De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aan de slag Willem Berghoef, Doetinchem, 13 september 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aan de slag Willem Berghoef, Doetinchem, 13 september 2013."— Transcript van de presentatie:

1 Aan de slag Willem Berghoef, Doetinchem, 13 september 2013

2 Wat is laaggeletterdheid? In de praktijk: Niet goed functioneren in de samenleving Niet goed functioneren op de werkplek Eigen doelstellingen niet realiseren Eigen kennis en ontwikkeling niet realiseren

3 Combinatie van oorzaken Welke oorzaken kunt u bedenken? Thuissituatie en sociale omgeving Het onderwijs Individuele factoren

4 Geletterdheid & werk De helft van de laaggeletterden heeft werk o 25% zorg- en welzijnssector o 20% industrie en energie o 17% handel en horeca Zorg- en welzijn: 45+, vrouw, mbo (+) 39% van de laaggeletterden heeft mbo of hoger

5 Geletterdheid & werk Hogere productiviteit Lager ziekteverzuim Minder veiligheidsproblemen Betere doorgroeimogelijkheden Flexibel inzetbare medewerkers Betere werksfeer Minder stress

6 Geletterdheid & gezondheid Gezondheidsvaardigheden Vaardigheden om informatie over gezondheid te verkrijgen, te begrijpen en te gebruiken bij het nemen van beslissingen over gezondheid.

7 Geletterdheid & gezondheid Meer gebruik van de zorg Ongezonder Minder zelfmanagement Slechtere communicatie met zorgverlener

8 Geletterdheid & gezin Belang van aandacht voor taal: Door taal kennis overdragen Vroege aanpak voorkomt problemen op latere leeftijd, lees voor vanaf 3 maanden Ouders spelen belangrijke rol in taalstimulering

9 Geletterdheid & gezin Waarom voorlezen? < 5 minuten lezen in 1 jaar = woorden 10 min dagelijks lezen = woorden 15 min per dag lezen = woorden > 1 uur per dag lezen= woorden 64% van risicokinderen leert goed lezen als zij worden voorgelezen. Zonder voorlezen leert slechts 36% van deze kinderen probleemloos lezen.

10 Wat kan mijn organisatie doen? Bepaal je strategie Zorg voor bewustwording Herken laaggeletterde mensen Verwijs door Pas uw communicatie aan Integreer in dagelijks werk

11 Strategie Stap 1 – Bepaal je strategie: Bepaal je doel & doelgroep Schat de omvang van je doelgroep in Stel een coördinator aan Stel een plan van aanpak op Breng indien wenselijk scholingsbehoefte in kaart

12 Bewustwording Stap 2 – Zorg voor bewustwording Maak een (intern) communicatieplan Organiseer (interne) bijeenkomsten Activeer leidinggevenden Zet een taalambassadeur in

13 Herkennen Stap 3 – Herken mensen die moeite hebben met lezen en schrijven Training ‘Herkennen & Doorverwijzen’ Gebruik terugvertel-methode of begripsvragen Wees alert op smoezen en trucs Verspreid herkenningswijzers

14 Doorverwijzen Stap 4 - Verwijs door: Interne Taalscholing Kom er in gesprekken op terug

15 Stap 5 Stap 5 – Pas uw communicatie aan Breng uw proces in kaart: waar komt een patiënt of cliënt in aanraking met communicatie. Pas uw communicatie aan, zowel schriftelijk als mondeling. Ondersteun uw communicatie visueel. Maak website ‘drempelvrij’ (www.drempelvrij.nl)www.drempelvrij.nl Bekijk voor meer tips van andere organisatieswww.gezondheidsvaardigheden

16 Opdracht A.Welke problemen kan laaggeletterdheid binnen onze organisatie opleveren? B. Hoe zou je laaggeletterden binnen onze organisatie het beste kunnen benaderen? C. Hoe kan de aanpak laaggeletterdheid een structurele plek krijgen binnen onze organisatie?

17 Individueel Hoe kan ik het stimuleren van taalvaardigheid in mijn eigen dagelijkse werkzaamheden integreren?

18 Stichting Lezen & Schrijven Advies op maat bij de implementatie van de aanpak binnen uw organisatie Aanbieden van goede voorbeelden van organisaties die u voorgingen Geven van trainingen ‘Herkennen & Doorverwijzen’. Informatie verstrekken over cursussen, aanbieders van taalonderwijs en instrumenten om taalvaardigheid van medewerkers eenvoudig te bepalen. Verstrekken van campagnematerialen zoals posters en ‘Herkenningswijzers’

19 Vragen?


Download ppt "Aan de slag Willem Berghoef, Doetinchem, 13 september 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google