De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een terug- en vooruitblik Mini-Symposium pabo Arnhem 14 oktober 2009 Marijke Kral Lector Leren met ict 15 jaar onderwijs & ict in vogelvlucht.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een terug- en vooruitblik Mini-Symposium pabo Arnhem 14 oktober 2009 Marijke Kral Lector Leren met ict 15 jaar onderwijs & ict in vogelvlucht."— Transcript van de presentatie:

1 Een terug- en vooruitblik Mini-Symposium pabo Arnhem 14 oktober 2009 Marijke Kral Lector Leren met ict 15 jaar onderwijs & ict in vogelvlucht

2 Terugblik: drie perioden – 1995 – 2000’Technologypush’ – 2000 – 2005’Het leren van de leraar’ – 2005 – heden’De leerling in beeld’ Waar staan we nu – de uitdagingen Vragen en discussie

3 ≃ 1995 – 2000 Technologypush Inzet: Ict als motor voor onderwijsverbetering Computers de school in (Investeren in Voorsprong / Onderwijs Online)

4 ≃ 1995 – 2000 Implementatiestrategie Pijlers Overwegingen Ict-voorzieningen realiseren  Voorzieningen leiden tot gebruik Professionaliseren beheer  Drempels verlagen Digitaliseren informatie  Afdwingen gebruik Scholing basisvaardigheden  Vaardigheid leidt tot gebruik Héél veel good practices  Voorbeeld doet volgen, olievlek “Pioniersfase in Beeld” 1000 bloemen bloeien

5 ≃ 2000 Return on Investment? Voorzieningen op orde, docenten basisvaardig, gebruik blijft achter  gebrek didactische ict-vaardigheden  gebrek leermiddelen  gebrek aan gedeelde visie  veranderaanpak overwegend ‘blauw’, weinig aandacht voor culturele factoren en collectief leren “Dralen op drempel didactische doorbraak” Kral, M. & Uerz, D. (2004). Onderwijsinnovatie met ict in de bve-sector. Sligte, H., Schoonenboom, J., Dekker., P & Polder, K. (2005) Surfen over glad ijs

6 ≃ 2000 – 2005 De leraar in beeld “Learn to use  Use to learn” ‘ Digitale didactiek’ & Ict-e-competenties Het leren van leraren Veranderaanpak Samenwerking & communities

7 Samenwerking met lero’s Opleiden in de school Bijdragen aan schoolontwikkeling Onderzoekende houding Leraar-in-opleiding als change-agents

8 Het ‘nieuwe leren’ & ict Competentiegericht leren; sociaal- constructivisme ; natuurlijk leren Rendementsvraag, ‘evidence based’ Visieontwikkeling of ontwikkeling vanuit visie ….

9 Conceptgeleide invoering van ict 6 basisscholen leerkrachtgestuurd  leerlinggestuurd expliciteren onderwijsconcept werkhypothesen ict leerarrangementen effectonderzoek Eigenaarschap Onderwijsontwikkeling Motivatie

10 Het digibord als ‘paard van Troje’ Hype (67% bao) Snelle adoptie Past bij routines – klassikale instructie Maar: nieuwe routines Zelfstandig leren rekenen met het digibord

11 ≃ 2005  De leerling in beeld! Digital natives komen de scholen in Met hun eigen tools en voorkeuren: – netwerken als lifestyle – leren door te doen – connectiviteit – interactiviteit – beelden – gaming – parallel verwerken

12 De nieuwe digitale kloof: Multimediale geletterdheid Conversationele kennis Weten = verbonden zijn Leren is het bouwen en benutten van netwerken George Siemens, Knowing Knowledge (2006)

13 Emerging technologies Web 2.0  delen, denken, cocreatie Games, simulaties, virtuele werelden  diep leren, ervaringsleren Locatiespecifieke informatie (mobiel+GPS)  just-in-time en just-in-place Gebruikersprofielen Augmented reality

14 2009  Leraar 2.0 en School 2.0? Feitelijk ict-gebruik nog niet veel opgeschoten (Kennisnet, Vier in Balansmonitor 2009) Kloof binnenschools en buitenschools ict onverminderd groot (Onderwijsraad, 2008) Versnellers nodig!! ?

15 Call for Action Edusummit 2009 Onder meer: Herziening onderwijsdoelen Multimediale geletterdheid als onderwijsdoel Veranderkundig leiderschap Verdere professionalisering leraren Bevorderen open digitale leermiddelen Bevorderen co-creatie door leerlingen Onderzoek ondersteunend aan praktijk Onderzoek naar leren mbv nieuwe interfaces International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education, Voogt & Knezek (eds.). Springer, 2009.

16 Rol lerarenopleidingen Leerling 2.0 wordt niet vanzelf leraar 2.0  uitdagende leeromgeving, experimenteren Cocreatie van onderwijs door studenten  student mede-ontwerper eigen onderwijs De leraar als arrangeur en ontwerper  nieuwe rollen, uitstroomprofielen

17 Vragen, discussie Welke kansen en mogelijkheden ziet u om de ict-integratie in het onderwijs te versnellen?


Download ppt "Een terug- en vooruitblik Mini-Symposium pabo Arnhem 14 oktober 2009 Marijke Kral Lector Leren met ict 15 jaar onderwijs & ict in vogelvlucht."

Verwante presentaties


Ads door Google