De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Www.kennisnet.nl Naam van de Auteur 7 januari 2008 Singapore achteraf Frans Schouwenburg.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Www.kennisnet.nl Naam van de Auteur 7 januari 2008 Singapore achteraf Frans Schouwenburg."— Transcript van de presentatie:

1 Naam van de Auteur 7 januari 2008 Singapore achteraf Frans Schouwenburg

2 Inhoud Inleiding Over het onderwijs in Singapore Wijze lessen Een masterplan Het vervolg 1

3 Inleiding Reis door Kennisnet georganiseerd Op verzoek van de VO-raad ICT-focus naast de International Principals Convention 2

4 Peter Lucas Vo-raad Toine Maes Kennisnet Pieter Hendrikse OMO Leo van Beek Quadraam Hans Reiber Stedelijk Lyceum Enschede John Monsewije SVO/PL Ad van der Wiel KLG-SKOG&E Sjoerd Slagter Vo-raad Wim Blok BOOR Jan van den Akker SLO Frans Schouwenburg Kennisnet Stephan de Valk GEU/Noordhoff Jan Wiegers Cito Pieter Hettema Cedergroep Kees Blokland Landstede Jos Kusters Ruud de Moor Marjan Freriks Hogeschool A’dam Erik Verhulp Digischool Arend Runia Landstede/SSCO 3

5 Het onderwijs in Singapore Sinds 1965 Centrale sturing (“democratuur”) Geen hulpbronnen, dus investeren in kennis Blik naar de wereld Docenten gerekruteerd uit top 30% studenten Masterplan 1: Building the foundation Masterplan 2: Seeding innovation Masterplan 3: Strengthening and scaling Gebrek aan creativiteit oplossen: Investeren in autonome scholen (“funded to be different”), eigenaarschap, self-assessment Nauwe samenwerking ministerie en scholenveld (job rotation) 4

6 vervolg Carrièrepad docenten: Master track Specialist track Leadership track Trend: Teach less,learn more Compacter nationaal curriculum, vrijheid, maar resultaat Values: respect, responsibility Always remember your size, your population Inspiratie uit Denemarken vanwege goed gebruik schoolruimte 5

7 Teach less,learn more Eigenaarschap bewerkstelligen Compacter curriculum Curriculum 2015: self-directed and collaborative learning through effective use of ict Cyber Wellness 6

8 7

9 Opvallende schoolbeelden 8

10 Overeenkomsten in strategie 1.Equip the teacher 2.Professional development 3.Integration into curriculum 4.Action research 9

11 10

12 leermiddelen vrij beschikbaar DIGISCHOOL

13 OPEN LEERMIDDELENDATABASE leermiddel.org  gratis leermiddelen  200 nieuwe p. mnd.  downloads p. mnd. Digischool en Kennisnet beheren 35 communities voor docenten PO en VO Totaal leden Lidmaatschap gratis

14 LEERMIDDEL.ORG COMMUNITY NODIG LEERLIJNEN DOELEN MAKEN, ARRANGEREN LESSENMAKER SOLIDE DATABASE FEATURES

15 LEERMIDDEL.ORG COMMUNITY LEERLING OPTIMALE BEGELEIDING BETER ONDERWIJS ALTERNATIEVELEERWEGEN ALTERNATIEVE LEERWEGEN BETERE RESULTATEN

16 Wens scholen Flexibiliteit Maatwerk Actueel Aanpasbaar Tijd- en plaats ongebonden Gevarieerd ‘Just in time’ 15

17 Waarom lukt het ons niet? 16

18 Bezuinigingen en leraartekort als kans! 17

19 18 non-consumption gebruikersplatforms user-generated content kansen voor virtueel aanbod leerling- gerichte technologie lerarentekort bezuinigingen eisende klanten

20 Wijze lessen Overeenkomsten tussen Nederland en Singapore Inspiratie uit de gedrevenheid, planmatigheid Op iedere school werden de plannen herkend en uitgevoerd Duidelijke en ambitieuze missies voelen goed Scholen kunnen en moeten zich duidelijk presenteren naar buiten In Nederland moeten we het niet van de politiek hebben, dus zelf eigenaarschap ontwikkelen Urgentie is hoog: aardgas is op, kennis = nieuwe aardgas Airco maakt de docent onverstaanbaar… 19

21 Masterplan 4 nl Create your targets…yourself Poverty is no excuse for failure (Andy Hargreaves) 20

22 mensen waartoe wathoeprocessen curriculum macro uitgewerkt mp4nl model visie implementatie- strategie incentives 21

23 Macro: Waar willen we nationaal naar toe? Goed zijn is niet meer goed genoeg In sociaal – (welzijn) en economisch opzicht (welvaart) is TOP de standaard aan het worden (Kennis in brede zin als nieuwe aardgas) Context: …de tijd dringt (urgentie) …in een internationaal perspectief (anderen wachten niet) … we snappen dat we knelpunten hebben; mag geen rem op ambitie zijn waartoe 22

24 Macro: Wat kan onderwijs bijdragen? Geen potentieel onbenut laten (streven naar hoogst haalbare) Stimuleren van onbegrensde nieuwsgierigheid Verspilling is onacceptabel Iedereen betrekken Karaktervorming van belang Eigentijds onderwijs is de trend! Vertrouwen is altijd beter Brug slaan naar omgeving (public engagement) Powerful professionalism (vanuit eigen kracht standaard bepalen) Richtinggevende eisen stellen (wat moeten leerlingen goed kunnen en kennen) : schots model Urgentie zelf voelen en daarna anderen betrekken waartoe wat 23

25 Macro: Wat kan onderwijs bijdragen? Visie ontwikkelen Ambities stellen Ambities realiseren In tempo In partnership waartoe wat 24

26 25

27 Macro: hefbomen Non-consumption Voorbeeldgedrag (rolmodel) Sturen op verbinden grote initiatieven Focus op bestuursniveau Flexibele en individuele leerroutes zijn niet: “nice to have” maar “need to have” Technologie faciliteert onderwijsuitdagingen Activeren eisende consument Docenttalent benutten (functiedifferentiatie) De leerling als kracht en change agent (onderwijspartner) Leren doe je overal Kennis, kunde en karakter in samenhang Eigenaarschap goed beleggen Schaamte als veranderingsmotor waartoe wathoe 26

28 MP4VO Model: maar hoe dan: uitgewerkt?! mensen waartoe wathoeprocessen macro uitgewerkt visie implementatie- strategie incentives curriculum 27

29 Maar hoe dan? Focus: wat gezamenlijk op te pakken (op gebied van ICT) Behapbare stappen Geen snelle fix mogelijk; alle elementen moeten worden meegenomen 28

30 Hoe verder? Er komt een MP4VO Eigenaarschap/initiatief: VO-raad (heeft dus regie) Legitimeren: besluit dat we dit gaan doen. Voorleggen binnen bestuur (public engagement en corporate responsibility) Beweging voor Droom vinden bij ook bonden, ouders, leerlingvakbonden, lero’s 18 maart vo-congres met hargreaves, in teken van dit idee 29

31 Hoe verder? VO-raad erkent dat ze dit niet alleen kan Krachtenbundeling noodzaak Partners worden uitgenodigd te participeren Gezamenlijk worden afspraken gemaakt over doelen, inzet expertise en middelen Versnippering in initiatieven wordt tegengegaan 30

32 Let’s make it happen! 31


Download ppt "Www.kennisnet.nl Naam van de Auteur 7 januari 2008 Singapore achteraf Frans Schouwenburg."

Verwante presentaties


Ads door Google