De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Performance & Quality Het Toerisme en Vrijetijdscongres Scenario’s Productiviteitsbeleid Workshop 15 september 2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Performance & Quality Het Toerisme en Vrijetijdscongres Scenario’s Productiviteitsbeleid Workshop 15 september 2011."— Transcript van de presentatie:

1 Performance & Quality Het Toerisme en Vrijetijdscongres Scenario’s Productiviteitsbeleid Workshop 15 september 2011

2 Inhoud I.Productiviteit II.Trends 2002-2010 III.Beleid IV.Cases V.Discussie

3 I. Productiviteit De visser die een gezin krijgt…

4 Productiviteitsdefinitie Uitbreiding productie –Per arbeidskracht en/of –Per bedrijfsmiddel Op basis van marktsignaal –Behoefte of vraag –Hogere opbrengsten Door andere aanpak –Technologie –Organisatie

5 Productiviteitsmeting Generiek: Output : Input

6 Arbeidsproductiviteit

7 Meting arbeidsproductiviteit Output: Netto omzet (dus zonder inkoop en uitbesteding!) Gedeeld door Input: FTE per uur, per maand of (meestal) per jaar

8 Kapitaalproductiviteit

9 Meting kapitaalproductiviteit Methode 1 –Output: Netto omzet –Gedeeld door –Input: vloeroppervlak, aantal bedden, etc.

10 Bezetting/omzet per stoel…

11 Bezetting/omzet per m2...

12 Bezetting/omzet per kavel...

13 Meting kapitaalproductiviteit Methode 2 –Output: Netto omzet –Gedeeld door –Input: Afschrijvingen

14 Afschrijvingen/netto omzet

15 II.Trends 2002-2010

16 Binnenlandse Vakantieparticipatie 2002: 80.8% 2010: 81.5%

17 Binnenlandse Vakantieduur 2002: 12 dagen 2010: 11.8 dagen

18 Uitgaven Binnenlandse Vakanties (index) 2002: 100 2010: 105

19 Binnenlandse voorkeur regio’s 2002-2010 Kust/Wadden: +/- Watersport:- Bos en Heide:-- Steden:+

20 Binnenlandse voorkeur logies 2002-2010 Hotels: ++ Bungalows:+ Kamperen:-- Boot:-- Camper:++

21 Buitenlandse voorkeur logies 2002-2010 Hotels: ++ Bungalows:+/- Kamperen:--

22 Buitenlandse vakanties in NL 2002: 9.6 mln. 2010: 10.9 mln. (+13%)

23 Voorkeur Buitenlanders regio’s 2002-2010 Kust/Wadden: + Watersport:+/- Bos en Heide:+/- Steden:+

24 Uitgaven Buitenlanders (index) 2002: 100 2010: 127

25 Conclusie op hoofdlijnen Herkomst: –Binnenlandse vraag verzadigd –Buitenlandse vraag groeit nog Logiesvoorkeur: –Hotels in de lift –Bungalows stabiel –Kamperen: duidelijke daling

26 Conclusie op hoofdlijnen Voorkeur Regio: –Steden groeien –Kustregio’s blijven stabiel –Bos en Heidegebieden dalen –Watersportgebieden onder druk

27 III.Beleid

28 Optimaal productiviteitsbeleid

29 Huidige trend..?

30 Effect verkeerd beleid

31 Kritische Succesfactoren 1.Klantbestedingen 2.Klantenaantal 3.Materiaalkosten 4.Arbeidskosten 5.Organisatie en werkwijze

32 Strategieën Standaardiseren –Groot aantal eenheden, beperkte service –Schaalvoordelen zoeken, veel vestigingen Flexibiliseren –Breed pakket, met modules –Hogere prijs door suggestie diensten ‘op maat’ Individualiseren –Interactieve productie, persoonlijke service! –Hoge prijzen, hoge omzetten per klant

33 Strategieën

34 IV.Cases

35 Groep 1: Kampeerterrein Veluwe “U heeft een camping met veel vaste plaatsen op de Veluwe”.

36 Groep 2: Hotel in Merengebied “U heeft een hotel met jachthaven midden in de Friese Meren”.

37 Groep 3: Camping bij A‘dam “U heeft een kampeerterrein met seizoenplaatsen bij Amsterdam”.

38 Groep 4: Bungalowpark in Brabant “U heeft een klein bungalowpark in Brabant, u mag nog uitbreiden”.

39 Groep 5: Bootverhuur in Zeeland “U heeft een bootverhuurbedrijf in het midden van De Delta”.

40 Groep 6: Hotel in A’dam “U heeft een klein hotel-garni in de binnenstad van Amsterdam”

41 Groep 7: Bungalowbedrijf aan kust “U heeft een klein bungalowpark aan de kust, uitbreiding is vanwege de natuur onmogelijk”

42 Vraagstelling In welke marktcontext verkeert uw bedrijf? Welke strategie heeft uw voorkeur? Welk instrument (succesfactor) zet u zo snel mogelijk in? Welke uitkomst of resultaten verwacht u in 2015?


Download ppt "Performance & Quality Het Toerisme en Vrijetijdscongres Scenario’s Productiviteitsbeleid Workshop 15 september 2011."

Verwante presentaties


Ads door Google