De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Leergang recordsmanagement Vaardigheden: Verandermanagement.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Leergang recordsmanagement Vaardigheden: Verandermanagement."— Transcript van de presentatie:

1 1 Leergang recordsmanagement Vaardigheden: Verandermanagement

2 2 Wat is veranderen?

3 3 Programma 1. Wat verandert (businessplan-items +) Intermezzo Veranderen Willen, oefenen, trainen 2. Welke vereisten en veranderingen gelden voor mij 3. Hoe verander ik 4. Hoe verander ik mijn baas, onze klanten, ons team en medewerkers 5. Kiezen voor verandering?

4 4 Wat verandert Uit onze businessplannen: Div werkzaamheden / productieproces Hulpmiddelen Documenten (vorm), digitalisering opleidingen Plaats in de organisatie Iedereen divt Communicatie verandert (1-loket) ……

5 5 Veranderen 1.Unfreese, change, freese 2.Van Amelsvoort 3.De Caluwé (kleuren) 4.Mastenbroek 5.Wierdsma 6.Boonstra 7.Vrakking 8.Roobeek 9.Otto

6 6 Van Amelsvoort: O-vernieuwing en O–ontwikkeling 1.Omgeving 2.Strategische keuzes en leidende principes 3.Organisatie vormgeving 4.Gedrag organisatie 5.Resultaten Advies, co-management, begeleiding, coaching, training, opleiding, teambuilding

7 7 Dimensies 1.Aanleidingen 2.Inhoud (strategie, structuur en systemen 3.Proces (cultuur, competenties, samenwerking) 4.Politiek (macht, belangen)

8 8 Geschiedenis Toekomst Het Waarom Wat Toekomst Geschiedenis Vertrouw ik het? Zou ik het kunnen? Wat vinden mijn collega’s ervan? Wat vinden ze er thuis van? Wat bedoelen ze eigenlijk?

9 9 Mensen in beweging Willen Kunnen Mogen Durven Verwachtingen verduidelijken Profielen Competenties Organisatorische Condities Persoonlijke Ontwikkelplannen Stimuleren Inspireren Waarderen Correctiegesprekken Aanspreken Opleiden, begeleiden, supervisie, intervisie, coaching Werving, selectie, doorstroom, uitstroom Feed-back Formeel Informeel

10 10 Wat is veranderen? Volgens Caluwé 1.Veranderen van belangen en invloeden 2.Veranderen van resultaat (materie en vorm) 3.Veranderen of inzetten van HRM instrumenten 4.Veranderen door motivatie en te laten ‘leren’ 5.Veranderen met zingeving

11 11 Mastenbroek (macht) 1.Focus op resultaten 2.Regie !! a)Verbeterdoelen b)Acties c)Meetpunten d)Suggesties 3.Managementstijl (sturing en zelforganisatie) 4.Organisatievisie (winkel en samenwerking)

12 12 Wierdsma Co-creatie van verandering Leren omgaan met verschillen: 1.Verrichten van activiteiten 2.Onderhouden van relaties 3.Creëren van betekenis Doe iets nieuws Onverwacht doen Tijdelijk werkbare overeenstemmingen

13 13 Boonstra: inhoud en proces Liever ontwerpen dan ontwikkelen Uitgangssituatie: Doelen & strategie Stuctuur Cultuur & leiding Technologie Arbeidsmotivatie Politiek systeem Veranderproces: Doelen & aanpak Technologie Spanningen Timing Info-voorziening Draagvlak Verandermanagement Leidinggevenden Betrokkenheid Verwachte uitkomst Steun & inzet

14 14 Vrakking: niet praten maar doen Minimaal benodigd: V-noodzaak V-bereidheid V-vermogen Stappen: 1.Initiëren 2.Innoveren 3.Implementeren 4.incorporeren spontaangepland Geleidelijk Continue wisselwer king ontwikkeli ngsproces SprongMutatie lgV-project Change-agent: 1.Werkelijkheid 2.Creatieve alternatieven 3.Draagvlak

15 15 Roobeek: netwerkorganisaties 1.Snelle verandering 2.Daadkrachtige besluitvorming 3.‘random’ betrokkenheid 4.Snellere implementatie strategische besluiten 5.Waarderen eigen initiatief en zelforganisatie 6.Het draait om innoveren en kennis creeeren 7.Sterkere externe blik 8.Actieve co-development partners 9.Interne en externe kennisuitwisseling

16 16 Otto: kijken, denken, doen 1.Interpreteren, context, probleeminventarisatie 2.Inkleuren (organisatiebeelden, uitgangspunten over leiden en samenwerken) en positiebepaling 3.Doen en op gang houden Rol = verwachting van ander, eigen opvatting functie en persoonlijke behoeften en capaciteiten Sociale kaart Drie spelers: top, adviseur en deel van de organisatie

17 17 Welke vereisten en veranderingen gelden voor mij? Ruimtebeleid / verhuizing /flexplek Front-en back-office In 2005 alles digitaal –Proces voor proces –Klachten/ verbeteren dienstverlening Risico-reductie: –AD-rapport: besluitvorming zit niet in dossiers –Juridisering en kwaliteits-eisen AW/AI etc. + hefboom PKI

18 18 Hoe verander ik?

19 19 Hoe verander ik mijn baas, onze klanten, ons team en medewerkers

20 20 Kiezen voor verandering?

21 21 Huiswerkopgave Ga naar: nt/articles/nov/nov1.asp nt/articles/nov/nov1.asp (inloggen verplicht) Doe mee aan het nationaal onderzoek verandermanagement Lever digitaal aan bij vhic voor 1 juli 2004


Download ppt "1 Leergang recordsmanagement Vaardigheden: Verandermanagement."

Verwante presentaties


Ads door Google