De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© Savantis maandag 21 juli 2014 Praktijkopleider-, Leermeestertrainingen Wilbert Teunissen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "© Savantis maandag 21 juli 2014 Praktijkopleider-, Leermeestertrainingen Wilbert Teunissen."— Transcript van de presentatie:

1 © Savantis maandag 21 juli 2014 Praktijkopleider-, Leermeestertrainingen Wilbert Teunissen

2 © Savantis

3 Kernbegrippen CGO-CGT Meetmomenten gebruiken; Trainen vanuit leervragen (dubble loop learning) ; Trainer brengt kennis samen en inspireert; In of zo dicht mogelijk op de praktijk leren; Concrete handvatten geven; “Leren doet zeer”; Doorlopende leerroute mogelijk maken.

4 © Savantis Leermeestertraining (2 dagen) Doelen, de deelnemer: kent de taken en verantwoordelijkheden van de leermeester weet welke zeven thema’s voor de leermeestertaak van belang zijn werkt vanuit zijn werkboek en oefent gespreksvaardigheden die passen bij zijn rol als begeleider werkt aan een aantoonbare verbetering van zijn competenties en stelt hiervoor een actieplan op. Beoordelingscriteria: De deelnemer behaalt het leermeestercertificaat als de training geheel is doorlopen, de ‘Quickscan’ bij de start en afronding heeft gemaakt en onderbouwd en zijn ‘Leermeester werkboek’ volledig heeft bijgewerkt.

5 © Savantis Succesvol gedrag kennis vaardigheden waarden en normen ambitie en doelen persoonlijke kwaliteiten en aanleg intelligentie David McClelland Competentiedefinitie

6 © Savantis “Geen wonder dat alles hard achteruit holt met de opvoeding en dat onderwijs van tegenwoordig. Er wordt niet meer ingegrepen als kinderen een grote mond hebben. En de leraren, die weten zelf nergens iets van. Lezen, geschiedenis, concrete feitenkennis, nergens wordt in het onderwijs genoeg aandacht aan besteed.” “Geen wonder dat alles hard achteruit holt met de opvoeding en dat onderwijs van tegenwoordig. Er wordt niet meer ingegrepen als kinderen een grote mond hebben. En de leraren, die weten zelf nergens iets van. Lezen, geschiedenis, concrete feitenkennis, nergens wordt in het onderwijs genoeg aandacht aan besteed.” Herken je deze uitspraak? (Tacitus, ± 100 na Chr.) Bron: Coen Free, de boom der kennis

7 © Savantis “Docenten… geven tegenwoordig geen les meer, laten leerlingen aan hun lot over, zijn niet beschikbaar als je ze nodig hebt, zijn altijd in vergadering, zijn tijdens lesuren voor zichzelf bezig” “Docenten… geven tegenwoordig geen les meer, laten leerlingen aan hun lot over, zijn niet beschikbaar als je ze nodig hebt, zijn altijd in vergadering, zijn tijdens lesuren voor zichzelf bezig” En deze uitspraken? “Leermeesters… weten nergens van, zijn niet geïnteresseerd in de leerling, hebben geen tijd om op te leiden, leiden liever geen leerlingen op, zijn niet op hun taak voorbereid” “Leermeesters… weten nergens van, zijn niet geïnteresseerd in de leerling, hebben geen tijd om op te leiden, leiden liever geen leerlingen op, zijn niet op hun taak voorbereid” Bron: ca ondervraagde leerlingen uit het VMBO

8 © Savantis

9 ongeorganiseerde bedrijven (leermeesters) maken steeds dezelfde fouten georganiseerde bedrijven (leermeesters) maken steeds nieuwe fouten

10 © Savantis Wat zijn uw waarden?

11 © Savantis 1.Maak met je leerling een duidelijke start, goede afspraken en leg die vast 2.Volg het opleidingsplan van school en plan regelmatig een gesprek over vorderingen 3.Achterhaal de motieven van de leerling (LSD) 4.Bied een stimulerende werkomgeving, zorg voor goed ‘gereedschap’ 5.Zorg voor afgeronde taken en afwisseling 6.Geef je leerling geleidelijk meer uitdagingen, kansen en verantwoordelijkheid 12 stappen om te motiveren

12 © Savantis 7.Sta openlijk achter je leerling en vertrouw op een goede afloop 8.Help je leerling bij het oplossen van problemen, maar neem niet zijn werk uit handen 9.Waardeer en beloon goede prestaties direct 10.Wees transparant: geef feedback, vraag om feedback en ontvang feedback 11.Deel informatie over het bedrijf en betrek de leerling bij beslissingen 12.Vier samen de successen. 12 stappen om te motiveren

13 © Savantis Beoordelingcyclus 2 jaar (voor de leerling) Opleidingsdoelstellingen Vaktechnisch eindgesprek Proeve van Bekwaamheid Theorie en Praktijk (school en leerbedrijf) Theorie en Praktijk (school en leerbedrijf) BPV opdrachten leerbedrijf Voortgangsgesprek Beoordelen om te leren Competentiemeting Examen Beoordelen om te beslissen Nul-meting Startniveau 0-meting Startniveau leerbedrijfschoolbeiden

14 © Savantis Balletje overgooien

15 © Savantis Balletje overgooien 2

16 © Savantis Veilig werken Uit onderzoek Dhr. Johan Weijenberg (www.schildersinopleiding.nl): Schilder veilig...een noodzaak.pdf (schilders)

17 © Savantis gezegd ≠ gehoord gehoord ≠ begrepen begrepen ≠ mee eens mee eens ≠ doen Instrueren

18 © Savantis Instructiefilmpje: ‘Hoe gaat stiften’ Observeren: wat is er ‘mis’ met de ‘instructeur’? wat is er ‘mis’ met de ‘leerling’?

19 © Savantis Instrueren in 7 stappen Evalueren Controleren Laten uitvoeren Instructie geven Beginsituatie checken Doelstelling noemen Interesse wekken V.U.T.-model 3. Terugkijken 2. Uitvoeren en bewaken 1. Vooruitkijken 2.Uitvoeren en bewaken 3.Terugkijken

20 © Savantis Coachen Job coach Life(-style) coach Body coach Wandel coach Techniek coach Shop coach Balans coach Hartfalen coach Personal coach Burnout coach Financiële coach Preventie coach Quality coach Sport coach Streetcoach Task coach Mental coach Carrière coach Sex coach Groei coach Ontbijt coach

21 © Savantis Coachingscyclus Contractfase (doel en rollen) Onderzoeken van de vraag Probleem duidelijk Afspraken maken Invoeren en oefenen Afronding

22 © Savantis Samenwerken Welke partijen zijn allemaal betrokken bij het opleidingstraject met je leerling? Oefening in samenwerken:

23 © Savantis


Download ppt "© Savantis maandag 21 juli 2014 Praktijkopleider-, Leermeestertrainingen Wilbert Teunissen."

Verwante presentaties


Ads door Google