De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verbeter- en Innovatie Programma Economische Zaken 2007

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verbeter- en Innovatie Programma Economische Zaken 2007"— Transcript van de presentatie:

1 Verbeter- en Innovatie Programma Economische Zaken 2007
Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Verbeter- en Innovatie Programma Economische Zaken 2007 2e kringbijeenkomst Enschede 19 april 2007 Team VIP-EZ Frank Hess Annemarie Griffejoen Hidde Boonstra VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

2 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Agenda ochtend 10.00 uur Welkom en Projectvoortgang 10.15 uur Uitwerken thema’s in subgroepjes 10.35 uur Presentaties thema’s 11.15 uur Pauze 11.30 uur Vervolg presentatie thema’s 12.15 uur Presentatie tussenresultaten benchmark door Hidde Boonstra 12.45 uur Lunch VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

3 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Agenda middag 13.45 uur Uitwerken thema’s in subgroepjes 14.05 uur Presentatie thema’s door subgroepjes 15.05 uur Pauze 15.20 uur Vervolg presentatie thema’s 15.40 uur Stand van zaken Klanttevredenheidsonderzoek MyMirror 16.00 uur Afsluiting en aansluitend borrel VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

4 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Projectplanning 2e workshop vergelijkingskring april 2007 (Enschede) Discrepantie analyse naar deelnemers 1 mei 2007 Werkbezoek Ondernemersloket Tilburg 21 juni 2007 Einde tevredenheidsonderzoek 1 juli 2007 Definitieve deadline dataverzameling 1 juli 2007 Versturen conceptrapport september 2007 3e workshop vergelijkingskring september 2007 Eindrapport november 2007 VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

5 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Projectvoortgang Evaluatie Startbijeenkomst Dataverzameling Feedbackinstrument MyMirror Keurmerk benchmarking VNG Stuurgroep VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

6 Evaluatie Startbijeenkomst
Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Evaluatie Startbijeenkomst Wat vond u van…? Startbijeenkomst : 6,8 Ochtendprogramma: 7,2 Middagprogramma: 6,4 Heeft u het idee dat er in uw vergelijkingskring gemeenten zijn waarmee u effectief zou kunnen samenwerken? Ja: 91,7 % Nee: 0 % Weet niet: 8,3% Feedback: “,…mag interactiever”, “meer doen, meer uitwisselen” VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

7 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 En de winnaar is…. Leeuwarden ! VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

8 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Thema’s ochtend Vestigingscriteria Leidraad bedrijfsbezoeken Starters Afbakening Account Management VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

9 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Vestigingscriteria Hoe bepaal je welke bedrijven zich mogen vestigen binnen je gemeente en op welke sectoren je je acquisitie richt? Is het Stoplichtmodel hiervoor een goed kader? Presenteer jullie ideale Stoplichtmodel aan je collega-deelnemers. VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

10 Leidraad bedrijfsbezoeken
Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Leidraad bedrijfsbezoeken Hoe bepaal je het beste welke bedrijven je gaat bezoeken? Biedt de Leidraad effectieve bedrijfsbezoeken genoeg houvast? Presenteer jullie bevindingen aan je collega-deelnemers. VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

11 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Starters Uit een onderzoek onder starters in de provincie Flevoland (eind 2006) is gebleken dat veel starters behoefte hebben aan een overzichtelijke bundeling van alle op starters gerichte initiatieven. De informatie voor starters zou centraal moeten worden aangeboden. Er is vraag naar zowel een digitaal als een fysiek loket voor starters. Welke partij(en) zou(den) deze centrale rol op zich moeten nemen? (Gemeente, Kamer van Koophandel, Belastingdienst, VNO-NCW, MKB-Nederland etc). Geef aan welke partij(en), volgens jullie, de centrale rol moet(en) vervullen en waarom. Wat vinden jullie collega-deelnemers van jullie bevindingen? VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

12 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Starters Wat kun je als gemeente doen om starters en doorstarters te faciliteren? Verzin minimaal 3 acties. Presenteer de acties aan je collega-deelnemers (die jullie lijst natuurlijk mogen aanvullen). VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

13 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Knelpunten Starters Top 10 knelpunten starters Flevoland % Belangrijkste Werven van nieuwe klanten 19% 1 Tijdige betaling door klanten 12% 2 De houding van banken/financiers 10% 5 Verzorgen van de administratie 4 De financiering van de groei 9% 8 De financiering van de start 6 Ontwikkelen van afzetgebieden - Regelgeving van de rijksoverheid 8% 3 Betaalbaarheid bedrijfsruimte 7 Opzetten-uitvoeren marketingplan 7% VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

14 Afbakening Account Management
Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Afbakening Account Management Wat zijn de taken van Het Ondernemersloket? Wat moet de Accountmanager/ Bedrijfscontactfunctionaris wel en niet doen? Het begeleiden van nieuwe vestigingen? Er voor zorgen dat een kapotte lantaarnpaal wordt gerepareerd? Proberen langdurig werklozen aan een baan te helpen? Natuurlijk is dit voor iedere gemeente anders. Toch willen we jullie vragen met welke taken Het Ondernemersloket zich, in jullie ogen, in ieder geval bezig moet houden en met welke zaken absoluut niet. Presenteer jullie bevindingen aan je collega-deelnemers. VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

15 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Presentaties VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

16 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Tussenresultaten Benchmark VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

17 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Vragenlijst Medewerkers en financien Loketorganisatie en dienstverlening Klachten en bezwaren Communicatie met bedrijven Vergunningverlening Lokale lasten Startersbeleid Promotie en acquisitie Ruimtelijk beleid Bereikbaarheid Achtergrondkenmerken VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

18 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Invulpercentages Kring 1 Percentage voltooid Percentage nvh Almere 71,90% 9,90% Amersfoort 15,70% 0,00% Apeldoorn Beverwijk 15,00% 2,20% Dordrecht 79,60% 3,30% Emmen 90,10% 6,60% Enschede 15,30% 0,70% Groningen Haarlem 75,90% 3,60% Leeuwarden 73,00% 7,30% VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

19 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Emmen VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

20 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Totale formatie afdeling EZ VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

21 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Aantal accountmanagers VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

22 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Ziekteverzuim VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

23 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Dienstverlening aan de balie VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

24 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Loketorganisatie VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

25 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Elektronische dienstverlening VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

26 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Startersbeleid VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

27 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Promotie en acquisitie VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

28 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Promotie en acquisitie Binnen de regio Buiten de regio Buitenlandse bedrijven ICT Call Centers Life Sciences Medische technologie Productie en logistiek Maritiem Kennisindustire Agribusness Anders Totaal Almere Amersfoort Apeldoorn Dordrecht X 9 Emmen 4 Enschede Groningen Haarlem 5 Leeuwarden VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

29 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Dataverzameling: wat levert het op? Is de gevraagde info zinvol? Welk type informatie gebruikt u reeds? Hoeveel tijd kost het verzamelen? Mist u belangrijke onderwerpen? VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

30 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Dataverzameling: wat levert het op? Maakt functioneren van EZ meer transparant. Wat gaat goed en wat niet? Brengt sterke en zwakke punten in kaart, hetgeen kan helpen bij het inrichten van de organisatie Creëert (intern) draagvlak. Betere informatiehuishouding en managementinfo, waardoor sturing makkelijker wordt Biedt input voor verbeteringsmogelijkheden Verhoging lerende vermogen. Niet alleen de dingen goed doen, maar ook de goede dingen doen. VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

31 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Lunch VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

32 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Thema’s middag Accountplan Interne profilering Externe profilering Samenwerking met Sociale Zaken VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

33 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Accountplan Hoe ziet het ideale Accountplan eruit? Maak het optimale Accountplan op basis van het profiel dat VIP-EZ (met dank aan de Gemeente Tilburg) voor jullie heeft ontwikkeld. Presenteer dit plan aan je collega-deelnemers. VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

34 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Interne profilering Verzin minimaal 3 acties om de afdeling EZ/het ondernemersloket binnen de gemeentelijke organisatie “op de kaart te zetten”. Presenteer deze acties aan je collega-deelnemers (die jullie lijst natuurlijk mogen aanvullen). VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

35 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Externe profilering Verzin minimaal 3 acties om de afdeling EZ/het ondernemersloket buiten de gemeentelijke organisatie “op de kaart te zetten”. Presenteer deze acties aan je collega-deelnemers (die jullie lijst natuurlijk mogen aanvullen). VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

36 Samenwerking Sociale Zaken
Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Samenwerking Sociale Zaken Kan de doorstroming van mensen met een WW of bijstandsuitkering worden gestimuleerd door samenwerking tussen EZ en Sociale Zaken? Moet de focus van EZ-ers liggen bij het ondersteunen in bemiddeling van werkzoekenden of bij het ondersteunen in de ontwikkeling van arbeidsaanbod (acquisitie, inspelen op kansrijke sectoren)? Of dienen beide wegen te worden bewandeld? Wanneer wordt gekozen voor betrokkenheid bij arbeidsbemiddeling, Bedenk 3 acties om werkzoekenden aan de slag te helpen. Wanneer wordt gekozen voor stimulering van het aanbod van arbeidsplaatsen, bedenk dan welke sectoren in de komende drie jaar veel arbeidsplaatsen zullen genereren. VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

37 Samenwerking met Sociale Zaken
Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Samenwerking met Sociale Zaken Uit onderzoek van EIM blijkt dat het MKB zich in de regio’s Noord-Holland, Utrecht en Flevoland in de afgelopen jaren bovengemiddeld heeft ontwikkeld. Zoek de resultaten van de meeste recente ERBO-enquete van de Kamer van Koophandel op. Ga na welke sectoren het in de eigen gemeente goed doen, en wat kan worden ondernomen om gerichte acquisitie te doen of als gemeente voor deze sector(en) een goede vestigingsplaats te zijn. Presenteer jullie acties en bevindingen aan je collega-deelnemers (die jullie lijst natuurlijk mogen aanvullen). VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

38 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Presentaties VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

39 Feedback instrument MyMirror
Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Feedback instrument MyMirror Ervaringen tot nu toe Stimulans: de gemeente die meeste vragenlijsten verstuurd in de periode 1 mei t/m 30 juni 2007 ontvangt een beloning. VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

40 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Resultaten MyMirror Nog maar 2 gemeenten actief met MyMirror. Voorbeeld: - Ervaart gesprek met accountmanager met 8,0 - Algemeen dienstverlening aan ondernemers: 7,3 - 62,1 % heeft openstaande vacatures - Bereikbaarheid voor 57,9% van het grootste belang - Maar ook punten van verbetering: OV, arbeidsmarkt, afdeling controle en veiligheid Feedback: - “Denkt mee", “Oplossingsgericht, “Oprecht geïnteresseerd” VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

41 Eerste workshop VIP-EZ
Dinsdag 12 december 2006 Sluiting Locatie 3e kringbijeenkomst. Wie biedt zich aan? Bedankt voor jullie aanwezigheid en tot de volgende keer. Jullie zijn van harte uitgenodigd voor een borrel!! VIP-EZ ( is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.


Download ppt "Verbeter- en Innovatie Programma Economische Zaken 2007"

Verwante presentaties


Ads door Google