De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Enkelvoudige fietsongevallen oorzaken en oplossingen Peter Kroeze.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Enkelvoudige fietsongevallen oorzaken en oplossingen Peter Kroeze."— Transcript van de presentatie:

1 Enkelvoudige fietsongevallen oorzaken en oplossingen Peter Kroeze

2

3 Sneeuw, ijs en ijzel Voorkomen/wegnemen oorzaak  Geen materialen die snel opvriezen/glad worden  Geen scherpe bochten  Geen fietsdoorsteekjes bij drempels e.d.  Fietspaden, – stroken en doorsteekjes voldoende breed  Preventief strooien  Sneeuw borstelen (zeker hoofdfietsroutes)  Fietspaden en –stroken gelijk met hoofdrijbaan  Inzet hoveniers ? Inzet bewoners ?

4 Gladde, losse componenten Voorkomen/wegnemen oorzaak  Geen modderige bermen (zand op rijbaan)  Liever geen split !  Regelmatig vegen (zeker hoofdfietsroutes)  In herfst extra aandacht voor routes onder bomen, systematisch vegen en opzuigen bladeren  Vegen bij en na werkzaamheden (zand)

5

6 Voorkomen/wegnemen oorzaak  Geen gladde verhardingsmaterialen, zeker niet in bochten.  Geen putdeksels, markeringen, zebra’s e.d. in bochten  Geen stelconplaten (randjes, verzakken)  Trambaan, liefst fysiek maar minimaal visueel afschermen Gladde materialen en overgangen

7 Botsingen met trottoirbanden  Na ‘vallen door gladheid’ belangrijkste oorzaak  Vaker op wegen met fiets- en suggestiestroken  Ook invloed op letselernst : bij ca. 10% hoofdletsel door trottoirband

8 Voorkomen/wegnemen oorzaak  Trottoirbanden achterwege laten  Lage schuine banden i.p.v. traditionele band Botsingen met trottoirbanden

9 Vergroten voorspel- en waarneembaarheid  Betere zichtbaarheid door kantmarkering, strekse rij witte klinkers of door verschillende verhardingen/kleuren aan beide zijden van de band  Geen onverwachte hoogteverschillen  Voldoende brede fiets- en suggestiestroken Botsingen met trottoirbanden

10

11

12

13 Bermongevallen  > driekwart buiten de bebouwde kom  1/3 bij terugsturen vanuit berm naar fietspad  1/3 door berm zelf (mul, hobbelig e.d.)  1 /4 tegen boom of ander obstakel  Zichtbaarheid wegverloop (weinig contrast verharding/berm)

14 Voorkomen/wegnemen oorzaak  Berm sluit aan op fietspad, zonder of met minimaal hoogteverschil. Aandachtspunt bij asfaltering van het fietspad!  Halfverharde berm  Obstakelvrije ruimte (1,00 meter) Bermongevallen

15 Vergroten voorspel- en waarneembaarheid  Pas ALTIJD kantmarkeringen toe op fietspaden bubeko  In bochten bij fietspaden bibeko ook kantmarkering (buitenzijde)  Lichtgekleurde verharding  Verlichting, evt alleen in bochten  LED-verlichting Bermongevallen

16

17 Verlagen taakbelasting  fietsvoorziening voldoende breed  Bij mengen: verlagen snelheid en intensiteit autoverkeer Bermongevallen

18

19 Haastrecht, Op zondag 27 maart rond uur is een 67-jarige man uit Zoeterwoude bij een fietsongeval om het leven gekomen. De man maakte deel uit van een wielergroep van ongeveer 15 fietsers. Bij een wegversmalling op de Bredeweg heeft de man vermoedelijk een paaltje op de weg niet gezien, waarna hij daar vol tegenaan reed. Hij sloeg over de kop en belandde in een sloot. 4 a 5 omstanders hebben de man uit de sloot gehaald en zijn onmiddellijk begonnen met reanimeren. Toen de ambulance ter plaatse kwam heeft het ambulancepersoneel het over genomen. Dit mocht echter niet baten, de man is ter plekke overleden aan zijn verwondingen overleden. Mensen die getuige zijn geweest van het voorval en daar graag nog over willen praten, kunnen contact opnemen met de politie van de Krimpenerwaard (Haastrecht) via Desgewenst kan de politie slachtofferhulp inschakelen Dodelijk ongeval fietser Haastrecht Posted on March 28, 2011 by RedactieMarch 28, 2011Redactie

20  Vaak op plaatsen waar men niet bekend is (recreatieve routes)  Vaak oudere fietsers  Paaltje wordt over het hoofd gezien  In neergeklapte vorm een extra risico  Verantwoordelijkheid wegbeheerder Botsingen met paaltjes

21 Voorkomen en wegnemen oorzaak  Verwijder onnodige paaltjes (middel erger dan kwaal)  Alleen paaltjes als het echt nodig is.  Geen neerklapbare paaltjes  Flexibele paaltjes Botsingen met paaltjes

22 Vergroten voorspel- en waarneembaarheid  ALTIJD inleidende ribbelmarkering  Opvallende, reflecterende paaltjes  Op logische plek  Verlichte plaats  Geef paaltje bij voldoende breedte “body” i.v.m. opvallendheid Botsingen met paaltjes

23

24 Verlagen taakbelasting  Voldoende ruimte naast paaltje : iedere decimeter telt (> 1,00 m)  Niet op drukke en onoverzichtelijke situaties Botsingen met paaltjes

25 Ca. driekwart met fietsers in zelfde richting !  Zorg voor voldoende breedte (rekening houdend met intensiteit)  Bij gemend profiel : lage snelheid autoverkeer  Terughoudendheid met tweerichtingsfietspaden  Altijd asmarkering bij tweerichtingspaden  Beperk snelheidsverschillen (verbied bromfietsen op fietspad en alternatief voor racefietsers)  Beperk illegaal tegen de richting in fietsen Fiets-fietsongevallen

26 Bedankt voor de aandacht ! (voor foto’s: zie


Download ppt "Enkelvoudige fietsongevallen oorzaken en oplossingen Peter Kroeze."

Verwante presentaties


Ads door Google