De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Praktijkonderwijs. ACCENT LOGO VIS documentaire school vissen: iedereen zelfstandig, allen even belangrijk, samen een eenheid 2 Good Practice CVO Accent.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Praktijkonderwijs. ACCENT LOGO VIS documentaire school vissen: iedereen zelfstandig, allen even belangrijk, samen een eenheid 2 Good Practice CVO Accent."— Transcript van de presentatie:

1 Praktijkonderwijs

2 ACCENT LOGO VIS documentaire school vissen: iedereen zelfstandig, allen even belangrijk, samen een eenheid 2 Good Practice CVO Accent JCB

3 Klassen en werkwijze start 4 jaar geleden in elk leerjaar 2 groepen totaal nu 8 klassen klas leerlingen. elke groep twee docenten, die het werk verdelen voor het blok wat aan de orde is. leeftijd van de leerlingen ligt tussen de 12 en de 18 jaar. 3Good Practice CVO Accent JCB

4 Werkwijze les in kleine groepen; eigen mentor; vaardigheden; goede werkhouding; sociale vaardigheden; voorbereiding door stages op school/later bij bedrijven; opleiden voor branchecertificaten en/of diploma’s; leren omgaan met vrije tijd; naschoolse begeleiding 4Good Practice CVO Accent JCB

5 ’in de maatschappij meedraaien’ voor veel mensen is heel gewoon. zo goed mogelijk voorbereiden aandacht voor goede werkhouding inzicht in sterke en minder sterke kanten. 5Good Practice CVO Accent JCB

6 Kern espect eiligheid erantwoordelijkheid R V V 6Good Practice CVO Accent JCB

7 Criteria praktijkonderwijs IQ 55 t/m 80 leerachterstand van >0,5 (50%) 2 uit 4 –technisch lezen –begrijpend lezen –spellen –inzichtelijk rekenen combinatie van achterstand op spellen en technisch lezen is niet voldoende 7Good Practice CVO Accent JCB

8 binnen / buiten school maatschappelijke stages Projectweken vakoverstijgende programmaonderdelen. uiteindelijk met een passende baan van school Maar ook zelfstandig wonen leer omgaan met instanties (postkantoor, arbeidsbureau, Eneco combinatie theorie (kennen) en het aanleren van praktische vaardigheden (kunnen). eerste leerjaren 8Good Practice CVO Accent JCB

9 3e leerjaar: arbeidsoriënterende stage 4e leerjaar: beroepsvoorbereidende stage 5e leerjaar: plaatsingsstage Iedere leerling Individueel OntwikkelingsPlan (IOP) van alle behaalde resultaten, (branche)certificaten en/of diploma’s derde of vierde en vijfde leerjaar 9Good Practice CVO Accent JCB

10 WERKEN AAN zelfvertrouwen; mondelinge taalvaardigheid; zelfstandigheid; sociale vaardigheid; persoonlijkheid; werkhouding ontwikkelingen op de werkplek nog twee jaar volgen 10Good Practice CVO Accent JCB

11 portfolio bewijzen opgenomen, proeven van bekwaamheid. uitstroom portfolio samenstellen, al naar gelang het specifieke gebruiksdoel. 11Good Practice CVO Accent JCB

12 Agrarisch 12Good Practice CVO Accent JCB

13 Koken serveren 13Good Practice CVO Accent JCB

14 Verzorging 14Good Practice CVO Accent JCB

15 15Good Practice CVO Accent JCB

16 leerlingen behalen branchecertificaten of AKA-diploma (Arbeidsmarkt Kwalificerend Assistent). deskundige leraren schoolpsycholoog een schoolmaatschappelijk werkster een trainer sociale vaardigheden 16Good Practice CVO Accent JCB

17 Real Care Baby Project levensecht passen ook bij een bepaalde cultuur. eigen set spulletjes: MaxiCosy, setjes kleren, luiers, flesje. 17Good Practice CVO Accent JCB

18 instructie contract voor de oefenbaby en toebehoren oefenbaby wordt geprogrammeerd, polsband (herkenning) leerling voor vijf dagen de trotse ouder geven van een naam. 18Good Practice CVO Accent JCB

19 Winkelpraktijk 19Good Practice CVO Accent JCB

20 VRAGEN?

21 Justine Pardoen, hoofdredacteur van Ouders Online, heeft naar aanleiding van het boek een aantal zeer bruikbare tips voor puber en ouders opgesteld: n Help pubers met alles waar hun brein moeite mee heeft: vooral met plannen (huiswerk), en vooruit denken (gevolgen overzien). Verwacht niet dat ze dat zelf kunnen, ook al denk je dat ze dat zo langzamerhand toch wel eens zouden moeten. n Laat pubers uitslapen wanneer dat kan, want hun puberbrein heeft meer slaap nodig dan ze op schooldagen krijgen. Bijslapen in het weekend helpt echt. n Houd in de gaten waar je kinderen zijn en wat hen interesseert (laat ze vertellen en luister vooral). Die bemoeienis werkt beschermend, zo blijkt uit onderzoek. n Stel duidelijke grenzen en handhaaf die. Omdat een puber zich nog niet goed kan beheersen, moet je nog een aantal jaren fungeren als een soort externe frontale cortex van je kind. n Ga niet argumenteren wanneer je een grens stelt. Dus als je wilt dat je kind om uur thuis is, zeg dan alleen: “zorg dat je om uur thuis bent”, en niet: “want morgen is het een gewone schooldag, en je was gisteren ook al zo laat in bed”. Hoe meer argumenten je geeft, hoe sneller ze afgeleid zijn van wat je eigenlijk vraagt. n Geef ruimte voor experimenteren. Pubers hebben een grote exploratiedrang en het is belangrijk voor hun ontwikkeling dat ze daaraan kunnen toegeven. n Leef je in en geef je puber de kans om dingen te doen die jij als volwassene niet (of niet meer) leuk vindt. Het puberbrein houdt van angst en spanning, maar moet ook de kans krijgen om daarmee om te gaan. n Bij dom gedrag: leg rustig uit wat de gevolgen zijn. Eventueel opnieuw en opnieuw en opnieuw. n Schakel over van straf op beloning, omdat belonen aantoonbaar beter werkt dan straffen. n Maak je liefde onvoorwaardelijk. Maak duidelijk dat jij er altijd zult zijn om je kind te helpen, ook al heeft je kind iets heel stoms gedaan. Thuis hoort de wereld voor een puber veilig te zijn, want buiten de deur is het al moeilijk genoeg. n Zorg goed voor jezelf. Pubers hebben hun ouders nog heel hard nodig. Zorg dus dat je ertegen kunt, door regelmatig iets voor jezelf te doen waardoor je jezelf kunt opladen. Alleen dan kun je met humor de rijping van het puberbrein in jullie gezin overleven en ook nog genieten van deze bijzondere fase in het leven. Meer informatie over dit onderwerp is te vinden op n De mythe van het multitasken - analyse van Ouders Online n - website van Prof dr Jelle Jolles n De hersenontwikkeling van pubers - op Kennisnet 21Good Practice CVO Accent JCB

22 22Good Practice CVO Accent JCB


Download ppt "Praktijkonderwijs. ACCENT LOGO VIS documentaire school vissen: iedereen zelfstandig, allen even belangrijk, samen een eenheid 2 Good Practice CVO Accent."

Verwante presentaties


Ads door Google