De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved nieuwe technologie lagere kosten! kortere time to market! kortere time to market! hogere kwaliteit!

Verwante presentaties


Presentatie over: "© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved nieuwe technologie lagere kosten! kortere time to market! kortere time to market! hogere kwaliteit!"— Transcript van de presentatie:

1 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved nieuwe technologie lagere kosten! kortere time to market! kortere time to market! hogere kwaliteit! globalisatie! outsourcing! fusies! betere service naar studenten! deregulering! nieuwe regelgeving! enkele eisen en wensen

2 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved opleiding: vraag- gericht kennis beoordeling: producten Bron: Mirande (IOWO 1999) expert rol docent: coach vakkennis competenties leerdoel : passief rol student: verwerken van kennis werken met kennis leeractiviteit: Kennis revolutie actief aanbod- teamlid autonoom functie docent: het webleerboek leermiddelen: virtuele contacten contact- onderwijs onderwijsvorm: samen leren zelfstudie werkvorm: Digitale revolutie gericht visie management: beheer krachten in het onderwijsveld

3 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved naar een moderne universiteit hiërarchische universiteit met losse IT systemen webachtige universiteit ondersteund door genetwerkte IT systemen heroriëntatie van het universitaire gebeuren door intensieve gebruikmaking van IT grootscheepse toename van de complexiteit zowel in het universitaire gebeuren als in IT nieuwe bekwaamheden / rollen voor de medewerkers snelle transformaties in het ecosysteem

4 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved de Grote Problemen door de IT Net achter de rug (de eenvoudige probleempjes)Net achter de rug (de eenvoudige probleempjes) Millenniumovergang (Y2K) Introductie van de Euro Nu (de meer uitdagende problemen)Nu (de meer uitdagende problemen) Ontrafelen en reduceren van de complexiteit Veiligheid (vooral van web-based systems) Adoptie van Nieuwe Technologie Snellere Applicatie ontwikkeling Ontmantelen van ‘legacy’ systemen Continue Alignment tussen Business en IT In de toekomst (de uiteindelijke uitdaging)In de toekomst (de uiteindelijke uitdaging) IT als enabler voor “human brain power”

5 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved Probleem probleem Oplossings- concept oplossing waarom architectuur? Program management: Focus op tijd en budget Architect: Focus op inhoud, context, randvoorwaarden en oplossingsprincipes Traditionele opdeling in losstaande deelproblemen introduceert risico dat het zicht op de samenhang en de totaaloplossing verloren raakt Geen twijfel over de kwaliteit van de deeloplossingen- maar zal de totaaloplossing de beoogde doelstellingen halen? De architectuurbenadering richt zich op het totaalconcept. De detailoplossingen worden alle op basis van dezelfde principes ontwikkeld. Bron: Herman Hartman

6 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved wat is architectuur ?

7 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved A more profound definition of architecture can be found in Compton's Encyclopaedia:  “ARCHITECTURE” By the simplest definition, architecture is the design of buildings, executed by architects. However, it is more. It is the expression of thought in building. It is not simply construction, the piling of stones or the spanning of spaces with steel girders.  It is the intelligent creation of forms and spaces that in themselves express an idea.  “ARCHITECTURE” By the simplest definition, architecture is the design of buildings, executed by architects. However, it is more. It is the expression of thought in building. It is not simply construction, the piling of stones or the spanning of spaces with steel girders.  It is the intelligent creation of forms and spaces that in themselves express an idea.

8 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved etymologische herleiding van het woord ‘architect’ Grieks archo tekton Sanskrita arh takshati Nederlands waardig / verdienstelijk hij vormt / hij construeert ‘taksh’ impliceert ook het vormen in de geest

9 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved definitie Architectuur beschrijft hoe een onderneming, de informatievoorziening, een applicatie en / of een infrastructuur is vormgegeven, dient te worden gebouwd en zich voordoet in het gebruik. Architectuur is een coherente en consistente verzameling principes, verbijzonderd naar - uitgangspunten, - regels, - richtlijnen en - standaarden soms vastgelegd in patterns.

10 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved IEEE definitie (1471 – 2000) Architecture: The fundamental organization of a system embodied in its components, their relationships to each other and to the environment and the principles guiding its design and evolution.

11 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved For a thing to operate as one system, It must be designed as one system. Architecture is a prerequisite of design. For a thing to operate as one system, It must be designed as one system. Architecture is a prerequisite of design.

12 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved architectuur is principe georiënteerd het ontwerp is service georiënteerd

13 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved Omgeving Organisatie gedrag Strategische principes Architectuur principes Processen Vaardigheden Middelen principes worden in principe opgesteld van buiten naar binnen

14 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved Individu Sociale context Markt behoefte Middelen DelenGeheel factoren die het vaststellen van de principes beïnvloeden

15 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved algemene business principes 1.Maximale digitalisering van de dienstverlening intern en extern. 2.Terugdringen van nodeloze papierstromen. 3.Terugdringen van nodeloze handmatige interventies. 4.Optimale Self Service voor de medewerkers richting de diensten van de onderneming, maar ook voor de klanten. 5.Informatie-architectuur maximaal onafhankelijk van organisatorische verbijzonderingen. 6.Informatie-architectuur maximaal onafhankelijk van de specifieke implementatie van de bedrijfsprocessen.

16 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved architectuur principes vanuit de medewerker -1 1.Maximale ondersteuning thuiswerk (werken doe je thuis, desnoods bij de klant; vergaderen doe je op kantoor). 2.Noodzakelijke kennis / informatie just-in-time aanwezig op muisclick afstand. 3.Maximale ondersteuning community building (inclusief virtuele teams & remote experts). 4.Optimale ‘secretariële’ ondersteuning (remote virtuele ‘secretaresse’). 5.Optimale bereikbaarheid van & door anderen (temporary mailboxes en signalering).

17 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved architectuur principes vanuit de medewerker -2 6.Minimale administratieve overhead (facturering en declaraties). 7.Eigen kennis en informatie overal virtueel aanwezig. 8.Minimaal gesleep met hardware devices. 9.Optimale bescherming tegen oneigenlijk gebruik. 10.Minimaal systeem beheer vanuit de onderneming.

18 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved automatiseringsprincipes 1.Maximale Outsourcing, beginnend op business niveau (gebruik van BPO, ASP, webservices). 2.Maximaal gebruik van pakketsoftware, zonder (noemenswaardige) aanpassingen. 3.Integratie is een kwestie van de juiste keuze van leveranciers. 4.Integratie aan de voorkant (richting de gebruiker) is cultuur bepaald (vormgeven met portal technologie). 5.Uitsluitend basisregistraties (geen afgeleide registraties).

19 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved why we prioritise principles  Making explicit the implicit priorities  Clients have their priorities but find it difficult to make them explicit  Complexity of client environment  How to handle 100 principles?  Contradictory statements  Principles will always have contradictions  Enables you to make decisions  Prioritisation process creates consensus  Priorities may change during the engagement

20 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved how we prioritise principles  Prioritisation is done by the customer  Do not prioritise the unstructured principles  You will not have the time to prioritise 50+ principles  Select key-principles  Key-principles are basic to many other  Any architecture has only a few key principles  “All main company activities focus on effectiveness”  Prioritise the key-principles  Use priority categories

21 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved schoonheidconstructie functionele samenhang belevingswaardegebruikswaardemaakbaarheid/ onderhoudbaarheid architectuuraspecten

22 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved integratie mechanismen Rol integratie (front office integratie via portals en dashboards, portals en dashboards zijn het antwoord op digital affluence) Applicatie integratie (exchange infrastructure, directories) Gegevens integratie (information integration) (back office integratie via db’s, centrale datamodellen, repository) People integration (communities) (connectivity, directories, tacit knowledge) integratie voor: - de gebruiker - de onderneming

23 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved beschouwingslagen stadsplanwijkplangebouwontwerp universiteit onderzoeksdomein applicatie: Metis

24 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved roltype domein‘rood’ domein‘blauw’ domein‘groen’ domein‘geel’ portal portal portal portal digitale werkruimte

25 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved interne roltypes student onderzoeker docent lijn bestuurder lid Ondernemingsraad domein eigenaar domein-medewerker externe roltypes via extranet klant cursist partner / leverancier via Internet informatiezoeker potentiële klant potentiële sollicitant potentiële student roltypes

26 © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved 4 (conceptuele) werklocaties thuis (extended office) universiteit (meeting place) stageplek elders


Download ppt "© 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved nieuwe technologie lagere kosten! kortere time to market! kortere time to market! hogere kwaliteit!"

Verwante presentaties


Ads door Google