay as a creative means of teaching academic practice). 10th Engineering and Product Design Education Conference; Barcelona [5] Eggink, W. & M. van der Bijl-Brouwer (2010) A multidisciplinary framework for (teaching) human product relations 12th Engineering and Product Design Education Conference; TrondheimA multidisciplinary framework for (teaching) human product relations [6] Sonneveld, M. & R. Schifferstein (2009) To learn to feel: developing tactual aesthetic sensitivity in design education ;11th Engineering and Product Design Education Conference; Brighton [7] Govers, P.C.M. (2004) Product Personality, in Industrial Design. Delft University of Technology. [8] Diana, C. and A. Enga (2010). Finding Love in Everyday Objects: how a product’s personality connects with women. 7th conference on Design & Emotion. Chicago [9] Eggink, W. (2009). A Chair to Look to the Moon: What We Can Learn from Irrational Design History for Contemporary Design Practice. Design Principles and Practices; 3(1): [10] Eggink, W. (2010). The Reinvention of the Ready Made. 7th conference on Design & Emotion. Design & Emotion Society, Chicago. Vorm- en Betekenisgeving - Werkcollege 1 41 REFERENTIES LITERATUUR


Download ppt "VORM- EN BETEKENISGEVING WOUTER EGGINK. Vormgeving - bachelor Vorm en betekenisgeving: Theorie Praktisch Resultaten Vorm- en Betekenisgeving - Onderwijsoverleg."

Verwante presentaties


Ads door Google