De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Thuis oefenen met het Otago Exercise Programme 13 mei 2011 Ina Bettman.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Thuis oefenen met het Otago Exercise Programme 13 mei 2011 Ina Bettman."— Transcript van de presentatie:

1 Thuis oefenen met het Otago Exercise Programme 13 mei 2011 Ina Bettman

2 Ouderen en de toekomst Demografische ontwikkelingen RIVM (Rapport ); 2011; gezond ouder worden in Nederland 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme plussers2,6 miljoen4,5 miljoen 25 % bevolking 40% van de ouderen is in 2050 > 80 jaar

3 Woonsituatie ouderen  aandeel ouderen dat in een verzorgings- of verpleeghuis woont, is sinds 1995 gehalveerd  2008: bijna 95% van de ouderen woont zelfstandig  ontwikkelingen in o. a. woonzorgconcepten en technologie zorgen voor een vervaging van de scheidslijn tussen zelfstandig wonende ouderen en ouderen in een instelling  deze trend zal zich voortzetten in de toekomst Gezond ouder worden in Nederland; rivm mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

4 Preventie heupfracturen 10% minder heupfracturen is mogelijk door implementatie van bewezen effectieve programma’s valpreventie effectiviteit heupbeschermers is onduidelijk Ouderen nu en in de toekomst; rivm/scp; mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme Aantal heupfracturen

5 Gevolgen van vallen Bij 75-plussers is meer dan 90% van de dodelijke slachtoffers na een privéongeval overleden als gevolg van een val. Gezond ouder worden in Nederland rivm 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

6 “Age and Ageing is an international journal publishing refereed original articles and commissioned reviews on geriatric medicine and gerontology. Its range includes research on ageing and clinical, epidemiological, and psychological aspects of later life.” SCI= 3.131

7 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

8

9 het Otago Oefenprogramma  thuisoefenprogramma  set van spierversterkende en balansoefeningen  kant en klaar oefenprogramma dat individueel kan worden aangepast  opbouw in weerstand (krachtoefeningen)  opbouw in moeilijkheidsgraad (evenwicht) 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

10 Vier uitgangspunten  op maat: variëteit fysieke capaciteit en gezondheid en reactie op oefeningen  opbouw in moeilijkheidsgraad; kracht en balans moeten verbeteren  na 4 behandelingen zelfstandig uitvoerbaar halfjaarlijkse controle  een wandelprogramma Gardner MM, Buchner DM, Robertson MC, Campell AJ; Practical implementation of an exercise-based falls prevention programme; Age and Ageing 2001; mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

11 Otago Programma Monitoring 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

12 Monitoring Bij eerste behandeling en halfjaarlijks  chair stand test: stoel zonder armleuningen, 5 keer opstaan en gaan zitten, armen over elkaar gevouwen  four-test balance scale; blote voeten 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

13 Chair stand test 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme 5x zo snel mogelijk opstaan/gaan zitten tijd registreren maximaal 2 minuten

14 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme 4 posities; stand op één been minimaal 30 sec.

15 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

16 oefenprogramma  warming up oefeningen  krachtoefeningen3 x per week  balansoefeningen3 x per week  wandelprogrammamin. 2 x per week 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

17 Warming up 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

18 krachtoefeningen 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

19 balansoefeningen 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

20

21

22

23

24

25 Otago Programma uitvoering  fysiotherapeut of getrainde instructeur  oefenboek met oefeningen en instructies voor elke oefening  duur oefensessie 30 minuten  oefeningen 3 keer per week met 1 dag rust er tussen  wandelen 2 keer per week 30 minuten 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

26 Otago Programma oefeningen  warming-up (5 oefeningen)  spierversterking (5 oefeningen)  balans training (12 oefeningen)  alle oefeningen staand of lopend, één uitzondering  concentrisch 2-3 sec. excentrisch 4-5 sec.  oefenen binnen pijnvrije ROM  rust van 1 minuut inbouwen, indien nodig  uitademen op de inspanning 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

27

28 opmerkingen  Meetbare opbouw  Lijkt goed uitvoerbaar  Lage kosten  Niet arbeidsintensief  Eigen verantwoordelijkheid / compliance / begrip  “Kookboek” fysiotherapie  Multidisciplinair inzetbaar 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

29 Aanbevelingen  OOP gebruiken in de eerstelijnszorg bij 80+ met val in afgelopen jaar  aanleren programma i.s.m. bijvoorbeeld mantelzorger, praktijkondersteuner, thuiszorg  domotica toevoegen 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

30 Review resultaten:  7 RCT’s totaal 1503 deelnemers  Uitkomstmaten:  1. overlijdensrisico  2. aantal vallen  3. aantal vallen met verwondingen  4. compliance na 12 mnd 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

31 Resultaten review: overlijden 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

32 Resultaten review: vallen 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

33 Resultaten review: val met verwonding 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

34 Resultaten review: compliance Compliance na 12 maanden: 36,7%≥ 3 x per week 55,9%2 x per week 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

35 Literatuur en contact  Does the Otago exercise programme reduce mortality and falls in older adults?: a systematic review and meta-analysis; Thomas S, Mackintosh S, Halbert J; Age and Ageing; 39; 2010  Interventions for preventing falls in older people living in the community; Gillespie LD, Robertson MC, Gillespie WJ et al.; Cochrane database of systematic reviews; 2009; art no CD  Gezond ouder worden in Nederland; 2011; rivm  Ouderen nu en in de toekomst; 2004; rivm/scp  Practical implementation of an exercise-based falls prevention programme; Gardner MM, Buchner DM, Robertson MC, Campell AJ; Age and Ageing 2001; 30  Contact over Otago Exercise Programme: 13 mei 2011 thuis oefenen met het Otago Exercise Programme

36 Bedankt voor uw aandacht


Download ppt "Thuis oefenen met het Otago Exercise Programme 13 mei 2011 Ina Bettman."

Verwante presentaties


Ads door Google