De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VIP-EZ 2007 Verbeter- en Innovatie Programma Economische Zaken 2007 2e kringbijeenkomst Enschede 19 april 2007 Team VIP-EZ Frank Hess Annemarie Griffejoen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "VIP-EZ 2007 Verbeter- en Innovatie Programma Economische Zaken 2007 2e kringbijeenkomst Enschede 19 april 2007 Team VIP-EZ Frank Hess Annemarie Griffejoen."— Transcript van de presentatie:

1 VIP-EZ 2007 Verbeter- en Innovatie Programma Economische Zaken 2007 2e kringbijeenkomst Enschede 19 april 2007 Team VIP-EZ Frank Hess Annemarie Griffejoen Hidde Boonstra

2 VIP-EZ 2007 2 Agenda ochtend 10.00 uurWelkom en Projectvoortgang 10.15 uurUitwerken thema’s in subgroepjes 10.35 uurPresentaties thema’s 11.15 uurPauze 11.30 uurVervolg presentatie thema’s 12.15 uur Presentatie tussenresultaten benchmark door Hidde Boonstra 12.45 uurLunch

3 VIP-EZ 2007 3 Agenda middag 13.45 uurUitwerken thema’s in subgroepjes 14.05 uurPresentatie thema’s door subgroepjes 15.05 uurPauze 15.20 uurVervolg presentatie thema’s 15.40 uur Stand van zaken Klanttevredenheidsonderzoek MyMirror 16.00 uurAfsluiting en aansluitend borrel

4 VIP-EZ 2007 4 Projectplanning 2e workshop vergelijkingskring 219 april 2007 (Enschede) Discrepantie analyse naar deelnemers1 mei 2007 Werkbezoek Ondernemersloket Tilburg21 juni 2007 Einde tevredenheidsonderzoek1 juli 2007 Definitieve deadline dataverzameling1 juli 2007 Versturen conceptrapport 200710 september 2007 3e workshop vergelijkingskring 227 september 2007 Eindrapport1 november 2007

5 VIP-EZ 2007 5 Projectvoortgang Evaluatie Startbijeenkomst Dataverzameling Feedbackinstrument MyMirror Keurmerk benchmarking VNG Stuurgroep

6 VIP-EZ 2007 6 Evaluatie Startbijeenkomst Wat vond u van…? Startbijeenkomst : 6,8 Ochtendprogramma: 7,2 Middagprogramma: 6,4 Heeft u het idee dat er in uw vergelijkingskring gemeenten zijn waarmee u effectief zou kunnen samenwerken? Ja: 91,7 % Nee: 0 % Weet niet: 8,3% Feedback: “,…mag interactiever”, “meer doen, meer uitwisselen”

7 VIP-EZ 2007 7 En de winnaar is…. Leeuwarden !

8 VIP-EZ 2007 8 Thema’s ochtend Vestigingscriteria Leidraad bedrijfsbezoeken Starters Afbakening Account Management

9 VIP-EZ 2007 9 Vestigingscriteria Hoe bepaal je welke bedrijven zich mogen vestigen binnen je gemeente en op welke sectoren je je acquisitie richt? Is het Stoplichtmodel hiervoor een goed kader? Presenteer jullie ideale Stoplichtmodel aan je collega-deelnemers.

10 VIP-EZ 2007 10 Leidraad bedrijfsbezoeken Hoe bepaal je het beste welke bedrijven je gaat bezoeken? Biedt de Leidraad effectieve bedrijfsbezoeken genoeg houvast? Presenteer jullie bevindingen aan je collega-deelnemers.

11 VIP-EZ 2007 11 Starters Uit een onderzoek onder starters in de provincie Flevoland (eind 2006) is gebleken dat veel starters behoefte hebben aan een overzichtelijke bundeling van alle op starters gerichte initiatieven. De informatie voor starters zou centraal moeten worden aangeboden. Er is vraag naar zowel een digitaal als een fysiek loket voor starters. Welke partij(en) zou(den) deze centrale rol op zich moeten nemen? (Gemeente, Kamer van Koophandel, Belastingdienst, VNO-NCW, MKB-Nederland etc). Geef aan welke partij(en), volgens jullie, de centrale rol moet(en) vervullen en waarom. Wat vinden jullie collega-deelnemers van jullie bevindingen?

12 VIP-EZ 2007 12 Starters Wat kun je als gemeente doen om starters en doorstarters te faciliteren? Verzin minimaal 3 acties. Presenteer de acties aan je collega-deelnemers (die jullie lijst natuurlijk mogen aanvullen).

13 VIP-EZ 2007 13 Knelpunten Starters Top 10 knelpunten starters Flevoland%Belangrijkste Werven van nieuwe klanten19%1 Tijdige betaling door klanten12%2 De houding van banken/financiers10%5 Verzorgen van de administratie10%4 De financiering van de groei9%8 De financiering van de start9%6 Ontwikkelen van afzetgebieden9%- Regelgeving van de rijksoverheid8%3 Betaalbaarheid bedrijfsruimte8%7 Opzetten-uitvoeren marketingplan7%-

14 VIP-EZ 2007 14 Afbakening Account Management Wat zijn de taken van Het Ondernemersloket? Wat moet de Accountmanager/ Bedrijfscontactfunctionaris wel en niet doen? Het begeleiden van nieuwe vestigingen? Er voor zorgen dat een kapotte lantaarnpaal wordt gerepareerd? Proberen langdurig werklozen aan een baan te helpen? Natuurlijk is dit voor iedere gemeente anders. Toch willen we jullie vragen met welke taken Het Ondernemersloket zich, in jullie ogen, in ieder geval bezig moet houden en met welke zaken absoluut niet. Presenteer jullie bevindingen aan je collega-deelnemers.

15 VIP-EZ 2007 15 Presentaties

16 VIP-EZ 2007 16 Tussenresultaten Benchmark

17 VIP-EZ 2007 17 Vragenlijst Medewerkers en financien Loketorganisatie en dienstverlening Klachten en bezwaren Communicatie met bedrijven Vergunningverlening Lokale lasten Startersbeleid Promotie en acquisitie Ruimtelijk beleid Bereikbaarheid Achtergrondkenmerken

18 VIP-EZ 2007 18 Percentage voltooid Percentage nvh Almere71,90%9,90% Amersfoort15,70%0,00% Apeldoorn15,70%0,00% Beverwijk15,00%2,20% Dordrecht79,60%3,30% Emmen90,10%6,60% Enschede15,30%0,70% Groningen15,30%0,00% Haarlem75,90%3,60% Leeuwarden73,00%7,30% Invulpercentages Kring 1

19 VIP-EZ 2007 19 Emmen

20 VIP-EZ 2007 20 Totale formatie afdeling EZ

21 VIP-EZ 2007 21 Aantal accountmanagers

22 VIP-EZ 2007 22 Ziekteverzuim

23 VIP-EZ 2007 23 Dienstverlening aan de balie

24 VIP-EZ 2007 24 Loketorganisatie

25 VIP-EZ 2007 25 Elektronische dienstverlening

26 VIP-EZ 2007 26 Startersbeleid

27 VIP-EZ 2007 27 Promotie en acquisitie

28 VIP-EZ 2007 28 Promotie en acquisitie Binnen deregioBuiten deregioBuitenlandsebedrijvenICTCall CentersLife SciencesMedischetechnologieProductie enlogistiekMaritiemKennisindustireAgribusnessAndersTotaal Almere Amersfoort Apeldoorn Dordrecht XXXXXXXXX 9 Emmen XXXX 4 Enschede Groningen Haarlem XXXXX 5 Leeuwarden

29 VIP-EZ 2007 29 Dataverzameling: wat levert het op? Is de gevraagde info zinvol? Welk type informatie gebruikt u reeds? Hoeveel tijd kost het verzamelen? Mist u belangrijke onderwerpen?

30 VIP-EZ 2007 30 1.Maakt functioneren van EZ meer transparant. Wat gaat goed en wat niet? 2.Brengt sterke en zwakke punten in kaart, hetgeen kan helpen bij het inrichten van de organisatie 3.Creëert (intern) draagvlak. 4.Betere informatiehuishouding en managementinfo, waardoor sturing makkelijker wordt 5.Biedt input voor verbeteringsmogelijkheden 6.Verhoging lerende vermogen. Niet alleen de dingen goed doen, maar ook de goede dingen doen. Dataverzameling: wat levert het op?

31 VIP-EZ 2007 31 Lunch

32 VIP-EZ 2007 32 Thema’s middag Accountplan Interne profilering Externe profilering Samenwerking met Sociale Zaken

33 VIP-EZ 2007 33 Accountplan Hoe ziet het ideale Accountplan eruit? Maak het optimale Accountplan op basis van het profiel dat VIP-EZ (met dank aan de Gemeente Tilburg) voor jullie heeft ontwikkeld. Presenteer dit plan aan je collega-deelnemers.

34 VIP-EZ 2007 34 Interne profilering Verzin minimaal 3 acties om de afdeling EZ/het ondernemersloket binnen de gemeentelijke organisatie “op de kaart te zetten”. Presenteer deze acties aan je collega-deelnemers (die jullie lijst natuurlijk mogen aanvullen).

35 VIP-EZ 2007 35 Externe profilering Verzin minimaal 3 acties om de afdeling EZ/het ondernemersloket buiten de gemeentelijke organisatie “op de kaart te zetten”. Presenteer deze acties aan je collega-deelnemers (die jullie lijst natuurlijk mogen aanvullen).

36 VIP-EZ 2007 36 Samenwerking Sociale Zaken Kan de doorstroming van mensen met een WW of bijstandsuitkering worden gestimuleerd door samenwerking tussen EZ en Sociale Zaken? Moet de focus van EZ-ers liggen bij het ondersteunen in bemiddeling van werkzoekenden of bij het ondersteunen in de ontwikkeling van arbeidsaanbod (acquisitie, inspelen op kansrijke sectoren)? Of dienen beide wegen te worden bewandeld? Wanneer wordt gekozen voor betrokkenheid bij arbeidsbemiddeling, Bedenk 3 acties om werkzoekenden aan de slag te helpen. Wanneer wordt gekozen voor stimulering van het aanbod van arbeidsplaatsen, bedenk dan welke sectoren in de komende drie jaar veel arbeidsplaatsen zullen genereren.

37 VIP-EZ 2007 37 Samenwerking met Sociale Zaken Uit onderzoek van EIM blijkt dat het MKB zich in de regio’s Noord- Holland, Utrecht en Flevoland in de afgelopen jaren bovengemiddeld heeft ontwikkeld. Zoek de resultaten van de meeste recente ERBO-enquete van de Kamer van Koophandel op. Ga na welke sectoren het in de eigen gemeente goed doen, en wat kan worden ondernomen om gerichte acquisitie te doen of als gemeente voor deze sector(en) een goede vestigingsplaats te zijn. Presenteer jullie acties en bevindingen aan je collega-deelnemers (die jullie lijst natuurlijk mogen aanvullen).

38 VIP-EZ 2007 38 Presentaties

39 VIP-EZ 2007 39 Feedback instrument MyMirror Ervaringen tot nu toe Stimulans: de gemeente die meeste vragenlijsten verstuurd in de periode 1 mei t/m 30 juni 2007 ontvangt een beloning.

40 VIP-EZ 2007 40 Resultaten MyMirror Nog maar 2 gemeenten actief met MyMirror. Voorbeeld: - Ervaart gesprek met accountmanager met 8,0 - Algemeen dienstverlening aan ondernemers: 7,3 - 62,1 % heeft openstaande vacatures - Bereikbaarheid voor 57,9% van het grootste belang - Maar ook punten van verbetering: OV, arbeidsmarkt, afdeling controle en veiligheid Feedback: - “Denkt mee", “Oplossingsgericht, “Oprecht geïnteresseerd”

41 VIP-EZ 2007 41 Sluiting Locatie 3e kringbijeenkomst. Wie biedt zich aan? Bedankt voor jullie aanwezigheid en tot de volgende keer. Jullie zijn van harte uitgenodigd voor een borrel!!


Download ppt "VIP-EZ 2007 Verbeter- en Innovatie Programma Economische Zaken 2007 2e kringbijeenkomst Enschede 19 april 2007 Team VIP-EZ Frank Hess Annemarie Griffejoen."

Verwante presentaties


Ads door Google