Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFedde Coppens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Vrouw zijn in de multiculturele samenleving Emeriti Forum 30 Januari 2014 Nadia Fadil IMMRC – KU Leuven 1
2
MULTICULTUREEL DEBAT IS GESEKSUALISEERD OF GEGENDERED 2
3
Paul Scheffer “Wederkerigheid is belangrijk, maar kan niet verhullen dat het gaat om de verdediging van een open samenleving. Dat stelt grenzen aan het culturele veelvoud. (…) In het openbare leven behoort geen plaats te zijn voor stromingen die de scheiding van staat en kerk of de gelijke rechten van man en vrouw willen opheffen” Het Multiculturele Drama, 29 Januari 2000, NRC- Handelsblad 3
4
Femme de la Rue (2012) 4
5
Hoofddoek 5
6
1989-1994 Creil Erneste Chénière 6
7
2003-2004 Alma & Lila Lévy 7
8
2003-2004 Commission Stasi 8
9
2009 Gemeenschapsonderwijs Karin Heremans 9
10
“Burqa” wet 2011 10
11
Redenen voor verbod Neutraliteit Emancipatie van de vrouw 11
12
Vraagstelling Hoe kunnen we deze focus op “gendergelijkheid” begrijpen? Hoe kunnen we de bijna ‘spontane’ associatie tussen het multicultureel vraagstuk en het gender vraagstuk kaderen? 12
13
Opbouw Historische situering van de hoofddoek De hoofddoek in de Islam De ontdekking van de hoofddoek als een “modern” probleem De hoofddoek als symbool van culturele authenticiteit Beschouwing & conclusie 13
14
Geschiedenis van de hoofddoek Leila Ahmed (1992) Women and Gender in Islam, Yale University Press Fadwa El-Guindi (1999) Veil. Modesty, Privacy and Resistance, Berg Publisher. 14
15
Assyrische wortels Reeds wijdverspreid in Mesopotamie Onderscheid tussen vrouwen van stand en slaven/vrouwen van lichte zeden 15
16
Wet 40: “hij die een gesluierde slaaf ziet, en haar laat gaan (en) haar niet heeft gearresteerd (…) zal 50 roedeslagen krijgen, diens oren zullen doorboord worden en een koord zal doorheen die doorboringen worden getrokken en aan de achterkant vastgeknoopt worden” (geciteerd in El-Guindi 1999: 15) 16
17
Byzantijnse segregatie Segregatie mannen en vrouwen: Hellenistische wortels Integratie in vroeg-Christelijke tradities en verspreid in Byzantijns rijk Vrouwen speelden geen publieke rol Sluier aanwezig 17
18
Ontwikkeling van de Islam (622 A.D.) Pre-islamitische periode: vrouwen actieve publieke rol Sluier vervulde sociale functie Segregatie en onttrekking van de vrouw uit publieke functies zal zich verder ontwikkelen doorheen geschiedenis van de Islam Abbasidische periode (750-1258) 18
19
Niet beperkt tot vrouwen! Ook mannen waren en/of zijn gesluierd Klimatologische omstandigheden en functionele rol van de hoofddoek 19
20
Emirati 20
21
Touareg 21
22
Sikh 22
23
De profeet 23
24
24
25
Opbouw Historische situering van de hoofddoek De hoofddoek in de Islam De ontdekking van de hoofddoek als een “modern” probleem De hoofddoek als symbool van culturele authenticiteit Beschouwing & conclusie 25
26
De hoofddoek in de Koran Surat Ahzab 33: 59 “O profeet! Zeg tot jouw echtgenotes, jouw dochters en de vrouwen van de gelovigen iets van haar overkleding over zich heen naar beneden te laten hangen. Dat bevordert het best dat men haar herkent en niet lastig valt. En God is vergevend en barmhartig” 26
27
De hoofddoek in de Koran Surat Noor 24: 31 “En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en hun schaamstreek kuis bewaren en dat zij hun sieraad niet openlijk tonen, behalve wat gewoon al zichtbaar is. En zij moeten sluiers over hun boezem dragen en hun sieraad niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenotenof hun vaders of de vaders van hun echtgenoten” 27
28
Methode van interpretatie Koran als eerste bron Sunnah als tweede bron Consensus onder de rechtsgeleerden (ijma’) 28
29
Leila Babès 29
30
Fatima Mernissi 30
31
Tareq Oubrou 31
32
Tareq Oubrou “Il faut seulement expliquer la place et l'importance des pratiques. Et nécessité fait loi. Le musulman doit avoir des principes fermes mais il faut lui donner la pédagogie de les négocier en fonction de la réalité. (…) Une femme qui coiffe ses cheveux et les accompagne d'une tenue vestimentaire pudique et adéquate est préférable à ces jeunes filles voilées mais parfois habillées de tenues moulantes ou plus impudiques” Interview Zaman, 28 Oktober 2013 http://www.saphirnews.com/Tareq-Oubrou-Le-foulard-est- devenu-un-objet-obsessionnel_a17803.html 32
33
Opbouw Historische situering van de hoofddoek De hoofddoek in de Islam De ontdekking van de hoofddoek als een “modern” probleem De hoofddoek als symbool van culturele authenticiteit Beschouwing & conclusie 33
34
Victoriaans Europa (1837-1901) Ontwikkeling van een sterke seksuele moraal Gaat gepaard met een wetenschappelijk discours rond “normale” seksualiteit (Foucault 1978) Koloniale expansies (Stoler 1995, 2002) 34
35
Gender en Kolonialisme Dociele seksualiteitOngetemde seksualiteit 35
36
Gender en kolonialisme Onderdrukte seksualiteit 36
37
Evelyn Baring, Lord Cromer (1841-1917) “The degradation of women in the East is a cancer that begins its distructive work early in childhood, and has eaten into the whole system of Islam” (geciteerd in Ahmed, 1992: 152) 37
38
Qassim Amin (1863-1908) De bevrijding van de vrouw (1899) Hoofddoek als belangrijkste doelwit, ontsluiering van de vrouw om te kunnen beschaven 38
39
Opbouw Historische situering van de hoofddoek De hoofddoek in de Islam De ontdekking van de hoofddoek als een “modern” probleem De hoofddoek als symbool van culturele authenticiteit 39
40
Iraanse Revolutie (1979) Populariteit van de Chador als reactie op verbod ervan door Muhammad Reza Pahlavi 40
41
Secularisering Turkije Mustafa Kemal Ataturk verbiedt de hoofddoek Wordt symbool van Islamitische vernieuwingspartij 41
42
Quid de hoofddoekenkwestie? 42
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.