De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

2.1 leerdoelen Wat je moet kennen en kunnen. economie Kunnen aangeven wat de voorwaarden waren voor de industrialisatie van de VS in de periode 1865-1918.

Verwante presentaties


Presentatie over: "2.1 leerdoelen Wat je moet kennen en kunnen. economie Kunnen aangeven wat de voorwaarden waren voor de industrialisatie van de VS in de periode 1865-1918."— Transcript van de presentatie:

1 2.1 leerdoelen Wat je moet kennen en kunnen

2 economie Kunnen aangeven wat de voorwaarden waren voor de industrialisatie van de VS in de periode ) 2) 3) 4) 5) 6) 7)

3 Verstedelijking Grondstoffen Modernisering landbouw Spoorwegen Uitvindingen Productietechnieken nieuwkomers boomtown Zwarte goud Frontier Frontier/ Great Plains/ graan/vleesindustrie Nationale economie Edison/octrooien Massaproductie/Ford 26 miljoen: 50 jaar

4 schaduwzijden Kloof arm-rijk Slechte werk/arbeidsomstandig heden Liberalisme/laissez faire Trust Prijsafspraken Gilded Age = Vakbonden AFL People’s party Progressive movement

5 Verschillen People’s Party en Progressive Movement PP Agrarische beweging Conservatief en kleinsteeds Levensstandaard boeren verbeteren Macht grondspeculanten beperken PM Middenklasse, hoger opgeleiden Progressief, stedelijk Combinatie hervormingsbewegingen: Consumtenen/arbeiders/ verkiezingen drie doeleinden -Einde corruptie en machtsmisbruik -Sociaal welzijn -Efficienter maken economische, politieke en sociale instituten

6 Theodore Roosevelt Volgde doodgeschoten president McKinley op Republikein Federale overheid meer invloed samenleving Trust buster Doorbreken macht industrielen

7 Woodrow Wilson Democraat Federale overheid economie bewaken Wetgeving tegen monopolien Bescherming individu (consument/arbeider) boven grote ondernemingen

8 2.2 Ontwikkeling van burgerrechten De inhoud van het 13 e, 14 e en 15 e amendement kunnen uitleggen Kunnen uitleggen waarom het Congres van VS besloot tot Reconstructie die leidde tot bezetting van het Zuiden Kunnen aangeven wat de gevolgen zijn geweest van de Reconstructie voor de zwarte bevolking in het Zuiden

9 begrippen amendement Jim Crowwetten NAACP Reconstructie Segregatie Sharecropping Ga deze opzoeken

10 Reconstructie =

11 Burgeroorlog Inzet: wie bepaalt: de staat of de federale regering Wel of geen slaven houdende nieuwe staten Slavernij: onderliggende oorzaak Lincoln: slaven bevrijden Ook gunstig oorlogsverloop Reconstructie e amendement Slavernij verboden Nu probleem: hoe nieuwe zuidelijke samenleving vormen met de vrijgekomen slaven? Overgang Freedmen’s Bureau = ?

12 14e en 15e amendement 14e 1866 Volwaardig burgerschap aan iedereen die in VS geboren werd en Alle burgers gelijk behandeld worden 15e 1869 Zwarte mannen stemrecht Massaal stemmen op Republikeinen Reconstructie- amendementen Bezette staten van het Zuiden amendementen tekenen om tot federatie te behoren

13 Reconstructie: ebt weg Zuiden weinig animo reconctructie Noorden strijd beu Troepen trekken zich terug Racisme terug Blanke suprematie Zuiden Geweld Oprichting KKK 1865 Ondanks verbod Lynchpartijen Kiesrecht ontnomen d.m.v. testen (literacy test)

14

15 Segregatie/Jim Crowwetten Wie is Jim Crow? Tegen 15 e amendement Tegengaan stemrecht Kiesrecht gekoppeld aan poll taks (inkomstenbelasting) Juridische basis Hooggerechtshof Seperate but equal Dan scheiding toegestaan

16 Gevolgen zwarte bevolking Zwarten ondergeschikt Nigger Beperking gedrag Openbare ruimtes Economische achterstelling Geen aankoop land boeren Sharecropping Pachtboeren Blanken de baas Opeisen deel oogst Lening door blanke

17

18 sharecropping Zwarte boeren Leningen Katoenprijs keldert Schulden Trek steden

19 Situatie steden Discriminatie Rassenrellen

20 Leger Eerste Wereldoorlog Segregatie in leger Slechtste taken Effect WOI: groot !

21 Wat waren de gevolgen van de opheffing van de Reconstructie voor zwarte bevolking 1) Kwijtraken burgerrechten/kiesrecht 2)discriminatie, segregatiebeleid 3) Verslechtering economische situatie

22 Strijd voor gelijkheid Welke tegenstelling bestond er tussen Booker T. Washington en W.E.B. Dubois? Begrippen: NAACP

23 Booker T. Washington Accommodatie en Self- help Geduld en aanpassing Zorgen voor econmische en sociale sterkere positie Hoe? onderwijs

24 Dat betekent: Opleiding volgen Sparen Hard werken Respect winnen van de blanken Zo volwaardig burgerschap verdienen Oprichting vakschool

25 Kritiek Booker T. Washington Te slap/gematigd Aanpassing racisme Accepteren tweederangsburger- schap Antwoord: groep intellectuelen (wat zijn dat?) W.E.B. Dubois

26 NAACP 1909 Kiesrecht Integratie Juridische gelijkheid Talented Tenth Doel: zwarte burgerrechten via rechtszaken te herstellen.

27 Opdracht 20 Wiens houding kreeg meer steun van de blanken? Booker T. of DuBois? Verdedig de aanpak van Booker T. Je bent zelf een zwarte Amerikaan, welke aanpak zou jij verkiezen? Waarom reageerde de federale overheid niet op deze bewegingen?


Download ppt "2.1 leerdoelen Wat je moet kennen en kunnen. economie Kunnen aangeven wat de voorwaarden waren voor de industrialisatie van de VS in de periode 1865-1918."

Verwante presentaties


Ads door Google