De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal Port autonome de Liège Autonome Haven van Luik.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal Port autonome de Liège Autonome Haven van Luik."— Transcript van de presentatie:

1 Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal Port autonome de Liège Autonome Haven van Luik

2 Voorstelling van « Liège Trilogiport » Bedrijfspark waar multimodaal koning is door Emile-Louis Bertrand, Waarnemend directeur–generaal van de Autonome haven van Luik 15 januari 2007

3 De haven van Luik –1 ste Belgische binnenhaven –3 de Europese binnenhaven

4

5 Haven van Luik = 31 havenzones (366 ha)

6 De haven van Luik in enkele cijfers  T in 2005 (waterweg)  20 miljoen ton goederen vervoerd in 2005 (water – spoor – weg)

7 De haven van Luik in enkele cijfers  directe banen  indirecte banen  15 % van het BBP van de provincie Luik  3,3% van het BBP van Wallonië  0,8% van het BBP van België  Bron: Nationale Bank van België

8 Liège Trilogiport Een «logistiek dorp» in hartje Europa

9 Duisburg & Luik…Twee binnenhavens met gelijksoortige geschiedenis  1970 : industrieel verval in regio Duisburg  1990 – 2000: fenomenale ontwikkeling van de logistiek (hergebruik industrieel braakland, enz)  Haven van Duisburg = 1 ste Europese binnenhaven

10 Evolutie van het aantal containers in de haven van Antwerpen tot 2012

11 Gevolgen van deze groei  Beperkte bereikbaarheid van de haven  Toename van de verkeerscongestie in en rond Antwerpen  Verzadiging  Toename van de transporttijden over de weg van en naar de haven van Antwerpen  Hogere transportkosten  Vestiging van de Europese distributiecentra in het achterland van Antwerpen

12 50 km 100 km 150 km Oplossing: Luik = natuurlijk achterland van Antwerpen

13 Studie Cushman & Wakefield België staat op de 1 ste plaats in Europa

14 Studie Cushman & Wakefield Luik op 2 de plaats in Europa

15 Uniek terrein in Europa (100 ha) Project dat: fundamenteel is voor de toekomst van de Luikse regio onmisbaar is voor de economische herstructurering van Luik Het multimodale platform Liège Trilogiport

16  3 maritieme toegangen  Antwerpen (12u)  Rotterdam (20- 24u)  Duinkerke (48 u)  3 vervoersmodi  water  spoor  weg  3 Europese grensmarkten  Nederland  Duitsland  Frankrijk De uitzonderlijke troeven van Liège Trilogiport

17 Containerterminal (15ha) Achterliggende terreinen (terminal) Dienstzone voor de havenkantoren & een douaneagentschap Stormbekken Achterliggende terreinen voor Europese distributiecentra

18 Totale oppervlakte: 100 ha Commercialiseerbare oppervlakte: 83 ha Containerterminal (15 ha) Kadeterreinen voor bedrijven die een beroep doen op vervoer over de binnenwateren (14,7 ha) Achterliggende terminalterreinen met spoorverbinding (12,7 ha) Terreinen voor distributiecentra (29 ha) Openbare zone: kaden & wegen (10,2 ha) Dienstzone (1,8 ha) Stormbekken (3,6 ha) Liège Trilogiport : enkele cijfers

19  Dit terrein is ideaal verbonden met het hele Europese binnenvaartnet.  Liège Trilogiport bevindt zich op het kruispunt van een belangrijk autoweg- en spoorwegnetwerk.  Makkelijke & snelle toegang tot de voornaamste Europese steden:  Parijs (3u30)  Aken (30 min)  Antwerpen (1u15)  Brussel (1u)  Keulen (1u15)  Maastricht (15 min)

20  Uitstekende strategische ligging  Verzorgingsgebied:  Meer dan 56 miljoen inwoners in een straal van 250 km  Meer dan 60 % van de Europese koopkracht in een straal van 500 km.  Nabij Liège Airport, 10 de vrachtluchthaven in Europa

21  Containerterminal van meer dan 15 ha,  Binnendok,  Beveiligde toegang tot zeeschepen,  Dagelijkse containerpendeldiensten over de binnenwateren naar de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam,  Verbindingen met het hele Europese binnenvaartnet,  Spoorwegverbindingen,  Douanediensten,… Faciliteiten van Liège Trilogiport

22 Dankzij Liège Trilogiport kan de haven van Luik uw bedrijf vanaf eind 2008 ontvangen op een unieke site in Europa die voorzien is van alle nodige infrastructuur voor het gecombineerd vervoer.

23 Aantrekken van :  Ondernemingen die gebruik maken van de waterweg  Europese distributiecentra  Activiteiten met hoge toegevoegde waarde Voornaamste doelstellingen van Liège Trilogiport

24  Potentieel op termijn: teu per jaar  Een economische pool van meer dan directe banen genereren  Bron: studie van het Office de Promotion des Voies Navigables Liège Trilogiport : uitstalraam van Luikse herstructurering

25  De zeehaven van Antwerpen,  de Autonome haven van Luik,  SPI + (de economische operator van de provincie Luik) hebben zich verenigd in het kader van een overeenkomst voor Economisch Samenwerkingsverband (ESV) voor de ontwikkeling van «Liège Trilogiport ». Economisch samenwerkingsverband

26  Klanten van de haven van Antwerpen die geen zeekade nodig hebben, de mogelijkheid bieden zich in het natuurlijk achterland van de haven te vestigen, wat het multimodaal vervoer van en naar Antwerpen zal ontwikkelen,  De mobiliteit bij het binnenkomen en verlaten van Antwerpen verbeteren,  de Autonome haven van Luik voordeel laten halen van de vestiging op haar terreinen van grote internationale ondernemingen die aangetrokken worden door het belang van de haven van Antwerpen, en een betere basis geven aan het internationale karakter van de Autonome haven van Luik,  SPI+ op zoek laten gaan naar industriële eenheden of diensten die een meerwaarde kunnen opleveren voor de economie van de provincie Luik. Doelstellingen van het ESV

27 Liège Trilogiport gevisualiseerd

28 Dank u voor uw aandacht!


Download ppt "Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal Port autonome de Liège Autonome Haven van Luik."

Verwante presentaties


Ads door Google