De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009."— Transcript van de presentatie:

1 Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009

2

3 Sfeerimpressie aan de hand van videobeelden en foto’s Onderwijssysteem in Zweden (Hendri Last) Onderwijsconcept bezochte scholen (Dirk van Garderen) Identiteit (Leo van Lagen) Brede school (Pieter Moens) Afsluiting & vervolg (Dick Both)

4 Sfeerimpressie aan de hand van videobeelden en foto’s videobestand

5 Onderwijssysteem in Zweden Zweedse kinderen zijn leerplichtig vanaf 7 jaar Peuterspeelzaal voor 1 – 5 jarigen ( 95 % ) participatie ouders Schakelklas voor 6 jarigen (combinatie spelen en leren) Basisschool voor jaar (grundskola) Na het basisonderwijs gaan leerlingen naar het gymnasium. verzamelnaam voor alle vervolgopleidingen Alle leerlingen krijgen en gratis warme maaltijd aangeboden Grote drogers voor natte kleding

6 Speciaal onderwijs is gedeeltelijk geïntegreerd in reguliere onderwijs. Er zijn wel speciaal onderwijs scholen. Buitenschoolse opvang Voor 1 tot 5 jarigen is er kinderdagopvang (förskola) Moeders hebben 16 maanden zwangerschapsverlof Fritid (7 t / m 9 jaar) (scholen moeten dit aanbieden) Fritidsclub (vanaf 10 jaar) georganiseerd door gemeente of particuliere organisatie. Vaak wordt er maar tot uur les gegeven.

7 Onderwijsconcept bezochte scholen Idee – doelstelling ‘Ons idee of doel is bij te dragen aan sterke kansen in het leven door middel van onderwijs en leren.’ Visie ‘Een sterke gemeenschap met verantwoordelijke bewuste burgers, die de juiste keuzes maken.’ Leidend Nationaal curriculum Persoonlijke doelen –individueel ontwikkelingsplan Vittra’s onderwijsmodel Doelen van Vittra Gemeentelijke doelstelling

8 Doelen van Vittra Individuele ontwikkeling Kennis Leerhouding Kennisontwikkeling Bloom’s taxonomy Vittra’s onderwijsmodel Persoonlijke ontwikkeling Een levendige werkcultuur Een uitdagende leersituatie

9 Persoonlijke/individuele ontwikkeling Vier introductieweken – trainingskamp Ervaring en kennis - verleden Doelstelling – obstakels en kansen Motivatie – sterke en zwakke kanten Leren – manier van leren / studeren Training – werkhouding / omgaan met de ander / gebruik van het Vittraboek Vittraboek Doelstellingen per jaar Doelstellingen per week Planning per week Gesprek met de mentor ‘Huiswerk’ Contact me de ouders ‘Wanneer de tijd komt voor onze studenten om verder te gaan in het leven, zijn ze goed voorbereid op de uitdagingen die ze zullen ontmoeten.’

10 Christelijk onderwijs in Zweden Bezoek op de Södermalmskyrkans Kristna Skola Stockholm Identiteit

11 Christelijk onderwijs in Zweden Christelijk onderwijs niet vanzelfsprekend  Bo Nyberg, vertegenwoordiger van Chr. Scholen in Nationale Onderwijsraad  60 scholen  Anders Dunemyr: geen chr. PABO

12 Christelijk onderwijs in Zweden Leopold Landström, schoolpastor  Hoe krijgt de christelijke identiteit gestalte?  dagopening met personeel  In klas: godsdienstles  een korte preek  En verder?  Opvattingen moeten neutraal worden aangeboden

13 Christelijk onderwijs in Zweden Anders Dunemyr, directeur christelijke Södermalmskyrkans Kristna Skola Stockholm  twaalfde plaats op ranglijst beste Zweedse scholen  Kwaliteitsbeoordeling door studenten  Sollicitatieprocedure

14 Christelijk onderwijs in Zweden Enkele dia’s

15 Christelijk onderwijs in Zweden

16

17

18

19 Afsluiting:  zijn we werkelijk blij met onze scholen?  politieke ontwikkelingen: straks nog subsidie?  hoe laten we zien: christelijk onderwijs onmisbaar voor samenleving!!  vraag van Bo Nyberg: ………………

20 Brede school (Pieter Moens) Afsluiting & vervolg (Dick Both)

21 Vragen ?


Download ppt "Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google