De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van uit de running naar up en running Met het stressprogramma van.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van uit de running naar up en running Met het stressprogramma van."— Transcript van de presentatie:

1 Van uit de running naar up en running Met het stressprogramma van

2 S tress Symptomen Voorkom burnout door stress serieus te nemen. Stress krijg je niet (alleen) van hard werken, grote spanning of inspanning. Deze factoren kunnen ons juist tot topprestaties brengen. Stress ontstaat als iemand de macht over het eigen functioneren verliest. Wanneer de werkdruk zo groot wordt dat men er onder gebukt dreigt te gaan. Hoge werkdruk wordt veroorzaakt door: 1. De intensiteit van het werk. 2. Gebrek aan ondersteuning van collega’s en/of leidinggevende. 3. De hoeveelheid werk. 4. De tijdsdruk. 5. De meervoudigheid van taken. Een veel voorkomende reactie om toch grip te houden is: ‘ik laat me niet klein krijgen’. Men doet er juist een schepje bovenop en gaat steeds harder werken in plaats van een stapje terug te doen. Zo ontstaat een vicieuze cirkel waarin men uiteindelijk vastloopt. Dit leidt bijna altijd tot stressklachten en mogelijk zelfs burnout. Behalve werkdruk kunnen ook impactvolle gebeurtenissen in de privésituatie een stressbron vormen. Aanpak CaCoT Sneltest © Klik hier voor de stress sneltest ©

3 Stress klachten: wanneer wordt stress ongezond? Zolang stress energie geeft, is er niks aan de hand. Maar wanneer het slapeloze nachten oplevert of conflicten veroorzaakt (thuis of op het werk) is er een probleem. Veel voorkomende lichamelijke klachten zijn: hoofdpijn of andere chronische pijnen, slapeloosheid, vermoeidheid, hoge bloeddruk, verhoogde hartslag, rusteloosheid, niet meer kunnen ontspannen e.d. Klachten van psychische aard zijn: negatieve gedachten, cynisme, verminderde belangstelling voor de omgeving en sociale activiteiten, concentratie- en geheugenproblemen, snelle irritatie, piekeren, verstrooidheid, besluiteloosheid, desinteresse e.d. S tress Symptomen Aanpak CaCoT Sneltest © Klik hier voor de stress sneltest ©

4 De aanpak van CaCoT. In de aanpak van CaCoT wordt rekening gehouden met het gegeven dat ieder mens anders reageert op stress en stressvolle situaties. CaCoT kent dan ook geen standaard aanpak, maar hanteert echter wel een vaste fasering. Fase 1 – probleemverheldering en aanpak. Deze bestaat uit een intakegesprek met de medewerker, eventueel aangevuld met een gesprek met de leidinggevende en/of HR-verantwoordelijke. Op basis hiervan wordt een aanpak opgesteld, met daarin de doelstelling, de werkwijze en een inschatting van het aantal sessies. Uit de praktijk blijkt dat veel bereikt kan worden in 6 à 8 sessies. Fase 2 – aan de slag. In de 1 ste sessie wordt de vragenlijst Stress/Burnout (ontleend aan Beverly Potter) ingevuld. De resultaten vormen de basis voor het te volgen traject. De sessies bestaan niet alleen uit gesprekken, maar ook uit opdrachten waarmee de medewerker zelf aan de slag gaat. Fase 3 – afronding. Ter afronding van het traject vindt er een overdrachtsgesprek plaats met de medewerker, de leidinggevende en CaCoT. Hierin komt onder andere ter sprake hoe leidinggevende en medewerker de verworven inzichten in de praktijk kunnen brengen. S tress Symptomen Aanpak CaCoT Sneltest © Klik hier voor de stress sneltest ©

5 Over CaCoT. CaCoT is in 2004 opgericht door Drs. Caroline de Haan. Zij is psycholoog en is werkzaam als (team) coach, trainer en organisatieadviseur. Ze werkt met verschillende methodieken: de Oplossingsgerichte Methode, RET, Gedraggerichte Methode. Zijn is gecertificeerd in Gedrag- en Motivatieanalyse van MDI ® en de Emotionele Intelligentie analyse BarOn EQi ®. Parklaan KR Haarlem T M E I S tress Symptomen Aanpak CaCoT Sneltest © Klik hier voor de stress sneltest ©

6 Sneltest © stress Dubbelklik op onderstaande tabel, zodat deze opent in Excel. Zet vervolgens per vraag - in de meest bij jou passende kolom – het cijfer 1. De tabel berekent dan automatisch je totale score. Score 15-30: Je doet het goed. Let wel op de onderwerpen waar je hoger op scoort. Score 31-45: Tref preventieve maatregelen. Score 46-60: Je loop het risico overspannen te raken. Score 61-75: Je bent overspannen of burnout. Home


Download ppt "Van uit de running naar up en running Met het stressprogramma van."

Verwante presentaties


Ads door Google