De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Praktijkopleider- , Leermeestertrainingen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Praktijkopleider- , Leermeestertrainingen"— Transcript van de presentatie:

1 Praktijkopleider- , Leermeestertrainingen
Wilbert Teunissen dinsdag 4 april 2017

2 leermeestertrainingen??
weerstand pijn reactiviteit vooroordelen zelf overschatting SKOOL SUCKS Wat doet Savantis met de leermeestertrainingen??

3 Kernbegrippen CGO-CGT
Meetmomenten gebruiken; Trainen vanuit leervragen (dubble loop learning); Trainer brengt kennis samen en inspireert; In of zo dicht mogelijk op de praktijk leren; Concrete handvatten geven; “Leren doet zeer”; Doorlopende leerroute mogelijk maken.

4 Leermeestertraining (2 dagen)
Doelen, de deelnemer: kent de taken en verantwoordelijkheden van de leermeester weet welke zeven thema’s voor de leermeestertaak van belang zijn werkt vanuit zijn werkboek en oefent gespreksvaardigheden die passen bij zijn rol als begeleider werkt aan een aantoonbare verbetering van zijn competenties en stelt hiervoor een actieplan op. Beoordelingscriteria: De deelnemer behaalt het leermeestercertificaat als de training geheel is doorlopen, de ‘Quickscan’ bij de start en afronding heeft gemaakt en onderbouwd en zijn ‘Leermeester werkboek’ volledig heeft bijgewerkt.

5 Competentiedefinitie
Succesvol gedrag kennis vaardigheden waarden en normen ambitie en doelen persoonlijke kwaliteiten en aanleg intelligentie David McClelland

6 Herken je deze uitspraak?
“Geen wonder dat alles hard achteruit holt met de opvoeding en dat onderwijs van tegenwoordig. Er wordt niet meer ingegrepen als kinderen een grote mond hebben. En de leraren, die weten zelf nergens iets van. Lezen, geschiedenis, concrete feitenkennis, nergens wordt in het onderwijs genoeg aandacht aan besteed.” (Tacitus, ± 100 na Chr.) Bron: Coen Free, de boom der kennis

7 En deze uitspraken? “Docenten… geven tegenwoordig geen les meer,
laten leerlingen aan hun lot over, zijn niet beschikbaar als je ze nodig hebt, zijn altijd in vergadering, zijn tijdens lesuren voor zichzelf bezig” “Leermeesters… weten nergens van, zijn niet geïnteresseerd in de leerling, hebben geen tijd om op te leiden, leiden liever geen leerlingen op, zijn niet op hun taak voorbereid” Bron: ca ondervraagde leerlingen uit het VMBO

8

9 georganiseerde bedrijven (leermeesters) maken steeds nieuwe fouten
ongeorganiseerde bedrijven (leermeesters) maken steeds dezelfde fouten

10 Wat zijn uw waarden?

11 12 stappen om te motiveren
Maak met je leerling een duidelijke start, goede afspraken en leg die vast Volg het opleidingsplan van school en plan regelmatig een gesprek over vorderingen Achterhaal de motieven van de leerling (LSD) Bied een stimulerende werkomgeving, zorg voor goed ‘gereedschap’ Zorg voor afgeronde taken en afwisseling Geef je leerling geleidelijk meer uitdagingen, kansen en verantwoordelijkheid

12 12 stappen om te motiveren
Sta openlijk achter je leerling en vertrouw op een goede afloop Help je leerling bij het oplossen van problemen, maar neem niet zijn werk uit handen Waardeer en beloon goede prestaties direct Wees transparant: geef feedback, vraag om feedback en ontvang feedback Deel informatie over het bedrijf en betrek de leerling bij beslissingen Vier samen de successen.

13 Beoordelingcyclus 2 jaar (voor de leerling)
Opleidingsdoelstellingen Vaktechnisch eindgesprek Proeve van Bekwaamheid Theorie en Praktijk (school en leerbedrijf) Competentiemeting Examen Beoordelen om te beslissen Nul-meting Startniveau 0-meting Startniveau BPV opdrachten leerbedrijf Voortgangsgesprek Beoordelen om te leren leerbedrijf school beiden

14 Balletje overgooien

15 Balletje overgooien 2

16 Veilig werken (schilders)
Uit onderzoek Dhr. Johan Weijenberg (www.schildersinopleiding.nl): Schilder veilig...een noodzaak.pdf

17 Instrueren gezegd ≠ gehoord gehoord ≠ begrepen begrepen ≠ mee eens mee eens ≠ doen

18 Instructiefilmpje: ‘Hoe gaat stiften’
Observeren: wat is er ‘mis’ met de ‘instructeur’? wat is er ‘mis’ met de ‘leerling’?

19 Instrueren in 7 stappen V.U.T.-model 3. Terugkijken
2. Uitvoeren en bewaken 1. Vooruitkijken Evalueren Controleren Laten uitvoeren Instructie geven Beginsituatie checken Doelstelling noemen Interesse wekken V.U.T.-model Vooruitkijken Uitvoeren en bewaken Terugkijken

20 Coachen Life(-style) coach Ontbijt coach Job coach Streetcoach
Body coach Mental coach Hartfalen coach Balans coach Personal coach Quality coach Financiële coach Carrière coach Preventie coach Wandel coach Sport coach Burnout coach Techniek coach Task coach Sex coach Groei coach Shop coach

21 Coachingscyclus Contractfase (doel en rollen) Afronding
Onderzoeken van de vraag Invoeren en oefenen Probleem duidelijk Afspraken maken

22 Samenwerken Welke partijen zijn allemaal betrokken bij het opleidingstraject met je leerling? Oefening in samenwerken:

23


Download ppt "Praktijkopleider- , Leermeestertrainingen"

Verwante presentaties


Ads door Google