De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MMNM 2012 (Marketing) communicatie. VOORSTELLEN CONTACT Isa_Hva (TWITTER)

Verwante presentaties


Presentatie over: "MMNM 2012 (Marketing) communicatie. VOORSTELLEN CONTACT Isa_Hva (TWITTER)"— Transcript van de presentatie:

1 MMNM 2012 (Marketing) communicatie

2 VOORSTELLEN

3 CONTACT Isa_Hva (TWITTER)

4 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 4

5 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 5

6 MARKETING Communicatie Transparantie Gericht Snel Groot Bereik Creatief Meetbaar Segmentatie Nieuwe generaties Nieuwe gewoontes

7 MCM nu? WAAR LIGT DE GRENS? TOOL OF TERROR? SOCIAL OF A SOCIAL DELEN, PROFILEREN OF ANONIEM

8 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/HoutenCommunicatie Handboek8

9 Bewuste communicatie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 9

10 De zender heeft niet de intentie te communiceren, maar laat wel een boodschap overkomen bij de ontvanger. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 10

11  Feedback  Terugkoppeling  Encoderen  Decoderen © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 11

12 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 12

13 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 13

14 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 14

15 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 15

16 We gingen uit van de zender nu van de ontvanger We richtten ons op de massa nu op one-to-one communicatie We wilden informeren nu communiceren We ontwierpen logo’s nu een visuele identiteit We dachten in tekst nu in beeld We hadden een informatietekort nu een overload We ontwikkelden communicatiemiddelen nu concepten We communiceerden over producten nu over merken We focusten ons op verkopen nu op verbinden We zochten kopers van onze producten nu fans van ons merk © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 16

17 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 17

18 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 18

19 Openbare en voor iedereen toegankelijke communicatie Meestal verspreid door technische middelen als radio, tv en kranten Direct contact tussen de communicerende partijen Telefoongesprekken, discussies, chatten De communicatie die een persoon met zichzelf voert Iemand die in gedachten tegen zichzelf praat © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 19

20 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 20

21 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 21

22 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 22

23 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 23

24 Ansoff-matrix geeft vier mogelijke groeistrategieën van marketingcommunicatie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 24

25 Een organisatie die marktpenetratie als groeistrategie kiest, wil grotere aantallen van bestaande producten op de bestaande markt afzetten. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 25

26 Bij marktontwikkeling richt de organisatie zich op het verkopen van bestaande producten aan nieuwe klanten op nieuwe markten. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 26

27 Productontwikkeling zorgt ervoor dat vaste klanten ook andere producten van de organisatie gaan kopen. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 27

28 Diversificatie is de introductie van een nieuw product op een nieuwe markt. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 28

29 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 29

30 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 30

31 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 31

32 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 32

33 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 33

34 Basisfuncties van een merknaam: – Zorgt voor bekendheid – Opbouwen van een emotionele band – Het herinnert klanten eraan het opnieuw te kopen © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 34

35 Het consistent, coherent en continu uitdragen van de (gewenste) Merkidentiteit. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 35

36 Een goede positionering leidt tot een duidelijke en onderscheidende plaats van het merk in het perspectief van de consument ten opzichte van de concurrentie. Bij (her)positionering gaat het om: – het vinden van een match tussen identiteit, relevantie en onderscheid. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 36

37 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 37

38 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 38

39 Informationele positionering Transformationele positionering Tweezijdige positionering Uitvoeringspositionering © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 39

40 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 40

41 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 41

42 “Leef met je hart” heeft de waarden: – Genieten – Gezonde eigenschappen van product © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 42

43 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 43

44 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 44

45 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 45

46 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 46

47 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 47

48 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 48

49 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 49

50 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 50

51 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 51

52 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 52

53 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 53

54 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 54

55 Kies voor een logische domeinnaam Laat de website aansluiten bij de overige communicatiemiddelen Maak de website persoonlijk Geef interactiviteit de ruimte © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 55

56 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 56

57 Vindt vooral plaats via: – Direct mail – Telefonische verkoop – – Sms Vroeger: bij verkoopacties Nu: ook bij het opbouwen en behouden van relatie met de klant © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 57

58 Met CRM kan een organisatie: Direct zien welke acties succesvol zijn Geld besparen bij onrendabele klanten Beter haar aanbod op de behoeften van de klant afstemmen Snel op veranderingen in de situatie van de klant reageren Gerichter en persoonlijker klanten aanspreken Bestaande klanten langer vasthouden © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 58

59 Marketinginspanningen moeten gericht zijn op de winstgevende klanten en op klanten die zich tot goede klanten kunnen ontwikkelen. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 59

60 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 60

61 – Vaak bij duurdere consumenten- aankopen zoals bij keukens en auto’s – Winkels – Business-to-Business © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 61

62 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 62

63 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 63

64 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 64

65 DIESEL etalage © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 65

66 Doelen zijn: – Verhogen van naamsbekendheid – Versterken van imago – Opbouwen en onderhouden van relaties – Tonen van maatschappelijke betrokkenheid – Motiveren van de eigen medewerkers © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 66

67 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 67

68 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 68

69 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 69

70 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 70

71 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 71

72 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 72

73 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 73

74 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 74

75 Ondernemingsdoelstellingen Marketingdoelstellingen Communicatiedoelstellingen © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 75

76 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 76

77 Bijvoorbeeld: – 60% van de inwoners van de gemeente Eindhoven moet voor 1 januari 2011 weten dat de gemeente een nieuw vuilophaalsysteem invoert. – Een communicatiedoelstelling maakt dus duidelijk: Welke doelgroep je wilt bereiken Welk effect je wilt bereiken in termen van weten, vinden, doen Binnen welke tijd je de doelstellingen wilt realiseren © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 77

78 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 78

79 De doelstellingen moeten realistisch en acceptabel zijn. De doelstellingen moeten meetbaar zijn. De doelstellingen moeten specifiek en tijdgebonden zijn. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 79

80 Essentiële vragen zijn: – Met wie wil je communiceren? - doelgroep – Wat ga je communiceren? - boodschap – Hoe wil je communiceren? - middelen – Wanneer ga je wat communiceren? - doelgroep © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 80

81 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 81

82 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 82

83 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 83

84 Een goede propositie is: – Overtuigend – Onderscheidend – Geloofwaardig – Maatschappelijk aanvaardbaar © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 84

85 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 85

86 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 86

87 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 87

88 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 88

89 De volgende criteria kunnen gebruikt worden: – Communicatiemodel – Eenvoud – Consistentie – Stijl – Onderscheidend © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 89

90 Taakstellende methode Uitgaven in voorafgaande jaren Anticyclische methode © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 90

91 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 91


Download ppt "MMNM 2012 (Marketing) communicatie. VOORSTELLEN CONTACT Isa_Hva (TWITTER)"

Verwante presentaties


Ads door Google