De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Www.Ideamanagement.nl Rene Blok (Holland) Hans Michielsen (Norway) Ideamanagement is life The rest details....

Verwante presentaties


Presentatie over: "Www.Ideamanagement.nl Rene Blok (Holland) Hans Michielsen (Norway) Ideamanagement is life The rest details...."— Transcript van de presentatie:

1 Rene Blok (Holland) Hans Michielsen (Norway) Ideamanagement is life The rest details....

2 It ain’t Much if it ain’t Dutch René Blok/Hans Michielsen

3 1981 René Blok start bij Centrale Ideeënbus PTT medewerkers slechts 1000 ideeën per jaar Ideeëncommissie 1 maal per maand bijeen Uitgebreid Ideeëenbus-reglement (boekwerk) Looptijd 20 weken gemiddeld (verjaardagskaart) Geen besparingen en een zeer stoffig imago 1991 Systeem sterk vereenvoudigd. Ideeënkaarten verdwijnen, Ideeformulier nog maar 4 vragen Start: ptt telecom..... CANDY / / CASH

4 1993 Telecom Idea Management (TIM) bedacht Simpele Spelregels Boter bij de vis (10%) Beloning voor Implementatie Feestje op de werkvloer Alle beloningen in Personeelsblad Elk idee krijgt een Incentive Rodin-logo 5500 ideeën 10 miljoen besparing 7 weken behandeltijd gemiddeld TIME FOR A CHANGE:

5 Centerfold in company’s anual report

6 1997 – 1999 Ideesysteem naar unit Kwaliteit Ideamanagers worden aangesteld Introductie 24/7 Posters ondersteunen TIM 5000 ideeën per jaar gemiddeld 50 miljoen gulden besparing Behandeltijd 6 weken Blikken Drop een hit TIM centerfold in KPN NU Booming Business:

7 2000 TIM gekozen Best Practice door Universiteit Nijenrode Benchmarken vaste prik (2/3 bedrijven per week) TIM organiseert samen met Ideeëncentrum het eerste internationale Ideeëncongres in Nederland (Kijkduin) 150 bedrijven aanwezig Wie was de CEO van KPN en waarom is dit van belang??? Besparing 100 miljoen!!!! (absoluut record) Best Practice:

8 2001 TIM ontvangt de creativiteitsprijs Nederland KPN koopt UMTS Frequenties (net zoiets als Prepaid) Andere CEO stopt Ideamanagement in de lijn KPN stopt derhalve met Ideamanagement Rene Blok verlaat KPN na 20 jaar en start samen met Hans Michielsen September 11 th World Trade Center September 11 th World Trade Center R E M E M B E R Every negative experience, complain or problem, gives need for ideas. Every negative experience, complain or problem, gives need for ideas. Make it a challenge !!! The other side:

9 presentaties, mooi verhaal, nice suit, maar geen opdrachten 20/20 vision 20 hours at Content Mintblaadjes & Haagse Hopjes Nieuw Logo, Simpele spelregels, 24/7, smartphone Geen uitzonderingsgebieden 500 medewerkers en 100 ideeen 1e idee graaikasten ( euro besparing) 30% overname Been there, done that!!!! It's a whole new ballgame

10 2003 Trigger Ideeënbus Achterhaald (Management Team) Thema’s in de maand mei Perfecte Software via SWH Automatisering Meten is weten Creativiteit & Innovatie een must (hype) PILOT :

11 – ontvangt Innovatieprijs tijd voor Creativiteit Inzenders mogen beste idee presenteren Auditorium (Ren je Rot) Hoofdprijs is reis naar Sillicon Valley Ballonvaart, Parachute sprong overige prijzen 150 suggesties gemiddeld per jaar, 25% overgenomen, besparing circa euro besparing René Blok neemt plaats in bestuur Ideeencentrum Hans Michielsen start Rentabrain in Noorwegen

12 IDEE op The Hague WEB ( abonnementen) Tijd voor Duurzaamheid Hoofdprijs trein- en bootreis Texel plus Tandem voor 2 dagen voor 2 personen, Duurzame Greenboxen overige prijzen Workshop Ideamanagment (100 ideeën in een uur) Artikel in Facto Magazine omtrent Ideamanagement Workshops in Liverpool, Parijs, Stockholm en Oslo

13 2009/2010 Workshops Ideamanagement Booming Business Tence Rijkswaterstaat Belastingdienst City of The Hague City of Oslo Octrooicentrum Ideacenter RH HAG

14

15 Masterplan goal: The city of Oslo will be among to most innovative capitals in Europe, allowing space for creativity and creation of value. t o accomplish this we have to change……

16 Scenarios of changes

17 You have to stimulate change. In that way you: 1) Use the ultimate potencial of every employee 2) Motivate and challenge everyone to become part of ”developing the company” 3) Increase productivity and quality. Stimulate to find a faster,better, smarter and more joyful ways of working 4) Improve the psycho-social work environment 5) Create an extra communication line in the company

18 SPONTANIOUS INPUT PLANNED INPUT EKSTERNAL PROJECTS INTERNAL PROJECTS Recognition from MANAGEMENT Implementation RUTINES Progressive Culture From idea to change... Encouridgement, expectations and campagnes for change The ability of being open to change Improvements, more efficienty, new products/ Services. New activities New activities Cross functional projects ▲ COMPANY CULTURE ▲ PRODUCTIVITY ▲ RECRUTEMENT ▼ TURN-OVER

19 Suggestions rejected Good Proposals* Quantity vs Quality Total number of suggestions 4/5 1/25 4/25 Suggestions Approved 1/5 BRAINWRITING SESION BRAINWRITING SESION SELECTION IMPLEMENTATION Nuggets of gold 4% * to be tried & verified

20 The workshop as a tool with a scandinavian approach….. remember the last time you were impressed……???

21 4 workshop rules and 1 law You are always in the right group!!!! You are always in the right group!!!! You participate because your interested!!!! You participate because your interested!!!! You are invited to give your contributions!!!! You are invited to give your contributions!!!! (the group need your opinions) (the group need your opinions) Sharing experiences is a major value in the group!!!! Sharing is caring!!!! Sharing experiences is a major value in the group!!!! Sharing is caring!!!! THE LAW NO - yes….but……..

22 Solution focused change (SFC): For individuals – scale approach For individuals – scale approach For groups – the utopia approach For groups – the utopia approach “My excellent result” “My excellent result” The exception question The exception question The eight fundamentals for SFC The eight fundamentals for SFC 2 days workshop with active contributions from the employees 2 days workshop with active contributions from the employees Satisfaction garanteed No cure – No pay

23 Åpen approach to change Better environment (social) Better service/product Better reputation Applicants with high competence More Creativity Better solutions More recognition Positive Behaviour STAIRFUNCTION OF CHANGE


Download ppt "Www.Ideamanagement.nl Rene Blok (Holland) Hans Michielsen (Norway) Ideamanagement is life The rest details...."

Verwante presentaties


Ads door Google