De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Docent: drs. Caroline Heijmans.  Van sensatie en perceptie (titel hoofdstuk in het boek) naar interpretatie en beoordelen (titel van de les)  De volgende.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Docent: drs. Caroline Heijmans.  Van sensatie en perceptie (titel hoofdstuk in het boek) naar interpretatie en beoordelen (titel van de les)  De volgende."— Transcript van de presentatie:

1 Docent: drs. Caroline Heijmans

2  Van sensatie en perceptie (titel hoofdstuk in het boek) naar interpretatie en beoordelen (titel van de les)  De volgende onderwerpen komen aan bod:  transductie  sensorische adaptatie  de absolute drempel voor verschillende stimuli  perceptuele ambiguïteit en vervorming  gestaltbenadering © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl2

3 na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les: 1. kun je transductie definiëren; 2. kun je uitleggen wat de absolute drempel voor verschillende stimuli betekent; 3. kun je voorbeelden geven van perceptuele ambiguïteit en vervorming; 4. kun je de gestaltbenadering met betrekking tot perceptie uitleggen; 5. kun je de ponzo-illusie aantonen. 6. kun je de theorieen over informatieverwerking relateren aan persoonlijkheidsontwikkeling. © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl3

4  Iedereen verwerkt informatie en hierin zijn bepaalde processen te herkennen.  Ook uniek proces (de manier waarop iemand informatie verwerkt, zegt iets over hem/haar als persoon).  Relatie met persoonlijkheidsontwikkeling © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl4

5  De hersenen nemen de wereld indirect waar, omdat de zintuigen alle stimuli omzetten in de taal van het zenuwstelsel: neurale impulsen © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl5

6  stimulatie  transductie (omzetten in patroon van neurale impulsen)  sensatie  perceptie © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl6

7  Proces waarbij een gestimuleerde receptor (bijv. ogen, oren, huid) een patroon van neurale impulsen creëert dat de stimulus representeert in de hersenen, waardoor onze initiële ervaring van de stimulus ontstaat. © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl7

8  Hoe zwak kan een stimulus zijn om nog net te worden opgemerkt door een organisme?  Absolute drempel: intensiteit waarbij de stimulus de helft van een groot aantal pogingen wordt opgemerkt. © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl8

9  Het kleinste fysische verschil tussen twee stimuli dat iemand betrouwbaar in 50% van de gevallen als verschil kan opmerken. © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl9 verschildrempels

10  De grootte van het JWV hangt proportioneel samen met de intensiteit van de stimulus. © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl10 Wij zijn gebouwd om veranderingen in, en relaties tussen stimuli op te merken

11  Sensatie is afhankelijk van de kernmerken van de stimulus, de achtergrondstimulus en de detector.  Sensatie is een waarschijnlijkheid dat het signaal wordt opgemerkt en accuraat wordt verwerkt. Een factor bij die kans of waarschijnlijkheid is de variatie in het menselijke oordeel. © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl11

12  Zintuigen worden steeds minder gevoelig naarmate een stimulus langer aanhoudt. © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl12

13  Perceptie geeft betekenis aan sensatie.  Doel: accurate greep op de wereld krijgen.  Door perceptie ontstaat een interpretatie van de externe wereld, GEEN letterlijke kopie. © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl13 Het is de taak van perceptie om sensorische input aan de omgeving te onttrekken en die te organiseren tot stabiele, betekenisvolle percepten. Hoe wordt een gewaarwording tot een uitgebreide perceptie?

14  Kenmerkdetectoren  Bottom up of Top down?  Perceptuele constanties  Veranderingsblindheid © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl14

15 © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl15 stimulusgedreven kennisgedreven

16 © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl16 Als we vanuit een hoek naar een deur kijken, dan ‘weet’ je dat de deur rechthoekig is, hoewel het sensorische beeld vervormd is.

17  Formeer 2 subgroepen  Geef zelf 3 voorbeelden uit je eigen ervaring van:  bottom-upverwerking  top-downverwerking  Bespreek de voorbeelden met elkaar.  Presenteer de voorbeelden. © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl17

18 © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl18 Veranderingen die we zien aankomen, zoals een rood licht dat op groen springt, merken we wel op. Het onverwachte zien we over het hoofd door onze verwachtingen die van ‘bovenaf’ komen.

19 © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl19

20 © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl20 Het Hermannraster

21 © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl21

22 © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl22

23 © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl23

24 © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl24

25 © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl25

26  Op leren gebaseerde interferentie  Gestalttheorie van perceptie  hersenen vormen een ‘heel’ percept (meer dan de som van de sensorische delen)  Percept: figuur (=patroon/Gestalt) waar alle aandacht naar gaat + grond (=achtergrond waartegen we de figuur waarnemen)  Lege plekken opgevuld © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl26 subjectieve contouren + insluiting subjectieve contouren + insluiting

27  gelijkenis  dichtbijheid  continuering © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl27

28  Gemeenschappelijke bestemming  Prägnanz (bij voorkeur het eenvoudigste patroon) © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl28

29  Op leren gebaseerde interferentie  context en verwachtingen  perceptuele disposities © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl29 Leverworst, boter, jam hagelslag, ham, k??s Bob, David, Willem, Hans, Tom, K??s Leverworst, boter, jam hagelslag, ham, k??s Bob, David, Willem, Hans, Tom, K??s

30 © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl30

31 © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl31 Amerikanen Aziaten

32 Bower (1971) © drs. Caroline Heijmans | heijmans@ator-opleidingen.nl32 Reactie alleen bij kinderen ouder dan 6 maanden (Visual Cliff experiment – Gibson & Walk, 1960) Bower (1971) zette baby’s van 2 weken oud een driedimensionale bril op. Genereerde virtuele werkelijkheid waarbij bal in de ruimte verplaatste – dichtbij gezicht = versnelde hartslag + duidelijk waarneembare angst


Download ppt "Docent: drs. Caroline Heijmans.  Van sensatie en perceptie (titel hoofdstuk in het boek) naar interpretatie en beoordelen (titel van de les)  De volgende."

Verwante presentaties


Ads door Google